Lartbil

Bristen på chaufförer, problem för åkerierna

NYHET Publicerad

Att få tag i rätt chaufförer är en av de högst prioriterade frågorna för dagens transportföretagare. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte på Alwex i Växjö.

När man vänder och vrider på detta, visar det sig att frågan har många bottnar.

– Det är svårt att få ”rätt” elever att söka till utbildningarna, säger Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB, som är en av delägarna i ALWEX. Han får medhåll av kollegan Peter Eriksson.

– Skolorna borde satsa på kvalitet i stället för kvantitet, säger han. Det utbildas alldeles för många som egentligen inte vill jobba med det här. Det är ett energikrävande jobb vi får lägga ner på personalförsörjningen. Hur vi ska få fram chaufförer, är en jätteviktig fråga för branschen.

– Det är ingen brist på chaufförer med CE-kort, men det är brist på sådana som vill ta denna arbetsmiljö, att utbilda sig, att ta jobben, säger Klas Hedin.

Regelverket stressar

– Jobbet som chaufför är stressigt, tidsstyrt och övervakat av flera olika lagar, fortsätter han. I andra branscher fikar man kanske lite för länge, men som chaufför måste man ta sina raster. Annars blir det böter.

Transportstyrelsens kontroll av färdskrivarna är ett ämne, som kan få åkeriföretagarna att slita sitt hår i förtvivlan. Inte kontrollen som sådan, men den stelbenta tillämpningen av arbetstidsreglerna – och en teknisk status på färdskrivarna som inte är anpassad till hur körningen fungerar i praktiken.

Alwex3

Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod, säger Johan Ericson.

– Många upplever att vi är en extremt reglerad bransch, kommenterade Johan Ericson från Transportföretagen. Våra svenska myndigheter är väldigt rigida i tolkningen av kör- och vilotider – kanske mera än i andra länder.

– Men vi jobbar med detta. Sverige behöver 5 000 nya förare per år i åkerierna och 7 000 i bussbranschen under en tioårsperiod. Det positiva är att Fordons- och transportprogrammet på gymnasiet är det som har ökat mest i söktryck inför nästa läsår.

Bilda en EU-kommission som granskar regelverket

Jan-Olof Jacke berättade att han varit i kontakt med både Infrastrukturministern Tomas Eneroth och näringsministern Ibrahim Baylan om regelkrånglet inom EU.

– Vi vill att de ska bilda en kommission som ska arbeta med detta. Och i vårt eget land borde man kunna backa, när det gäller den ”gold plating” i form av extra, eller tuffare, krav för svenska företag, än vad EU-lagstiftningen kräver. Här är det ofta överdrivna tolkningar.

Bra, tyckte Peter Sagebrant på L G Pettersson Åkeri AB:

– Det går inte att sköta regelverket till punkt och pricka. Och det finns ingen ”gråzon” av praktisk tillämpning, utan kommer Transportstyrelsen ut och kontrollerar, så åker vi på en massa böter.

Svenska åkerier hårt pressade, Hedin, Eriksson, Sagebrant

Fr vänster, Klas Hedin och Peter Eriksson från C G Erikssons Åkeri AB samt Peter Sagebrant, LG Pettersson Åkeri AB.

– Ta bara en så’n grej som att man ska knappa in ”start- och mål-land” varje gång man flyttar bilen – även på den egna gården! Missar du det så är det 2 000 kr i böter. Och det kan man missa flera gånger om dagen.

Klas Hedin på C G Erikssons Åkeri AB höll med:

– Det är 20 år gammal teknik i färdskrivarna. De är ”omöjliga” att jobba med. De hänger inte med regelverket. Och EU:s regler för körtid och vilotid är helt anpassade till fjärrtransporter. De passar inte för oss, som kör korta turer lokalt och kommer hem i princip varje kväll.

Stelbent offentlig upphandling

Elisabeth Angelin från Tomas Buss på Öland hade synpunkter på stelbenta krav, också i den offentliga upphandlingen:

– Kommunerna kan t.ex. specificera hur destinationsskylten i framrutan ska se ut och andra väldigt specifika fordonskrav. Men det är ändå alltid ”lägsta pris” som avgör, säger hon.

Svenska åkerier hårt pressade, Elisabeth Angelin, Tomas Buss

Elisabeth Angelin, Tomas Buss på Öland tycker att kommunerna har stelbenta krav vid upphandlingar.

– Det värsta är att man inte tittar på vad man får. Det sker nästan ingen uppföljning alls. För vår del känns det inte längre bra att hålla på med det här, så vi har i princip slutat lämna offerter till upphandlad trafik.

Jan-Olof Jacke lyssnade och noterade kommande arbetsuppgifter för Svenskt Näringsliv i relation till politikerna.

– Det behövs ett brett arbete för att öka intresset för transportyrkena, en omprövning av kontrollsystemet för efterlevnad av arbetstidsreglerna, en konsekvensanalys av de krav på YKB (Yrkeskompetensbevis) som infördes för några år sedan och, inte minst, behovet av långsiktiga regler för beskattning av fordon och drivmedel.

