vd framför en serie bilder

Problem är välkomna på AMB

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT På AMB Industri AB i Broakulla har effektivitet och kvalitet i flera fall drivits så långt, att man till och med tagit över vad som kunden tidigare ansett vara sin egen kärnverksamhet. I dag är AMB ”kontraktstillverkare” med en avancerad process för formsprutning, ytbehandling och montering av produkter med högt ställda krav.

Vid starten 1946 var det produkter av bakelit som var grunden. Efter hand ersattes det härdade materialet av termoplaster och under 1980-talet var belysningsföretag stora kunder. Under 90-talet kom vakuum-metallisering av skal till mobiltelefoner in som en viktig process. Den utgjorde upp till 75 % av produktionsvärdet i företaget, men tillverkningen av telefoner flyttades sedan av de stora kunderna till Asien.

– Vi övervägde då möjligheten att flytta med, men avstod. I stället satsade vi på avancerad automation och har i dag 75 % av produktionen inom medicinteknik, säger Tomas Magnusson, tredje generationen av delägare i ledningen för det familjeägda företaget.

Exempel på teknikhöjden i AMB:s processer finns i den första stickfria artärkanylen, som industrialiserats  inom AMB, tillverkas och monteras där, skickas till Tyskland för sterilisering, och levereras till kund med kvalitetsgaranti och ansvar liggande på AMB i hela kedjan.

Andra profilerade produkter är hörapparater – gärna i snygga kulörer, för att passa till olika sammanhang – och en apparat som kan sköta den fysiskt krävande bröstkompressionen vid hjärtstopp , också när en patient i hög fart färdas i ambulans.

– För att kunna hjälpa kunder med höga krav att nå sina mål, måste vi vara duktiga i allt vi gör, förklarar Tomas Magnusson. Det innebär ibland att vi får tacka nej till kunder, som inte har tillräckligt höga krav för att passa in i vår verksamhet.

Målmedveten kompetensutveckling

Den höga kompetensnivån på tekniska lösningar i processen hade inte kunnat nås, utan en parallell utveckling av kompetensen hos organisationen. Där arbetar AMB efter 12 principer, samlade i boken ”Röda tråden”, som är organisationens ledstjärna och även rymmer en uppförandekod.

DSC04654

Alla nyanställda får en introduktion med AMBs 12 principer, säger Tomas Magnusson vd på AMB Industri. Innehållet är en variant av Toyotas principer för ”lean production”, på ett ”småländskt ” sätt.

– Alla nyanställda får en introduktion i denna och vi jobbar kontinuerligt med tolkning och implementering av principerna i små grupper och i våra återkommande personalmöten, säger Tomas Magnusson. Innehållet är en variant av Toyotas principer för ”lean production”, på ett ”småländskt ” sätt.

– Vi ska vara en lärande organisation, säger Tomas Magnusson. Problem är välkomna. De ger möjligheter till förbättringar.

AMB Industri har 180 anställda och färdigställde i höstas 2 500 m ny produktionsyta, bland annat ett stort renrum, och har nu 15 500 m lokaler. Inom medicinteknisk verksamhet är kraven på renhet mycket höga. Som av en händelse har detta lett in AMB på ett nytt produktsegment – gassensorer, som spås kunna utgöra en ökande andel av omsättningen, som ska växa med 15 % per år, för att om fem år ha dubblats till 400 mkr. Sensorerna används för att mäta luftens kvalitet och detektera olika gaser.

Inte så konjunkturkänslig

Nyckeln till framgång är det långsiktiga arbetet tillsammans med kunderna vilket även medför att det i många fall är svårt att ersätta AMB som leverantör, eftersom man är så involverad i hela processen som leder fram till den färdiga produkten.

– Vår dokumentation ingår ofta som en del i produktens tekniska godkännanden på olika marknader, anger Tomas Magnusson, som en del av förklaringen.

– Samtidigt är vi ju inte heller så konjunkturkänsliga, eftersom medicintekniska produkter behövs ständigt.

Så, att vara ett tekniskt och marknadsmässigt högkompetent företag som AMB, borde innebära en ganska bekymmersfri tillvaro, eller?

– Nja, kraven ökar ständigt och vi måste ju hela tiden se till att bli bättre. Och det finns ju förhållanden som vi inte alltid själva råder över, menar Tomas Magnusson.

Driver på utvecklingen

I en kommun, Emmaboda, som ståtar med plats 288 av 289 på Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet, finns naturligtvis en del övrigt att önska. Men Tomas Magnusson är inte den som hakar upp sig på detta.

– Tillsammans med  andra lokala företag är vi med och utformar  den  industritekniska utbildningen,  säger han. Vi engagerar oss också på andra sätt för att öka tillgången på kompetent personal och tar alla chanser att nyrekrytera duktiga individer, även om vi inte alltid har ett akut behov.

– På tjänstemannanivå har vi en bra dialog med kommunen, men vad vi ibland skulle önska är ju lite mera konkreta resultat, när det krävs åtgärder. Inte bara läpparnas bekännelse.

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Stora skillnader mellan vad företagare och politiker tycker

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 1 216 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med.
NYHET Publicerad:

”Verkstad” med politiska medskick hos Formpress

FÖRETAGARFRÅGOR Formpress i Färjestaden AB har ett 50-tal kunder i Storbritannien. Det gör att Karin Mörnestedt, delägare i företaget och den som sköter bland annat ekonomi, personal och dokumentationen i samband med exportaffärer, ser ett eventuellt Brexit an med spänning.
NYHET Publicerad:

Fler och växande företag – bättre välfärd

FÖRETAGSKLIMAT Med Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen. Bra villkor för företagen är en förutsättning för en bra välfärd.
NYHET Publicerad:

Vi är varandras förutsättningar

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Matilda Wärenfalk (s) i Mörbylånga är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Stark efterfrågan på arbetsmarknaden, trots det tomma platser

UTBILDNING Granskningen av den preliminära gymnasieantagningen visar att i Kalmar län finns det tomma platser på program som har en mycket ljus framtid på arbetsmarknaden. Nu bör gymnasieväljarna ta chansen och tänka igenom sina val inför det slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Ledartröjan är påtagen

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Det finns väldigt mycket framtidstro och optimism

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Johan Persson (s) i Kalmar är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Företagen i Kalmar län planerar stora investeringar

KONJUNKTUR Nästan hälften av alla företag i Kalmar län tror att de kommer öka sin försäljning under det kommande halvåret, och en tredjedel planerar att öka sina investeringar. Den goda ekonomin smittar av sig, men runt hörnet väntar en avmattning.
NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat är som oljan i motorn

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Anders Johansson (c) i Mönsterås är inte helt ny på jobbet, och så här tänker han kring företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.
NYHET Publicerad:

Hur ser en företagare ut?

FÖRETAGSKLIMAT Hur ser den genomsnittlige företagaren i din kommun ut? Ålder, kön, inkomst, arbetade timmar och namn? Enligt Markus Svensson från Tillväxt & Tillsyn heter han Anders och driver ett småföretag, tjänar cirka 21 000 kr/mån och lägger ungefär 55 tim/vecka på jobbet.
NYHET Publicerad:

Lönesättning som förändrar beteenden

STRATEGI För Epiroc i Kalmar var det en fullträff att koppla lönekriterierna rakt av till den värdegrund som företaget tagit fram. ”Löneprocessen driver precis det vi vill driva – förbättrade beteenden”, säger vd:n Jenny Heimersson.
NYHET Publicerad:

Problem är välkomna på AMB

FÖRETAGSKLIMAT På AMB Industri AB i Broakulla har effektivitet och kvalitet i flera fall drivits så långt, att man till och med tagit över vad som kunden tidigare ansett vara sin egen kärnverksamhet. I dag är AMB ”kontraktstillverkare” med en avancerad process för formsprutning, ytbehandling och montering av produkter med högt ställda krav.
NYHET Publicerad:

Viktigt att ”reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT Transportföretagare från Kalmar och Kronobergs län träffade Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringslivs vd under hans besök i regionen, Jan-Olof Jacke har efter ett halvår på sin post, träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.
NYHET Publicerad:

Vi har alla ett jättejobb att förklara hur viktig industrin är

FÖRETAGARFRÅGOR Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke fick med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna från Kronobergs- och Kalmar län som han träffade på lunchen under sitt besök. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Schyssta attityder är vägen till framgång

UNG FÖRETAGSAMHET I samband med mässan ”Entreprenörskap på riktigt” samlades cirka 140-tal företagare till en näringslivslunch med temat Det vinnande laget – hur skapar vi en inkluderande arbetsmiljö för att lyckas i framtiden?
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera kontakten med kommunen”

FÖRETAGSKLIMAT Dialog mellan företag och kommun samt förståelsen hos alla handläggare att man är en del i kommunens näringslivsarbete är en stor utmaning för att skapa ett gott företagsklimat, enligt Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB (MUAB).
NYHET Publicerad:

För ett bättre företagsklimat – krävs insatser på alla plan. Finns vilja, finns möjligheter.

KOMMENTAR Valet till Europaparlamentet nalkas och så även en ny EU-kommission. EU är på väg in i en ny fas. I Sverige är dock intresset för EU ganska ljumt, vilket är tråkigt. För på den europeiska arenan finns det mycket svenska representanter kan göra för att förbättra villkoren här hemma och då inte minst på näringslivssidan.
NYHET Publicerad:

Ingen kan göra allt, de flesta kan ge en timme av sin tid

INSPIRATIONSDAG Cecilia Lejon föreläste om den så kallade Trelleborgsmodellen på inspirationsdagen som Svenskt Näringsliv arrangerade i Kristianstad, för politiker och tjänstemän från bl a Kalmar län. En del av arbetet var att byta perspektiv när invånare sökte försörjningsstöd i kommunen.
NYHET Publicerad:

Även om utmaningarna är stora, finns det mycket man kan göra

AGENDA 2030 Miljö och hållbarhet kommer allt högre upp på agendan i företagen. Detta framgick klart, när Svenskt Näringsliv bjöd medlemmar från region Kronoberg-Kalmar till Arbetsgivardagen i Kosta den 7 mars.