NYHET11 april 2019

Vi har alla ett jättejobb att förklara hur viktig industrin är

Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke fick med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna från Kronobergs- och Kalmar län som han träffade på lunchen under sitt besök. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.

Lunchen ingick i ett fullmatat schema, när Jan-Olof Jacke besökte Kronoberg under en dag den 3 april. Frukostmöte med åkeriföretagen, eftermiddagsfika på ICON och däremellan bland annat besök på Profilgruppen i Åseda, med ny produktionshall på gång. Hela tiden ledsagade av Svenskt Näringslivs regionchef Ulrica Bennesved och biträdande regionchefen Jonny Rönnfjord.

Santhe Dahl, som nyligen lämnat över koncernchefskapet i VIDA-koncernen, men blir arbetande styrelseordförande, tryckte på tillväxthinder för företag som hans:

– Det fungerar inte att både öka skogsproduktionen och öka avsättningarna till skyddad skog samtidigt. Vi måste kunna bruka skogen. Ett träd är som en människa, det har en livstid på 60-70-80 år, sedan ska det förnyas, ansåg Santhe Dahl.

– Vi har dubbelt så stort skogsbestånd i dag, som för 100 år sedan och skogsindustrin är vår största nettoexportör. Vi kan inte låta överdrivna miljöhänsyn begränsa tillväxtmöjligheterna, menade han.

Jan-Olof Jacke höll med om att vi måste bruka skogen. Urskog binder ingen koldioxid, sade han.

Byråkrati och upphandling

Dan Lindqvist från AB Oskar Sohlberg, som bland annat äger Stål & Verktyg i Växjö, påtalade ett annat miljörelaterat tillväxthinder.

– Stål & Verktyg ligger på en igenfylld kommunal soptipp, där kommunen har friskrivit sig för eget ansvar för det som ligger under toppfyllningen och är dit lagt före 1967. Men om vi vill påla och bygga på den marken, måste vi först gräva ut till 6 meters djup och transportera bort det som ligger där, berättade Dan Lindqvist.

– Är det rimligt att ett litet företag, på det här sättet, ska tvingas överta ett ansvar för eventuella miljösynder, som ligger i den tidigare kommunala verksamheten, frågade han retoriskt?

Den offentliga upphandlingen kritiserades av flera företagare, för att vara oförutsägbar, med snävt synsätt och skiftande professionalitet hos upphandlarna.

– Man använder Kommentus standardmall, och gör ett hängavtal på det, i stället för att handla mera utifrån egna behov.

Det påtalades av såväl Dag Lindqvist, som Erik Bondemark på LVI Low Vision International AB och Magnus Titusson på Wexiödisk AB. SKL Kommentus är ett bolag som ägs av Sveriges Kommuner och Landsting och erbjuder ramavtal och stöd vid upphandlingar för sina kunder.

– Det händer att en affär på en diskmaskin kan dra ut två år i tiden, för att den ligger inbakad i ett sjukhusprojekt, som överklagas, sade Magnus Titusson. Man ställer frågor om hållbarhet, men väger bara in priset. Inte hur länge maskinen håller, vilken strömförbrukning den har etc.

– Det borde kosta att överklaga, tyckte Magnus Sandholm på Sandholms Färg & Golv AB i Högsby. Många byggprojekt fördyras genom förseningar, där förlorande anbudsgivare slentrianmässigt överklagar med motiveringen ”går det så går det”.

Erik Bondemark hade ett förslag till de upphandlande kommunerna och landstingen:

– De kunde använda omvänd option. Sätt ett pris och fråga, vad får vi för detta? Så gör man ute i Europa, men inte här. För om man ska fråga på det viset, så måste man kunna något!

Jan-Olof Jacke noterade problematiken och betydelsen.

– Inköpen i det offentliga systemet är ju gigantiska, konstaterade han.

Nya utbildningsplatser i yrkeshögskolan

Yrkesutbildningar och YH-utbildningar, var ett annat tema, som många hade synpunkter på. Helst ville man ju ha dem på företagets hemort.

– Det kan ju vara svårt, samtidigt som man vill ha en hög kvalitet, menade Jan-Olof Jacke. Det krävs nog regionala utbildningar. Men det kan bli bättre framöver, för vi lyckades faktiskt två dagar före budgetens framläggande få in cirka 20 000 nya platser i yrkeshögskolan.

Marcus Johansson på Willo AB berättade om den satsning på Teknikens hus som industrin i Växjö satsat på, tillsammans med Växjö kommun och Sydsvenska Handelskammaren.

– Vi behöver prata mer om industrins betydelse och hur viktiga de här jobben är för samhällsekonomin. Vi är dåliga på att marknadsföra detta och det är ju rätt betecknande att, samtidigt som Angela Merkel framhöll Tysklands ”industri 4.0”, kunde Reinfeldt säga att ”industrin är död”.

Jan-Olof Jacke svarade att den förra Löfvén-regeringen pratade mera än tidigare om industrin och bidrog till att föra fram den, men måttligt.

– Vi har alla ett jättejobb att förklara hur bra och viktig industrin är, sammanfattade han. Tack för alla inspel. De hjälper oss att forma Svenskt Näringslivs agenda.

Olle Termén

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist