Markus Svensson

Markus Svensson, hållbarhetsstrateg Rättviks kommun.

Att hjälpa företagen ledde till stor succé

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Det blev stora rubriker när Rättviks kommun slutade ta betalt av företagen för tillsyn som aldrig gjordes. Samtidigt började kommunen skifta fokus, från att enbart bestraffa företag som gör fel till att försöka hjälpa till. ”Företag i dag vill göra rätt”, sade Markus Svensson, hållbarhetsstrateg på Rättviks kommun. Han var en av föreläsarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm, där ett 80-tal politiker och tjänstemän samlades för att lära sig mer om hur man kan skapa bättre förutsättningar för företagande.

Per Mosseby

Per Mosseby, tidigare kommunalråd i Vaxholm.

Dagen inleddes med föreläsaren Per Mosseby, tidigare kommunalråd i Vaxholm, som talade om hur digitaliseringen kommer att förändra mycket av det kommunerna gör i dag, i de flesta fall till det bättre. Genom att låta datorerna sköta rutinartade uppgifter frigörs tid för mer komplicerade uppgifter, eller för att höja kvalitén. Att hänga med på digitaliseringståget kommer, enligt Per Mosseby, vara nödvändigt för kommunerna, om inte annat av kostnadsskäl. 2022 beräknas underskotten i landets kommuner uppgå till över 60 miljarder kronor. Om det inte ska gå ut över kvalitén måste verksamheten effektiviseras, vilket också gör vardagen lättare för kunden. Per Mosseby exemplifierade med bygglov.

– Vi blir allt mer vana vid att kunna göra saker snabbt och smidigt via mobilen. Om det finns en färdig detaljplan, och ett nyckelfärdigt hus som vi vet passar in i detaljplanen, varför skulle man inte kunna få ett bygglov direkt med ett enkelt knapptryck, sa Per Mosseby.

En av de kommuner som uppmärksammats för sitt digitala arbete är Karlskrona kommun. Carl-Martin Lanér, kommundirektör i Karlskrona kommun, talade om vikten att fokusera resurserna rätt. Det digitala ramlar lätt över oss och blir stressande, hävdade han, och då gäller det att fundera på vad man själv kan dra nytta av i utvecklingen och satsa på det. Att ge olika servicegarantier till företagen såg han som ett bra sätt att skapa tryck i organisationen, och samtidigt öka nöjdheten.

– Som företagare är det viktigt att det går snabbt och att man får besked. Det värsta som kan hända är att man tvingas vänta i ovisshet, det kan till och med vara värre än att få ett nej, sa Carl-Martin Lanér.

Carl Martin Laner

Carl-Martin Lanér, kommundirektör i Karlskrona.

Rättviksmodellen är ett ord som många politiker i landet har hört. Främst har den kommit att förknippas med en avgiftsmodell, där kommunen enbart tar betalt efter att tillsynskontroller har gjorts. Men Martin Clarstedt, miljö- och byggchef i Rättvik, och Markus Svensson, hållbarhetsstrateg, förklarade att modellen handlar om betydligt mer, och framförallt om hur kommunen bemöter företagen när de utövar tillsyn.

Martin Clarstedt och Markus Svensson

Martin Clarstedt, miljö- och byggchef och Markus Svensson, hållbarhetsstrateg, båda i Rättviks kommun.

– I dag sprids information med ljusets hastighet. Det värsta som kan hända en restaurang är att någon blir sjuk av maten, för då sprids det omedelbart via Facebook och andra sociala medier. Företagen vill göra rätt, och vi i kommunerna sitter med massor av kunskap och kompetens som de efterfrågar, sa Markus Svensson.

Genom att fokusera på att arbeta tillsammans, och att ha dialog i första skedet snarare än att direkt hota med sanktionsavgifter och förbud, har Rättvik lyft sig rejält i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet. Men de upplever också att reglerna efterlevs bättre och att det har blivit mer attraktivt att jobba som handläggare. Ändå har modellen fått mycket mothugg.

– Jag tror det handlar mycket om kultur. Det finns en stark kultur kring rättstillämpning i Sverige och vi har börjat utmana den. Då väcker det känslor, sa Markus Svensson.

Som avslutning på dagen pratade Carin Stoeckmann, vd på Byggmästar’n i Skåne, om ledarskapets betydelse. Som vd för ett medelstort företag med 200 anställda är det en utmaning att få alla att gå åt samma håll, och sträva mot samma mål. För att nå dit tror Carin Stoeckmann att det måste finnas en förståelse i hela organisationen för de mål som är satta.

Carin Stoeckmann och moderatorn Fredrik Berling

Carin Stoeckmann, Byggmästar'n i Skåne i diskussion med moderatorn Fredrik Berling.

– Man måste förstå målen och själv vilja upp nå dem. Då kommer man automatiskt att börja röra sig i rätt riktning. Men om man inte förstår varför man har satt upp olika målsättningar så kommer folk börja röra sig i olika riktningar.

Kompetens och enkelhet var två ledord som Carin Stoeckmann lyfte fram för att skapa en välfungerande organisation. De två ledorden hänger ihop. Om folk känner att de inte har tillräcklig kompetens försvinner också förmågan att ta egna beslut, och det är lätt att falla tillbaka i byråkrati och stela handledningsmanualer. Att våga lita på sina medarbetare kräver också högt i tak.

– Ett av de bästa betygen jag kan få är när någon av våra hantverkare ringer och skäller ut mig. Då vet jag att det är högt i tak och att man vågar diskutera problem öppet, sa Carin Stoeckmann.

deltagare inspirationsdagen Hässleholm

Ett 80-tal politiker och tjänstemän från Skåne, Blekinge och Småland samlades för att diskutera hur man kan skapa bättre bättre förutsättningar för företagande.

Utöver dessa talare vill Svenskt Näringsliv också tacka de personer som höll i olika pass under dagen. Från Bromölla kommun höll Jenny Önnevik, kommunstyrelsens ordförande och Maria Block, näringslivsutvecklader, i ett pass om hur man blir bättre på att göra företagsbesök. Från Markaryds kommun talade Bengt Germundsson, kommunstyrelsens ordförande, Bengt Göran Söderlind, näringslivschef, och Christel Fritiofsson, IR-chef på Nibe, talade om hur kommunen gått från att ligga i botten av Svenskt Näringslivs företagsranking till att ha fått det högsta omdömet någonsin. Thomas Davidsson, näringslivschef i Kalmar, berättade om hur de arbetat med målstyrning för att bli bättre i sitt näringslivsarbete.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Landets bästa myndighetskommuner – så tycker företagarna 

FÖRETAGSKLIMAT Tillstånd, tillsyn, bygglov och tillgången till mark och lokaler. Kommuner hanterar frågor som påverkar företagandet på många sätt. Se vilket betyg det lokala näringslivet ger myndighetsutövningen i sin hemkommun.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Här finns bäst förutsättningar för företagen

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten visar årets företagarenkät. ”Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten”, konstaterar Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

FÖRETAGSKLIMAT Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.
NYHET Publicerad:

Krögare optimistiska till ny e-tjänst – mindre krångel utlovas

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lika enkelt att söka serveringstillstånd i hela Blekinge, och hela processen ska kunna skötas digitalt. Det är tanken bakom e-tjänsten Serverat, som nu rullas ut i Blekinges fem kommuner. Länet  ska nu erbjuda en helt digital process. "Denna typ av kontakt med myndigheter uppskattar jag som företagare på grund av de tydliga stegen som i sin tur är tidsbesparande", säger David Berg, vd på restaurang Havsviken i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.