Företagsklimatet bekymrar inte Gasellföretagen i Östergötland

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Ett dåligt lokalt företagsklimat verkar i allmänhet inte vara något som bekymrar de snabbväxande företagen speciellt mycket. Trots försämrade villkor för näringslivet fortsätter Gasellföretagen att rusa framåt. Den fråga man naturligtvis kan ställa sig är om Gasellföretagen skulle varit ännu fler till antalet och ännu mer framgångsrika om näringslivsklimatet varit gynnsammare.

Johan Berggren och Johan Vegfors

Johan Berggren och Johan Vegfors tycker att Linköping är en bra stad att driva företag i.

Foto: Sören Karlsson
Kim Bergehed

"Drivna och duktiga medarbetare har spelat en avgörande roll för vår snabba tillväxt", säger Kim Bergehed.

Foto: Sören Karlsson
Monica Landberg och Anders Landberg

En tydlig ansvarsfördelning och hårt arbete ser Monica och Anders Landberg som ett par förklaringar till företagets framgångar.

Foto: Sören Karlsson

En tillväxt på 346 procent mellan 2014 och 2017 placerar Neckwear Sweden AB i Linköping på tredje plats i Dagens industris kartläggning av årets 46 Gasellföretag i Östergötland.

Allt startade 2010 som ett hobbyprojekt. Idag har Neckwear med grundarna och delägarna Johan Berggren och Johan Vegfors i spetsen på allvar slagit sig in på marknaden för slipsar, flugor, näsdukar och andra accessoarer för herrar. Man har en fysisk butik i Göteborg, men merparten av försäljningen sker via nätet med utgångspunkt från huvudkontoret och lagret i Linköping.

– I början gick det ganska trögt. Vi var nog lite naiva och fick jobba jättehårt för att få in beställningar, säger Johan Berggren.

– Vi körde på med vår begränsade budget och försökte hela tiden återinvestera så mycket som möjligt för att få företaget att växa och expandera, förklarar Johan Vegfors, som under den första tiden hade lagret hemma i sin klädkammare.

Kvalitet och egna varumärken

Vägen till framgång har gått via en intensiv satsning på egna varumärken, på kvalitet och på riktigt nöjda och återkommande kunder. I sortimentet finns i dagsläget uppåt 5 000 artiklar. Förutom accessoarer säljer Neckwear också skjortor från en rad prestigeleverantörer.

– Framöver kommer vi att fokusera mer på kärnverksamheten och våra egna varumärken och bli ännu bättre där, poängterar Johan Berggren.

Fördelen med slipsar och övriga accessoarer är att de är lätta att skicka och att det inte, som med skjortor, finns mängder av olika storlekar att ta hänsyn till.

– Returerna blir inte alls så många och våra marginaler förbättras, konstaterar Johan Vegfors.

Designen sköts till stora delar inom de egna väggarna. Neckwear har direktkontakt med tillverkarna.

– På det sättet kan vi kontrollera hela kedjan och blir mer lättrörliga. Vi har möjlighet att snabbt ta fram nya produkter, betonar Johan Berggren.

Flertalet kunder är mellan 25 och 35 år. Ungefär 40 procent är kvinnor. Cirka 30 procent av beställningarna kommer från kunder utanför Sverige.

– Vi tror på fortsatt tillväxt. Potentialen på utlandsmarknaderna är mycket stor och vi ska satsa intensivt på digital marknadsföring. Också i fortsättningen gäller det förstås att vara försiktig med pengarna och hålla nere kostnaderna, säger Johan Vegfors.

Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet visar att Linköping backat kraftigt. Från plats 34 för fyra år sedan ligger man nu på plats 129 bland Sveriges 290 kommuner.

Det försämrade företagsklimatet i Linköping verkar inte ha påverkat Neckwear.

– Linköping är en bra stad att driva företag i. Universitetet gör att det är ganska lätt att hitta rätt kompetens. Det geografiska läget med motorväg och järnväg ger Linköping ett fint logistikläge. Lokalhyrorna ligger på rimliga nivåer, menar Johan Berggren.

Vad han efterlyser är förenklade regelverk, bland annat på skatteområdet.

– Att minska företagens administrativa bördor måste prioriteras högre än idag, säger Johan Berggren.

Drivna och duktiga medarbetare

– Drivna, duktiga och erfarna medarbetare som skapar förtroende ute hos kunderna har spelat en avgörande roll för vår snabba tillväxt, säger Kim Bergehed på projekt- och byggledningsföretaget PlanProj AB. 

Hon är VVS-ingenjör och kom till PlanProj som vd och delägare 2015 efter en karriär på konsultjättarna WSP och Sweco.

Det vanliga är att konsulterna på PlanProj har sin arbetsplats ute hos kunden. Ibland rör det sig uppdrag som sträcker sig över flera år.

– Därför är det extra viktigt att skapa en trygghet i bolaget och bevara tillhörigheten när våra anställda ofta är så utspridda. Det är en huggsexa mellan företag om skickliga medarbetare. Då krävs det att vi är maximalt attraktiva, understryker Kim Bergehed.

En liknande filosofi präglar rekryteringsprocesserna på PlanProj.

– Det blir ungefär som att rekrytera en ny medlem till familjen. Det finns naturligtvis många hänsyn att väga in.

Spetskunskaper

För att bygga det starka lag som PlanProj alltid eftersträvar ser Kim Bergehed helst att alla medarbetare har kunskaper om ledarskap med sig i bagaget, men att han eller hon därutöver kan bidra med spetskunskaper inom något specifikt teknikområde.

PlanProj hade en tillväxt på 303 procent mellan 2014 och 2017. För närvarande har företaget 14 anställda. Tyngdpunkten för verksamheten ligger i Norrköping och Linköping, men på senare tid har man gjort en framgångsrik inbrytning i både Nyköping och Katrineholm. Byggherrar, för det mesta inom den offentliga sektorn, är de dominerande kunderna.

– Kunden ska alltid stå i centrum. Det är självklart för oss, fastslår Kim Bergehed.

Hon är helt inställd på att PlanProj ska fortsätta växa, men kanske i en något dämpad takt.

– Vi är klart lönsamma och har väldigt positiva siffror att visa upp, men vi behöver göra en halvhalt för att komma ikapp oss själva. På det sättet kan vi bli ännu vassare i leveransen till kunderna, säger Kim Bergehed.  

En bra kombo

– Anders och jag är en bra kombo. Lägg till hårt arbete och att vi har kul på jobbet så har du förklaringen till företagets snabba tillväxt, säger Monica Landberg, som tillsammans med maken Anders äger och driver REIREI AB, ett av Östergötlands Gasellföretag.

– Jag ansvarar för vår produktportfölj och den strategiska marknadsföringen medan Anders ser till att vi har finansiering och budget för det vi vill åstadkomma de kommande åren, förklarar hon. 

– Vi trampar inte in på varandras områden. Ett plus ett blir mycket mer än två, påpekar Anders Landberg.

Båda är akademiker och träffades på Handelshögskolan i Stockholm. Båda är dessutom mer eller mindre uppväxta i företagarfamiljer, något som brukar öka sannolikheten för att de själva en dag blir företagare.

Den entreprenöriella resan började under en semester i Thailand 2006.

– Det var där vi för första gången såg en mycket speciell typ av vagga med vertikal gungning för riktigt små barn, berättar Monica Landberg.                 

Vaggan var så effektiv att Monica beslöt sig för att göra en egen version som lanserades 2008 på Formex i Stockholm. Därefter tillkom några andra babyprodukter och under några år skiftade fokus från egen produktion till distribution. År 2010 gick Anders in i firman på heltid och 2011 startades REIREI AB.

Utökat sortiment

Sedan dess har sortimentet utökats undan för undan.

– Idag har vi mellan 400 och 500 baby- och barnprodukter för åldrarna noll till tre år. Kunderna finns bland butikskedjor och enskilda butiker runt om i Skandinavien, säger Anders Landberg.

För fem år sedan hade företagets alla medarbetare, då fyra personer, ett strategimöte. Ett mål som då sattes upp var att REIREI 2018 skulle ha en omsättning på 100 miljoner.

– Det blir 96 miljoner. Vi prickade med andra ord väldigt rätt, konstaterar Anders Landberg.

Antalet medarbetare är idag uppe i 18 sedan tre säljare anställts de senaste veckorna.

Vis av erfarenhet har Monica och Anders Landberg slutat sköta rekryteringsarbetet på egen hand.

– Vi är inga experter på att hitta de rätta medarbetarna. Det har ett antal felrekryteringar visat. Vi sparar tid, pengar och energi på att anlita proffs, betonar Monica Landberg.

Att tänka nytt

Att tänka nytt och att hela tiden vara öppen för att förändra strategierna har varit andra komponenter i framgångsreceptet.

– Det handlar om att inte vara rädd för att ta svåra beslut och att aldrig ge upp. Nu jobbar vi med en ny femårsplan med konkreta mål, men den planen är hemlig, ler Anders Landberg.

Linköping där REIREI har sitt säte har alltså fallit ordentligt i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet.

– Vi har nästan inga kontakter med kommunen. Företagsklimatet är säkert viktigt för företag som behöver exempelvis bygglov och olika miljötillstånd, men jag tror inte att vi berörs särskilt mycket, säger Monica Landberg.

Enligt Dagens industris kriterier har ett Gasellföretag en omsättning som överstiger 10 miljoner, omsättningen måste åtminstone ha fördubblats under mätperiodens fyra år och man ska ha minst 10 anställda. Omsättningen ska ha ökat varje år under de senaste tre åren. Vidare krävs ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra senaste räkenskapsåren. Företaget ska ha sunda finanser och måste i allt väsentligt ha vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tyska turister fick fart på Skänninge Stadshotell

ENTREPRENÖRSKAP "Jag lockas till de omöjliga uppdragen. Nu börjar vi landa men det är fortfarande mycket kvar att göra", säger Christina Landoff, huvudägare och vd på Skänninge Stadshotell, där de tyska turisterna idag fått en nyckelroll.
NYHET Publicerad:

Frihandel ligger bakom vår välfärd

KOMMENTAR På 1860-talet var Sverige ett av Europas fattigaste länder. De efterföljande 100 åren växte vår BNP snabbare än något annat land i världen, undantaget Japan. Den drivande kraften bakom ökningen var globaliseringen, att ett litet land i norra Europa fick tillgång till världsmarknaden. Frihandel är det som ligger bakom vår välfärd. Svenskarna är dessutom ett av de folk i EU som är allra mest positiva till frihandel.
NYHET Publicerad:

2019 måste bli reformernas år

KRÖNIKA "Vi har fått förtroendet att föra dialog med politiker, allmänhet och media. Lyfta fram företagens frågor på agendan, och folkbilda i hur det är att vara företagare så att allmänhet och våra framtida beslutsfattare får med sig en förståelse kring det ansvar och risk det innebär att vara företagare. Framöver kommer vi att jobba hårt med de frågor som ni företagare har satt högst på agendan: Minskad regelbörda, lägre skatt på arbete och förändrade turordningsregler i LAS, och ökat fokus på kompetensförsörjning. Vi vill få till ett ordentligt reformarbete under kommande mandatperiod", skriver Sofia Sjöström, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

DEBATT Arbetsgivaravgifterna finansierar socialförsäkringsförmåner som ålderspension, sjuk- och föräldraförsäkring, arbetsskadeförmåner och arbetslöshetsersättning. Men trots att kostnaderna för de förmånerna har minskat de senaste åren och delavgifterna för försäkringarna har sänkts, så ligger den totala arbetsgivaravgiften kvar på samma nivå: 31,42 procent på lönen.
NYHET Publicerad:

Att stödja UF är viktigt för hela samhället

HALLÅ DÄR Sofia Sjöström, regionchef på Svenskt Näringsliv i Östergötland och även partner till Ung Företagsamhet. Partners till UF bidrar till att de kan driva sitt viktiga arbete med att grundskole- och gymnasieelever ska få möjlighet att utveckla sin kreativitet och företagsamhet. Varför är det så viktigt att stödja Ung Företagsamhets verksamhet?
NYHET Publicerad:

”Gör det lättare att karriärväxla”

ARBETSMARKNAD En återkommande fråga inom politiken och i näringslivet är lagen om anställningsskydd (LAS). Under Svenskt Näringslivs företagardag där företagare från hela landet deltog diskuterades därför hur reglerna i lagen påverkar deras verksamhet. Bland annat diskuterades saklig grund, turordningsreglerna och att höja LAS-åldern från 67 till 69.
NYHET Publicerad:

Utmaning att driva vårdföretag

SKATT Det är inte lätt att driva företag inom vårdbranschen när de hårda reformerna ständigt slår emot en. Gunilla Rundqvist, VD och grundare på Cordinator Medical Service i Linköping och Norrköping, berättar om hur förmånsbeskattningen på privat vård och hotet om moms kan komma att påverka hennes verksamhet i framtiden.
NYHET Publicerad:

Framtidstro och konkret åtgärdsplan ska lyfta Motalas företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Arbetslösheten har sjunkit kraftigt. Fler och fler företag etablerar sig i kommunen och inflyttningen ökar. Vätternrundan sätter Motala allt tydligare på kartan. Men fortfarande är det lokala företagsklimatet inte mycket att skryta med. "Det finns inga snabba och enkla lösningar. Därför har det varit nödvändigt att borra djupt ner i problemen och sedan försöka hitta vägar till förbättringar", säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan och ordförande i Tillväxt Motala. 
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet bekymrar inte Gasellföretagen i Östergötland

ENTREPRENÖRSKAP Ett dåligt lokalt företagsklimat verkar i allmänhet inte vara något som bekymrar de snabbväxande företagen speciellt mycket. Trots försämrade villkor för näringslivet fortsätter Gasellföretagen att rusa framåt. Den fråga man naturligtvis kan ställa sig är om Gasellföretagen skulle varit ännu fler till antalet och ännu mer framgångsrika om näringslivsklimatet varit gynnsammare.
NYHET Publicerad:

