NYHET18 april 2016

Katrinelund siktar mot att bli bästa gästgiveri och sjökrog

Vid Hjälmarens strand i Stora Mellösa några mil från Örebro fanns en oansenlig sjöbod. I början av 2000-talet gjordes den om till en sommarrestaurang med sju sittplatser.

Foto: Sören Karlsson

Sedan dess har Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog expanderat kraftigt och börjat ta plats på den gastronomiska kartan, bland annat som Årets Matentreprenör i Örebro län.

-Vi siktar högt. Vår vision är att göra Katrinelund till Sveriges bästa gästgiveri och sjökrog och till Sveriges bästa arbetsgivare i branschen och att dessutom skapa ett internationellt erkänt varumärke, säger Ida Lüpke.

Hon är verksamhetschef, kom hit för fem år sedan och äger gästgiveriet och sjökrogen tillsammans med Lennart Carlsson och Roger Hjälm.

I det åretruntöppna gästgiveriet med specialdesignade konferensrum möts gammalt och nytt på ett harmoniskt sätt. Hotellet har 19 rum. Snart påbörjas en tillbyggnad som ska ge ytterligare nio rum plus ett gym, ett spa och en stor pool. Sjökrogen som alltså startade som en minimal sjöbod kan en vacker sommardag ha 400 gäster.

-Men, betonar Ida Lüpke, Katrinelund blir aldrig en jätteanläggning med hundratals hotellrum.

Det finns ingen gemensam nämnare för dem som kommer hit.

-Vi känner en kärlek till varenda liten gäst. Det kan vara företag från Örebro med omnejd som lägger en konferens här, matintresserade som ibland åker långt för att komma till oss eller brudparet som väljer Katrinelund för sin bröllopsfest. Alla gäster är välkomna, säger Ida Lüpke.

Katrinelunds Gästgiveri & Sjökrog har nio heltidsanställda. Under högsäsong är det betydligt fler. Det gör att man har ungefär 50 personer på lönelistan.

-Branschen har tyvärr ett ganska dåligt rykte. Många ser ett restaurangjobb bara som en tillfällig sysselsättning i väntan på något bättre och det försvårar förstås återväxten. Det är svårt att hitta lämpliga medarbetare, menar Ida Lüpke som själv hade sitt första jobb i branschen som 13-åring.

Vid rekryteringar ställer hon inga absoluta krav på varken utbildning eller erfarenheter.

-Vi lär upp våra medarbetare här på plats. Det viktiga är att den som vi anställer har en god arbetsmoral och är villig att lära sig jobbet. Det här är en ganska speciell bransch med nya utmaningar varje dag. Det behövs passion och glädje och en förmåga att klara snabba vändningar, poängterar Ida Lüpke.

Det natursköna läget i kombination med gösen från Hjälmaren, grisarna och lammen från gårdar i trakten och andra gastronomiska upplevelser ser hon som betydelsefulla ingredienser i arbetet med att stärka varumärket. Möjligheterna att komma till Katrinelund med båt eller med sjöflyg från Bromma eller Oslo blir naturligtvis ett extra plus.

Den klara ambitionen är att locka ännu fler gäster, att få matintresserade från hela Sverige att resa hit och att sakta men säkert bli ett begrepp även för ett växande antal utländska besökare.

-För exempelvis en asiatisk gäst är det här ganska exotiskt, konstaterar Ida Lüpke.

Hon tror att Hjälmaren har en ordentlig potential för besöksnäringen. På hennes önskelista står en regelbunden båttrafik mellan Örebro, Katrinelund, Hampetorp och Vinön.

-Det skulle betyda mycket för regionen, säger Ida Lüpke.

På det näringspolitiska området efterlyser hon förenklande rutiner vid offentliga upphandlingar.

-Som det ser ut nu är det svårt för mindre företag att vara med. Speciellt besvärligt blir det vid upphandlingar som statliga myndigheter gör.

Den höjda arbetsgivaravgiften för unga är enligt Ida Lüpke ”inte jättebra för oss”. Däremot är hon glad att planerna på höjd restaurangmoms inte förverkligats.

-Det hade slagit väldigt hårt mot hela branschen, påpekar Ida Lüpke.

Sedan en tid tillbaka är Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog medlem i Visita och Svenskt Näringsliv.

-Det blir en värdefull informationskälla om våra skyldigheter och rättigheter som arbetsgivare. Vi får ett bra stöd därifrån. Dessutom är ett medlemskap i Visita och Svenskt Näringsliv en kvalitetsstämpel, säger Ida Lüpke.

Sören Karlsson

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist