NYHET16 januari 2018

Högtryck för hälso- och sjukvårdsgalleria

Läkare, fysio- och psykoterapeuter, sjuksköterskor, undersköterskor, ekonomer och labbpersonal är under samma tak i Hermelinen i Luleå. Ett nära samarbete mellan yrkesgrupper leder till att patienten får komma till samma personal i stället för att träffa nya vid varje besök.

Fysioterapeuten Rickard Carnerud med en patient i Hermelinens gym.
"Sjukvård är ingen lukrativ verksamhet. Vi har inga tio procent i vinst, utan vore glada för 3–4 procent", säger Lisbeth Engelmark som är kritisk till Reepaluförslaget.

En hälso- och sjukvårdsgalleria med olika typer av verksamheter som jobbar ihop. Så beskrivs Hermlinen av vd:n Lisbeth Engelmark.

– Vi har valt att ta hit personer med egna bolag för att få ruljans på verksamheten och för att ha ett bra flöde med duktig personal. Vår affärsidé är att samla alla dessa olika kompetenser på samma ställe för att kunna erbjuda kunden en hög och bred kompetens.

Hermelinen består av fyra delar: träning, fysioterapi, specialistvård och företagshälsovård. Antal personer på lönelistan är 150, varav 50 är fastanställda, 50 timanställda och 50 konsulter med egna bolag. Många av konsulterna är läkare, fysioterapeuter och psykoterapeuter.

Resurser som reception, sjuksköterskor, undersköterskor, ekonomer, ansvariga för gruppträning och personlig träning, labbpersonal och röntgen är gemensamma för alla. I det stora gymmet finns styrkemaskiner och gruppträning, och där behandlar även fysioterapeuterna sina rehabpatienter.

En patient som kommer in med en idrottsskada träffar ofta först en sjukgymnast. Om det behövs en röntgen kan patienten få det direkt och sedan träffa en ortoped. Allt under samma tak.

– Det är smidigt och tryggt för patienten, men också för de som jobbar här. De tycker att det är mycket roligare att jobba tillsammans i den här atmosfären än att jobba som ensam konsult, och vår fastanställda personal ser till att deras tidböcker är fulla.

Hermelinen har jobbat mycket med att få ihop de olika yrkeskulturerna och se till att alla drar åt samma håll, säljer varandra och samarbetar på ett bra sätt.

– Hela företaget tjänar på att vi bidrar till varandra och växer tillsammans. Bland annat har vi soppluncher med all personal där någon av de som arbetar hos oss berättar mer om sitt jobb. Det gör att vi förstår varandra bättre och att alla vet vad alla kan.

Under sina 27 år verksamheten bara haft fyra avtal med landstinget men Lisbeth Engelmark skulle gärna se ett större samarbete, men får inte riktigt gehör från landstinget.

– Till exempel skulle vi kunna göra höft- eller knäoperationer, där jag vet att landstingets köer är långa. Vi har en riktigt fin operationsavdelning som vi i dagsläget inte använder fullt ut.

Samtidigt som företaget vill expandera finns hotet från regeringen om begränsade vinster i välfärden.

– Sjukvård är ingen lukrativ verksamhet. Vi har inga tio procent i vinst, utan vore glada för 3–4 procent. Vi måste hela tiden utvecklas.

Exempel på en relativt ny del är företagshälsa för små och medelstora företag som vill ta hand om sin personal. Det finns också en estetisk verksamhet.

– Vi måste ha många ben att stå på eftersom ingen vet hur regeringsförslaget kommer att slå. Blir förslaget verklighet är det knappt relevant för oss att fortsätta med vissa av vårdkoncepten. Med det räknesätt som föreslås kan vi inte investera i ny utrustning eller utveckla personalen.

En ledstjärna för Hermelinen är kontinuitet. Så långt det går får patienten komma till samma person i stället för att träffa en ny vid varje besök.

– Kontinuitet är nyckeln till våra framgångar. Det är något som landstinget hade förut men nu har tappat i tron på att lean och processer ska öka hälsoeffektiviteten. På vårdcentraler, där det nästan bara är stafettläkare, har det blivit ett jätteproblem. Kontinuiteten finns inte där den är som viktigast.

Hermelinens sjukgymnastik och läkarhus har funnits sedan 1990 i olika organisationer och köptes 2010 av ett riskkapitalbolag. Men 2014 köpte sex medarbetare tillbaka verksamheten i Luleå och det ser Lisbeth Engelmark som starten för den nuvarande verksamheten.

– Det känns som att vi började om vår historia då, och sedan dess har Hermelinen utvecklats stadigt.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist