En flygskatt är ingen miljövinst!

NYHET Publicerad

FLYGSKATT En svensk flygskatt skulle få allvarliga negativa konsekvenser: Färre flyglinjer, nedlagda flygplatser, förlorade jobb, och ytterligare centralisering av näringslivet till storstadsregionerna.

En studie av analysföretaget WSP visar att en svensk flygskatt riskerar 10 000 jobb och över 5 miljarder i förlorad tillväxt – redan det första året. Länder som har infört flygskatter har sett sin tillgänglighet försämras. Holland avskaffade sin flygskatt efter bara ett år.

Trots detta pågår nu en statlig utredning i Sverige om en nationell flygskatt. Utredningens uppdrag är att svara på hur skatten bör utformas, inte om det är en effektiv klimatpolitik.

Sveriges andel av de globala koldioxidutsläppen är 0,1 procent. Av den andelen står det svenska flyget för cirka 5 procent. Inom EU omfattas flyget redan av ett system för handel med utsläppsrätter. Flyget ingår på så sätt under det europeiska ”taket” för utsläpp, som sänks för varje år.

I oktober enades världens regeringar i FNs flygorganisation ICAO om ett ekonomiskt styrmedel för flygets klimatpåverkan som sätter ett tak för framtida utsläpp från internationellt flyg. Regelverken för att minska flygets klimatutsläpp finns således på plats.

Om utsläppen från flyget minskar i Sverige skapas ett lika stort utsläppsutrymme någon annanstans i EU – eftersom det finns ett gemensamt EU-tak för utsläppen – eller globalt, eftersom det finns ett globalt tak på utsläppen. Klimatnyttan med en svensk flygskatt är därmed noll.

Om man på allvar vill minska flygets miljöpåverkan behövs globala lösningar och satsningar på forskning och innovation. Sverige är ledande inom både flygteknik och miljöteknik. En flygskatt stimulerar inte till fortsatt utveckling av dessa områden i Sverige.

Det är anmärkningsvärt att utredningen ens har tillsatts. Dels avskräcker erfarenheterna från andra länder, men framförallt att den motiveras av klimatskäl. Det faktum att flyget redan omfattas av EUs tak för utsläpp, i kombination med det globala klimatavtalet gör det obegripligt.

Jan-Olov Nordström, Regionchef Svenskt Näringsliv
Maria Sunér Fleming, Enhetschef Energi, Infrastruktur och Miljö, Svenskt Näringsliv
Anna Wilson, Generalsekreterare, Svenskt Flyg

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

En flygskatt är ingen miljövinst!

FLYGSKATT En svensk flygskatt skulle få allvarliga negativa konsekvenser: Färre flyglinjer, nedlagda flygplatser, förlorade jobb, och ytterligare centralisering av näringslivet till storstadsregionerna.
NYHET Publicerad:

Flygskatten hotar ishotellets verksamhet

FLYGSKATT Icehotel i Jukkasjärvi är beroende av flygplatsen i Kiruna som 95 procent av de 60 000 gästerna använder årligen. En flygskatt skulle innebära ett mycket hårt slag mot verksamheten och hela trakten. ”Regeringen gör det oerhört svårt för oss att utveckla vår verksamhet. Man kväver turismen istället för att uppmuntra den”, säger Yngve Bergqvist, grundare.
NYHET Publicerad:

Sista chansen att rösta på Norrbottens mest företagsamma människa 2016

ÅRETS MEST FÖRETAGSAMMA Onsdag den 30 november är sista chansen för dig att vara med och avgöra vem som blir Norrbottens mest företagsamma människa 2016. Det står mellan Anders, Ann-Chatrine & Stefan, Christina, Joel och Karl-Johan, alla personer som skapar jobb för fler än sig själva, inspirerar sin omgivning och vågar satsa när andra kanske backar. Visa dem att du tycker de är viktiga – var med och avgör vem som ska stå som vinnare.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatt hot mitt i avtalsperioder

KILOMETERSKATT Vid Älvsby Lastbilcentral har förslaget om en kilometerskatt på 24 kronor milen för tunga fordon skapat osäkerhet och oro inför hur man kan tvingas handskas med redan träffade avtal. ”En skatt på körsträckor skulle totalt göra en fördyring på åtta-tio procent på vår årsomsättning och utgöra ett hot mot vår verksamhet!” säger Torbjörn Egmalm, vd Älvsby Lastbilcentral.
NYHET Publicerad:

Ett dråpslag mot välfärden i Norrbotten

DEBATT Redan som små barn får vi lära oss att det inte både går att äta kakan och ha den kvar. Den enkla tesen finns det tyvärr all anledning att upprepa för våra ledande politiker i dessa dagar då socialdemokraternas förslag för begränsning av vinster i välfärden presenterats.
NYHET Publicerad:

Kommunal är inne på en farlig väg

DEBATT I en artikel i NK den 19/11 går Kommunal till frontalangrepp mot allt och alla som inte delar deras uppfattning om den föreslagna nya upphandlingslagens förträfflighet. Bland dem som varit ytterligt kritiska återfinns bland annat Lagrådet (som anser att förslaget är krångligt och svårtillämpat), Företagarna, LRF, Svenskt Näringsliv, Skatteverket och många andra remissinstanser.
NYHET Publicerad:

Så ska Kiruna ta sig upp ur bottenskiktet!