Ett bra företagsklimat ska bli ännu bättre i Ödeshög

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet har blivit riktigt bra men kan och måste bli ännu bättre. På den punkten är samstämmigheten mellan kommunledningen och företagen stor. "Vi i kommunen har arbetat målmedvetet för att närma oss företagen. Det handlar om att besöka företag och att träffa företagare i så många sammanhang som möjligt. Idag finns ett ömsesidigt förtroende. Ödeshög vill verkligen leva upp till bilden av en företagsvänlig kommun", säger kommunstyrelsens ordförande Annicki Oscarsson.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.
NYHET Publicerad:

Linköping sätter fokus på företagandet

FÖRETAGSKLIMAT Ett bättre företagsklimat blir ett prioriterat område för det nya styret i Linköping. Den som ska leda arbetet har själv drivit företag sedan 2005. ”Jag har varit med och startat företag från grunden och upplevt allt man kan uppleva som företagare”, säger kommunstyrelsens nya ordförande Niklas Borg (M).
NYHET Publicerad:

Valfriheten kan bli bättre bland Östergötlands kommuner

LOV En av Svenskt Näringslivs prioriteringar inför valet 2018 var att värna om Lagen om valfrihetssystem, LOV, för en bättre välfärd. Med LOV ges förutsättningar för en sundare konkurrens och incitament till högre kvalitet på både kommunala och privata tjänster, idag är det totalt 161 svenska kommuner som tillämpar lagen och ger brukarna makten att välja. Frågan är hur det ser ut bland Östergötland kommuner?
NYHET Publicerad:

Så lyckades byggföretaget bli en mångkulturell arbetsplats

ARBETSGIVARDAGEN Hur botar man kompetensbrist samtidigt som man jobbar för integrationen i samhället? Under Arbetsgivardagen i Västerås berättade Charlie Eldh, vd för Flens Byggelement, om sin resa när han anställde nyanlända i sin fabrik.
NYHET Publicerad:

I spåren av #metoo – vilket ansvar har du som arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN #metoo är fortfarande aktuellt, i alla branscher. Det blir allt viktigare att fokusera på det förebyggande arbetet, men också att veta hur man som arbetsgivare ska hantera en situation när sexuella trakasserier förekommer på arbetsplatsen. Lina Tidell, arbetsrättsjurist på Visita, höll under förra veckans Arbetsgivardag i Västerås en viktig föreläsning om spåren av #metoo i näringslivet.
NYHET Publicerad:

Ständiga förbättringar förklarar framgången för Ombergs Golf

ENTREPRENÖRSKAP "Jag ser ljust på företagets framtid, men mycket arbete återstår. Du måste alltid vara på tårna och göra ständiga förbättringar. Det är livsfarligt att slå sig till ro och att känna sig nöjd", säger Ulf Tegnebo, vd och hälftenägare på Ombergs Golf Resort vid Vätterns strand en knapp halvmil norr om Ödeshög.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardagen - Om konsten att vara arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN I tisdags gick Svenskt Näringslivs arbetsgivardag av stapeln. Denna gången fylldes Aros Congress i Västerås av arbetsgivare som tog chansen att informeras och inspireras. Vad innebär den nya vårdskatten? Hur leder man en mångkulturell arbetsplats? Hur hanterar man digitaliseringen? Eller, hur kan man som företagare hjälpa unga hitta rätt väg in i framtidens arbetsliv? Under dagen erbjöds en välfylld agenda med seminarier som behandlade flera av de aktuella frågor dagens arbetsgivare möter.
NYHET Publicerad:

Internutbildning och trivsel gör rekryteringen lättare

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Internutbildning och ett batteri med trivselåtgärder är ingredienser i receptet för att hitta lämpliga medarbetare till Åtvidabergs Huskomponenter. Intresset av att lära sig på jobbet är viktigast", säger Karin Waller, personalchef.
NYHET Publicerad:

Mer skola för pengarna i Ljungsbro

WEBB-TV Politiker och skolpersonal har klippkort till östgötska Ljungsbro. Förklaringen är att Småskolan förenar små klasser med hög lärartäthet, utan att spräcka budgeten. 
NYHET Publicerad:

Tävla i företagsklimat, går det?

KOMMENTAR Den 2 oktober släpptes årets ranking av företagsklimat. En ranking där vi på Svenskt Näringsliv gör en topplista utifrån ett enkätbatteri som gått ut till företagare i alla Sveriges kommuner. Vi har mätt företagsklimatet sedan 2000, och samma frågor har ställts, det gör att vi får en bra spårbarhet och kan se utveckling på olika områden över tid. Vissa frågor kanske upplevs irrelevanta i en kommun, i en annan kommun är just den frågan det viktigaste fokusområdet.