– Hur ska man kunna investera i fordon, utan att ha långsiktiga regler för beskattningen? Volvo och Scania vet inte heller. Osäkerhet och investeringsvilja går inte hand i hand, avslutade Jan-Olof Jacke

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Är det här så listigt?

FÖRETAGSKLIMAT Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Tingsryds kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.
NYHET Publicerad:

Svenska åkerier är hårt pressade

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.
NYHET Publicerad:

Vi måste höja statusen på industriarbete

FÖRETAGARFRÅGOR Även om Wexiödisk AB har löst sina rekryteringsbehov hittills, så tycker vd Magnus Titusson att industrin generellt sett måste göra mera för att höja statusen och locka ungdomarna.
NYHET Publicerad:

Öka intresset för de praktiska utbildningarna

FÖRETAGARFRÅGOR Under rubriken ”Dags för verkstad” har Svenskt Näringsliv under våren arrangerat en rad studiebesök på företag, gemensamma för politiker och medlemsföretag. Överallt möts deltagarna av samma budskap: ”Vi måste öka intresset för de praktiska utbildningarna”.
NYHET Publicerad:

Framtiden är här

UNG FÖRETAGSAMHET Sedan 1980 har Ung Företagsamhet gett ungdomar möjlighet att träna och testa sina vingar, utveckla sin kreativitet, företagsamhet och lära sig var entreprenörskap handlar om. Det här är en fantastisk möjlighet. I år ledde tävlandet för ett av företagen hela vägen till en silvermedalj på SM.
NYHET Publicerad:

En högre grad av nyfikenhet

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Mikael Jeansson (s) i Tingsryd är inte helt ny i rollen, men vi tog ändå ett snack med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

En röst för företagsamheten

EU-VALET På söndag är det val till EU-parlamentet. Ett val som för många känns som något långt borta och något som man inte ser den direkta kopplingen till i vardagen. Inget kunde vara mer fel. EU påverkar det svenska näringslivet i väldigt stor utsträckning. Därför är det viktigt att rösta på kandidater som vill stoppa politisk klåfingrighet och överreglering. Rösta på kandidater som vill skapa förutsättningar för ett växande näringsliv.
NYHET Publicerad:

Synen på företagsklimatet varierar

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 835 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med. 
NYHET Publicerad:

VIDA-koncernen fortsätter att effektivisera

FÖRETAGARFRÅGOR När Santhe Dahl började på Vida Timber i Vislanda 1977 sågade man 5 000 m per år på sågen i Alvesta, som förvärvades i samma veva. Efter alla förvärv och teknisk expansion sågar VIDA-koncernens nio sågverk 7 800 m per dag! 95 % hyvlas och blir till konstruktionsvirke i byggnader.
NYHET Publicerad:

Det är företagen som skapar välfärden

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna ska visa vilken betydelse som företagen har för den offentliga välfärden. Via Välfärdsskaparnas hemsida kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen.
NYHET Publicerad:

Näringslivet viktigt i en cirkulär ekonomi

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram i Kronobergs län trots stark efterfrågan på arbetsmarknaden

UTBILDNING Svenskt Näringslivs granskning av söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad. Ännu finns det möjlighet att ändra sin ansökan till den slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Fortsatt optimism bland Kronobergs företagare

KONJUNKTUR Den goda konjunkturen i Sverige håller i sig, fast med en viss avmattning under det kommande året. Många av företagarna i Kronobergs län fortsätter att satsa på framtiden. Fyra av tio tror på mer försäljning det kommande halvåret och en av fem kommer öka sina investeringar.
NYHET Publicerad:

Bristen på chaufförer, problem för åkerierna

Att få tag i rätt chaufförer är en av de högst prioriterade frågorna för dagens transportföretagare. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte på Alwex i Växjö.
NYHET Publicerad:

Går näringslivet bra, utvecklas kommunen också bra

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Bengt Germundsson (kd) i Markaryd är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Öka förståelsen för vem kunden är

FÖRETAGSKLIMAT Varför är det viktigt att veta vem företagaren är? Jo, för att öka förståelsen för vem kunden är och på så sätt kunna ge rätt service, bemötande och rådgivning.
NYHET Publicerad:

Nytänkande ger bygemenskap i ICON-huset

FÖRETAGARFRÅGOR ICON-huset i Växjö har satt avtryck på mer än ett sätt. Ingen besökare som passerar byggnaden i Arenastaden kan undgå att beröras. Med sina 19 våningar och 67 meter är det högst i staden, och med sina 37 000 kvadratmeter golvyta, en halv gång större än Postnords lager vid flygplatsen.
NYHET Publicerad:

Vi ligger bra till mitt i södra Sverige med en väl utbyggd infrastruktur

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu Per Ribacke (s) i Alvesta är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

”Reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT När Svenskt Näringslivs vd, Jan-Olof Jacke, efter ett halvår på sin post, nu har träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, har han hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.
NYHET Publicerad:

Industrins betydelse måste framhävas mera

FÖRETAGARFRÅGOR Förutom en god lunch på Villa Vik i Sandsbro vid Växjös norra infart, fick Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.