FÖRETAGSKLIMAT Kiruna tillhör de kommuner som tillhört bottenskiktet ända sedan Svenskt Näringsliv började med ranking av företagsklimatet. År efter år har det varit samma visa. Bästa noteringen under senaste 15 åren är bland de 30 sämsta. I senaste mätningen hade Kiruna bara 12 av 290 kommuner efter sig. ”Jag tror att det stora missnöjet med politiker och tjänstemän smittar av sig på andra frågor som konkurrens från kommunen, service, hur lagar och regler följs”, säger Stefan Sydberg (M) andre vice ordförande i kommunstyrelsen.
NYHET Publicerad:

Modulsystem får utbilda själva

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Liksom många andra företag inom verkstadsindustrin har Modulssystem i Kalix svårt att locka arbetskraft med rätt kompetens. Svårigheter som gjort att företagets expansion gått långsammare än vad efterfrågan möjliggjort. "Vi hade kunna expandera i högre takt om vi hittat rätt folk fortare", säger vd Jan-Olov Daniels.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatt läggs på dagens mjölkpris

KILOMETERSKATT "Kilometerskatten på 24 kronor milen skulle bli ett hårt slag för hela Norrbotten med alla transporter av skog och malm!" säger Maria Heikkilä, Br. Junttis Åkeri AB i Övertorneå.
NYHET Publicerad:

Norrbottens finalister är utsedda!

ÅRETS MEST FÖRETAGSAMMA Anders, Ann-Chatrine & Stefan, Christina, Joel och Karl-Johan är fem av Norrbottens mest företagsamma människor 2016. Människor som skapar jobb för fler än sig själva, inspirerar sin omgivning och vågar satsa när andra kanske backar. Visa dem att du tycker de är viktiga – var med och avgör vem som ska stå som vinnare.
NYHET Publicerad:

Karl-Johan Outinen, Outinens Potatis

ÅRETS MEST FÖRETAGSAMMA Outinens Potatis har investerat minst en miljon kronor varje år de senaste tio åren. Nu gör man den största investeringen någonsin.
NYHET Publicerad:

Joel Andersson, Städakuten i Norr

ÅRETS MEST FÖRETAGSAMMA Två veckor efter att han gått ut gymnasiet i Boden hade Joel Andersson registrerat en enskild firma och startat Städakuten i Norr där en upp och nervänd skurhink var hans kontorsstol.
NYHET Publicerad:

Christina Skoog, Skoogs Handels

ÅRETS MEST FÖRETAGSAMMA Christina Skoog har i år sjösatt sitt livs största projekt, Den nya stadsdelen i Piteå centrum, kvarteret Örnen med gallerian Småstaden, Skoogs City Hotel, lägenheter och kontor, har nu krönts med Piteås nya landmärke: Träkronan. Höghuset som innehåller Kust Hotel & Spa, och restaurangen Tage. "Det är otroligt roligt att Träkronan genomförts. Det är det största jag och min bror gjort själva och tillsammans", säger Christina Skoog.
NYHET Publicerad:

Ann-Chatrine & Stefan Andersson, Delikatessfabriken i Norrbotten

ÅRETS MEST FÖRETAGSAMMA Stefan Andersson och Ann-Chatrine Andersson startade Delikatessfabriken i Vidsel för att kunna bo och arbeta på samma ort. Stefan jobbade på hotell i Tärnaby och Ann-Chatrine på Ica i Vidsel. De turades om att pendla mellan. "Vi ville bo på samma ställe och försörja oss utan att pendla", säger Stefan Andersson.
NYHET Publicerad:

Anders Hellman, Subar

ÅRETS MEST FÖRETAGSAMMA Anders Hellman öppnade Luleås första sushirestaurang, därefter Sveriges första sushi pickup på Storheden, där man beställer i förväg och sedan hämtar. Nu lanserar han ett nytt koncept i en nyöppnad restaurang i Piteå, där det japanska möter det nordiska.
NYHET Publicerad:

Lindbäcks bygger för framtiden

GÄSTKRÖNIKA Vi på Lindbäcks bygg är sedan fyra generationer och snart 100 år fyllda, ett familjeägt byggföretag som satsat på att bygga flerfamiljshus. Många saker har gjort att vi idag är framgångsrika. Tre av orsakerna som lett till detta är att vi försöker handla med hjärtat, vi gör hållbara val både i material och personal samt att vi försöker jobba med de resurser och material som finns i närområdet. Vi har tagit ett medvetet beslut att bygga miljövänligt och resurssnålt i trä åt både privata och offentliga fastighetsägare.
NYHET Publicerad:

Vi räknar inte pengar utan ger patienter det de ska ha

VÄLFÄRD "Ingen vill låna ut pengar till verksamheter inom välfärdssektorn om man inför vinstbegränsningar. Det lär leda till att det inte startas några fler nya privat drivna vårdcentraler!” Det säger Kirsten Hallman Pettersson, vd och ägare, Gällivare Hälsocentral.
NYHET Publicerad:

Stor skillnad mellan kommunerna i Norrbotten

REGELKRÅNGEL Skillnaderna mellan avgifterna för - och nivån på - kommunernas service till företagarna är stor i Norrbotten. Det visar Näringslivets Regelnämnds, NNR, stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna där sex områden av särskild vikt för företagen kartläggs.
NYHET Publicerad:

Mjölken kan inte åka med tåg till mejerier…

KILOMETERSKATT ”Vi kan ju inte transportera mjölken på järnväg till mejerier! Egentligen har vi inga produkter i dagliga jordbruket som kan sändas per järnväg, men en hög kilometerskatt ska vi ändå tvingas betala av miljöskäl” säger Herbert Nyman, ordförande LRF Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Letat i ett år efter personal

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Granbergs Buss i Älvsbyn har expanderat kraftigt de senaste åren. En sak som försvårar expansionen är hög medelålder på personalen och svårigheter att rekrytera yngre förare. "Jag skulle behöva anställa fyra personer i dag i Älvsbyn. I Arvidsjaur har vi letat i ett år efter personal" säger Linus Granberg, vd för Granbergs Buss.