NYHET14 juni 2019

Är det här så listigt?

Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Tingsryds kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.

Birgitta Johansson och Rolf Johansson från Rolf Johansson Schakt & Transport AB i Tingsryd tyckte att kommunen borde avhålla sig från att utföra hyvling av privata samfällighetsvägar, när det finns privata entreprenörer som ska leva på liknande uppdrag.
Det finns ett samband mellan ett gott klimat och en tillväxt av det lokala näringslivet sade Johnny Rönnfjord.
Foto: STEFAN TELL

– Det finns ett samband mellan ett gott klimat och en tillväxt av det lokala näringslivet. Detta i sin tur skapar fler arbetstillfällen och ökade skatteintäkter för kommunen, sade Johnny Rönnfjord.

Tingsryds kommuns utvecklingschef, Henrik Paulsson reagerade på, och sade sig vara förvånad över att man fått så lågt betyg, när det gällde hur företagarna uppfattade tjänstemännens attityder till företagen.

– Precis så bör man ta tag i frågorna. Vad beror detta på? Vad kan vi göra åt det? Det är viktigt att öppna för samtal och diskussion, svarade Johnny Rönnfjord. Där man har mycket kontakter mellan företagare och kommunföreträdare är det ofta ett bättre företagsklimat.

Att kommunen har backat i omdömet av företagsklimatet i sex år i rad, är naturligtvis något som bekymrar kommunledningen och ansvariga tjänstemän i Tingsryds kommun. Samtidigt uttrycker man en viss förvåning över att det lokala näringslivet inte tycks reagera mera positivt på att kommunen satsat hårt på att förbättra klimatet.

– Vi tog en ny näringslivsstrategi i april förra året, säger utvecklingschefen Henrik Paulsson, som sedan den 1 januari ansvarar för bland annat kommunens båda näringslivsutvecklare.

Konkurrens på (o)lika villkor
Göran Grén, expert på konkurrensfrågor på Svenskt Näringsliv, medverkade med en presentation av hur konkurrensfrågorna aktualiseras och ibland blir till fleråriga rättstvister mellan företag och myndigheter:

Konditorutbildningen som sålde bröllopstårtor, cykeltältet på torget som tog 60% av den lokala verkstadens marknad, kommunens slamsugningsbil som började köra privata tjänster, kommunen som (i strid med Plan- och Bygglagen) lade in utstakningstjänsten i bygglovsprövningen, etcetera.

– Det kommer aldrig att bli konkurrens på lika villkor, sade Göran Grén, trots att det alltid betonas i budgetpropositionen att det är otroligt viktigt med detta. Jag har arbetat 20 år i statsförvaltningen och själv skrivit in text om detta i flera år.

Det finns vinnare och förlorare på båda sidorna i de tvister som uppkommer. För företaget är det dyrt och tidsödande att anlita ombud och att behöva lägga arbete på tvisten i stället för på verksamheten.

– Det finns vinnare och förlorare på båda sidorna i de tvister som uppkommer. För företaget är det dyrt och tidsödande att anlita ombud och att behöva lägga arbete på tvisten i stället för på verksamheten. För kommunen eller staten är det en fråga om hur skattemedel används mest effektivt.

Bland annat framförde Birgitta Johansson och Rolf Johansson från Rolf Johansson Schakt & Transport AB i Tingsryd att kommunen borde avhålla sig från att utföra hyvling av privata samfällighetsvägar, när det finns privata entreprenörer som ska leva på liknande uppdrag.

– Att annonsera ut sina tjänster i Smålandsposten känns ju inte korrekt enligt konkurrenslagstiftningen, tyckte Rolf Johansson.

– Man kan fråga sig, om det är bästa sättet att använda skattepengar på, att köpa in dyra maskiner, i stället för att hyra vid behov, när det finns privata entreprenörer som ska leva på att erbjuda motsvarande tjänster, sade Svenskt Näringslivs regionchef Ulrica Bennesved.

Väldigt få kommuner är illvilliga, betonade Göran Grén, men man bör tänka igenom hur man gör – och varför – och därefter skaffa sig en policy. Tre frågor på L kan tjäna som ledstjärnor, när man behandlar problemet med osund konkurrens: Är det Lagligt, Lämpligt och Listigt?

Svenskt Näringsliv har gett ut en lite skrift i ämnet, som man kan ta till hjälp Konkurrens på (o)lika villkor - guide för lokalt företagsklimat.

Olle Termén

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist