NYHET18 januari 2018

Dialog ersätter förelägganden i kommuner

”Rättviksmodellen” för en dialogbaserad tillstånds- och tillsynshandläggning i kommunen var temat som lockade drygt 80 deltagare från de tre sydostlänen. Intresset var stort och 17 av 25 kommuner deltog under seminariet. Från Kalmar län var nio kommuner, samt Regionförbundet i Kalmar län, representerade.

Miljö- och byggchefen Martin Clarstedt och hållbarhetschefen Markus Svensson från Rättviks kommun.

Det har tagit nio år för Rättviks kommun att få det som från början var ”olagligt” att i stället bli det arbetssätt som rekommenderas i tillsynsärenden.

Hållbarhetschefen Markus Svensson och miljö- och byggchefen Martin Clarstedt från Rättviks kommun berättade om, den ibland motarbetade, resan fram till i dag.

– Vi låg i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking, när det gäller vårt bemötande av näringslivet. Det var lätt att konstatera att de vanligaste kontaktytorna låg inom bland annat tillståndsansökningar och tillsynsärenden. Alltså måste vi angripa de punkterna, om vi ville nå en förbättring, förklarade förklarade Markus Svensson och Martin Clarstedt.

– Vi slopade förskottsbetalning för en tillsyn som ibland inte ens utfördes, och ersatte den med en rådgivande dialog och faktura i efterhand. Kritiken från SKL lät inte vänta på sig och när vi hade hållit på i fyra år fick vi en nedgörande revisionsrapport från Livsmedelsverket, som granskade vårt tillsynsarbete. Vi kunde inte vara rådgivare åt dem vi var satta att granska, tyckte man.

Vändningen kom när Rättvik vänt sig till flera organisationer, som Visita, Svensk Handel, LRF och Svenskt Näringsliv och fått stöd från dem.

– Dåvarande landsbygdsministern Eskil Erlandsson kom på besök och lovordade oss, vilket ledde till att Livsmedelsverkets instruktion ändrades från att ”värna konsumentens intresse” till att ”även värna välmående livsmedelsföretag”. Han gav också Statskontoret i uppdrag att utvärdera avgiftsmodellen och de kom fram till att efterhandsbetalning var att föredra. Det skulle öka tilltron till kontrollen, säger Martin Clarstedt och fortsätter;

– I stället för ”det svarta fåret” i kommunvärlden, blev vi ”bäst i klassen”!

Efterfrågan på mera information och kunskap bland landets kommuner har lett till att man bildat en ekonomisk förening, Tillväxt & Tillsyn, med samverkan mellan kommuner som anammat arbetssättet, där männen bakom modellen åker runt och föreläser.

– Vi tror på, och märker, att det är enklare och skapar bättre relationer med företagen, om vi ringer upp och pratar om en möjlig lösning, än att skicka ut ett föreläggande, kanske med vitesföreläggande, säger Martin Clarstedt.

– Vi ser också den positiva effekten på företagsklimatet i vår klättring i rankingen. Från plats 238 till plats 10 på nio år när det gäller det sammanfattande omdömet. Dessutom har SCB räknat fram att de som har det bästa företagsklimatet också har den bästa tillväxten, vilket skapar fler jobb och högre skatteintäkter. Vi talar om win-win för både företagen och kommunen, berättade Markus Svensson.

Engagemanget och intresset hos deltagarna manifesterades tydligt i en livlig gruppdiskussion, där bland annat fyra näringslivsansvariga från Emmaboda, Högsby, Mönsterås och Torsås utbytte tankar.

Fyra deltagare från Kalmar län i livlig gruppdiskussion, fr.v. Anna-Kristina van Craen, Torsås, Ann-Christine Torgnyson, Emmaboda, Anneli Nielsen, Mönsterås och Kicki Svensson från Högsby.

– Jag ser en positiv attityd till förändring hos oss, i linje med det här sättet att hantera näringslivsfrågor, sade Kicki Svensson från Högsby.

Ann-Christine Torgnyson från Emmaboda trodde också att väldigt många kommuner kommer att ta efter Rättviks arbetssätt, eftersom både Livsmedelsverket och SKL förespråkar detta.

– Men det går långsamt. Ett nytt avgiftssystem kommer nog tidigast 2019, trodde Ann-Christine Torgnyson.

Anneli Nielsen, miljö- och byggchef i Mönsterås, tyckte att kritiken mera handlar om bemötande än om avgifter.

– Det handlar om förtroende och respekt för varandra. Kör du bara på lagstiftningen, når du inte fram.

Anna-Kristina van Craen, näringslivsutvecklare i Torsås kommun, var självrannsakande:

– Vi tar för givet att företagarna förstår hur våra lagar är uppbyggda. Det låter så hemskt med ”föreläggande” fast det egentligen inte är det, tyckte hon.

Olle Termén

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist