Skillnaderna mellan avgifterna och handläggningstiderna för kommunernas service till företagen är stor i Kronoberg. Det visar Näringslivets Regelnämnds, NNR, stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna där sex områden som är viktiga för företagen kartläggs.
De sex rapporterna om regeltillämpning handlar om företagslotsar, upphandling, serveringstillstånd, bygglov, miljöfarlig verksamhet och livsmedelskontroll.
Viljan hos kommunerna är ofta bra. Exempelvis är det en majoritet av landets kommuner som har inrättat en företagslots som ska hjälpa företagen att hitta rätt när det kommer till tillstånd, och andra regelverk.
Däremot är det bara 20 procent av kommunerna i landet som erbjuder företagen att följa någon av ärendetyperna på nätet. I länet är det endast Markaryd där man delvis kan följa ärenden.
Men det är stor skillnad i både handläggningstider och avgifter mellan kommunerna. Ett enkelt bygglovsärende kan ta allt mellan en och tolv veckor att hantera, visar NNRs kartläggning. I Kronoberg är det ingen kommun som tar mer än fyra veckor. I ett fiktivt ärende skiljer det stort mellan kommunerna. Mellan dyraste och billigaste kommunen i landet skiljer det hela 165 000 kronor i ansökningskostnader. I Kronobergs fall är det billigast i Lessebo med 14 800 kronor och dyrast i Växjö med 38 000 kronor.
Samma sak gäller om du driver restaurang eller livsmedelsbutik. NNRs rapporter visar att avgiften för livsmedelskontroll varierar i landet mellan 2 600 och 28 000 kronor. En kontroll som beräknas ta allt mellan 2 och 28 timmar trots att det exempel som skulle bedömas var likvärdigt. I Växjö kostar det 5 500 kronor och i Uppvidinge 18 000 kronor.
Positivt är dock att många av kommunerna har minskat sina handläggningstider sedan den förra undersökningen genomfördes. Många kommuner sätter också upp garantitider för olika tillståndsprövningar, men ofta överstiger de med råge de genomsnittliga handläggningstiderna och blir därför meningslösa både för företagare och för kommunen.
Läs mer om resultatet i Kronobergs län nedan.