Granbergs Buss i Älvsbyn har expanderat kraftigt de senaste åren. En sak som försvårar expansionen är hög medelålder på personalen och svårigheter att rekrytera yngre förare. "Jag skulle behöva anställa fyra personer i dag i Älvsbyn. I Arvidsjaur har vi letat i ett år efter personal" säger Linus Granberg, vd för Granbergs Buss.
Medelåldern är hög i branschen, i fjol var den 63 år och den har inte sänkts sedan dess. Enligt Linus Granberg skulle det behöva anställas 200 bussförare de närmaste åren, och så många utbildas knappast som det ser ut nu.
- Hur vi ska lösa personalbristen framöver är en stor fråga. Många går i pension de närmaste åren, säger Linus Granberg.
En sak som försvårar rekryteringen av nya bussförare är åldersgränserna för att köra i yrkestrafik. För privat utbildade förare är åldersgränsen 24 år. Innan man nått den åldern har de flesta valt andra yrken.
Reglerna är snåriga och för olika utbildningar gäller olika åldersgränser.
Reglerna kan sammanfattas:
- Det här är ett jätteproblem. Vi vill ju ha folk som passar och trivs i branschen. Det finns få branscher där du efter 13 veckors utbildning garanterat får jobb, säger Linus Granberg.
Linus Granberg äger bolaget tillsammans med sin kusin Johan, sin far Mats Granberg och farbror Lars-Erik Granberg, och Bo Lindroth. För tre år sedan köpte de tillbaka företaget från Veolia. Under de tre åren har de köpt Arvidsjaurs Trafik, Brändöbussen och Bodens Busstrafik. Nu har man 50 bussar, 70 anställda och en omsättning på 55 miljoner kronor.
I år utsågs Granbergs Buss till Årets företagare i Älvsbyn.
KompetensförsörjningArbetsgivarfrågorArbetsmarknad