LogoLogo
LogoLogo
NYHET9 juni 2020

Lindbäcks bygg prisas för digitalisering

Lindbäcks Bygg i Öjebyn utanför Piteå lyfts ofta fram som föregångare i byggbranschen. Tidigare i år fick företaget pris för sin digitalisering då det utnämndes till Norrbottens mest digitala byggföretag av organisationen Byggföretagen.

Anna Bergsten
Foto: Maria Fäldt
Lindbäcks fabrik
Foto: Maria Fäldt

Utmärkelsen delades ut under ett seminarium som Byggföretagen anordnade tillsammans med Luleå Tekniska Högskola, LTU. För Lindbäcks digitaliseringschef Anna Bergsten kom det lite som en överraskning:

– Spontana tanken var ”oj, är vi så duktiga”? Men priset får en att titta bakåt och inse att vi faktiskt gjort väldigt mycket. Samtidigt finns det andra som kommit väldigt långt, säger Anna Bergsten som hör till fjärde generationen ”Lindbäckare” och som jobbat 20 år inom IT innan hon ifjol slöt upp med familjeföretaget.

Lindbäcks Bygg började som en bysåg i Kallfors utanför Piteå för nästan hundra år sedan. Idag producerar företaget flerbostadshus i trä i två fabriker, den senaste invigd i december 2017 och i sig ett exempel på digitalisering. Med nysatsningen har kapaciteten ökat med mer än det dubbla och digitala verksamhetsstöd används genomgående.

– Vi jobbar enligt Lean-metoden och har byggt verktyg för daglig styrning, så att ledningen kan fatta välgrundade beslut, säger Anna Bergsten.

Industriellt vs. skräddarsytt

Även om produktionen är industriell så tillverkas unika produkter, med projektspecifik arkitektur anpassade efter kundernas önskemål. Genom verksamhetsstödet har arbetslagen regelbundna avstämningar, för att allt ska flyta på och material och underlag ska finnas på plats när det behövs.

Dessutom tar Lindbäcks nu fram virtuella modeller för sin produktion i fabrik för att säkerställa att ritningar är korrekta innan de översätts till maskinfiler – för att exempelvis undvika att en spik slås i där det redan finns en annan spik. Avvikelsehantering, egenkontroller, planeringsmodeller är andra exempel på moment som stöds av IT, och i den nya fabriken finns ett helautomatiserat lager där allt sköts av robotar.

– Sen har vi samarbeten med LTU och andra universitet för att utveckla nya verktyg och metoder, berättar Anna Bergsten.

Vågar testa sig fram

Digitaliseringen har pågått under de senaste fem till sju åren men är inget mål i sig, utan en ingrediens i att nå verksamhetens övriga mål. Ambitionen har varit att göra 80 procent mindre förändringar och 20 procent innovationer. Företaget har ”vågat prova mycket” och det tror Anna Bergsten bidragit till att de fått priset. Men allt har inte gått på räls:

– I vår bransch har medarbetarna inte jobbat med IT i alla led, så användarvänligheten är A och O. Alla måste inse värdet av att digitalisera och förändringsledningen blir oerhört viktig.

Hon berättar om ett verktyg för avvikelsehantering som visserligen fungerade – men där företaget inte lyckats förmedla vilket värde det gav. Därmed upplevdes det som jobbigt att använda, och de har fått göra en nylansering och ”göra om och göra rätt”.

Samtidigt är vinsterna med digitalisering uppenbara:

– Det är en kombination av att vi kan jobba effektivare och ha bättre kvalitetssäkring. Vi får bort onödigt arbete och blir snabbare.

Hon förklarar att alla moment som de kan utföra i fabriken är både säkrare och billigare än när de görs ute på själva byggarbetsplatsen – där de kanske måste jobba sex våningar upp i luften och är mer väderberoende.

– Sen är det ju kul att jobba med ny teknik också, säger digitaliseringschefen med ett skratt.

Lättare att rekrytera

Stefan Lindbäck
Stefan Lindbäck
Foto: Maria Fäldt

Och det finns ytterligare fördelar, enligt koncernchef Stefan Lindbäck.

– Att vi arbetar med moderna verktyg är ju ett tecken på att vi är progressiva och det kan förhoppningsvis locka fler att söka jobb hos oss, säger han.

Priset som ”mest digitaliserade” är hedrande, samtidigt vill koncernchefen inte göra för stor grej av det eftersom andra företag också ligger långt fram. Är det kanske en norrbottnisk Jante som ger sig till känna?

– Det som är viktigt är att priset visar att vi är i en bransch som är med i sin samtid. Precis som andra branscher konkurrerar vi om de bästa medarbetarna. Och vill man jobba med high-tech i en miljö som är förändringsbenägen: då finns det otroligt mycket spännande att göra inom bygg.

Digitalisering
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist