Företagsklimatet bekymrar inte Gasellföretagen i Östergötland

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Ett dåligt lokalt företagsklimat verkar i allmänhet inte vara något som bekymrar de snabbväxande företagen speciellt mycket. Trots försämrade villkor för näringslivet fortsätter Gasellföretagen att rusa framåt. Den fråga man naturligtvis kan ställa sig är om Gasellföretagen skulle varit ännu fler till antalet och ännu mer framgångsrika om näringslivsklimatet varit gynnsammare.

Johan Berggren och Johan Vegfors

Johan Berggren och Johan Vegfors tycker att Linköping är en bra stad att driva företag i.

Foto: Sören Karlsson
Kim Bergehed

"Drivna och duktiga medarbetare har spelat en avgörande roll för vår snabba tillväxt", säger Kim Bergehed.

Foto: Sören Karlsson
Monica Landberg och Anders Landberg

En tydlig ansvarsfördelning och hårt arbete ser Monica och Anders Landberg som ett par förklaringar till företagets framgångar.

Foto: Sören Karlsson

En tillväxt på 346 procent mellan 2014 och 2017 placerar Neckwear Sweden AB i Linköping på tredje plats i Dagens industris kartläggning av årets 46 Gasellföretag i Östergötland.

Allt startade 2010 som ett hobbyprojekt. Idag har Neckwear med grundarna och delägarna Johan Berggren och Johan Vegfors i spetsen på allvar slagit sig in på marknaden för slipsar, flugor, näsdukar och andra accessoarer för herrar. Man har en fysisk butik i Göteborg, men merparten av försäljningen sker via nätet med utgångspunkt från huvudkontoret och lagret i Linköping.

– I början gick det ganska trögt. Vi var nog lite naiva och fick jobba jättehårt för att få in beställningar, säger Johan Berggren.

– Vi körde på med vår begränsade budget och försökte hela tiden återinvestera så mycket som möjligt för att få företaget att växa och expandera, förklarar Johan Vegfors, som under den första tiden hade lagret hemma i sin klädkammare.

Kvalitet och egna varumärken

Vägen till framgång har gått via en intensiv satsning på egna varumärken, på kvalitet och på riktigt nöjda och återkommande kunder. I sortimentet finns i dagsläget uppåt 5 000 artiklar. Förutom accessoarer säljer Neckwear också skjortor från en rad prestigeleverantörer.

– Framöver kommer vi att fokusera mer på kärnverksamheten och våra egna varumärken och bli ännu bättre där, poängterar Johan Berggren.

Fördelen med slipsar och övriga accessoarer är att de är lätta att skicka och att det inte, som med skjortor, finns mängder av olika storlekar att ta hänsyn till.

– Returerna blir inte alls så många och våra marginaler förbättras, konstaterar Johan Vegfors.

Designen sköts till stora delar inom de egna väggarna. Neckwear har direktkontakt med tillverkarna.

– På det sättet kan vi kontrollera hela kedjan och blir mer lättrörliga. Vi har möjlighet att snabbt ta fram nya produkter, betonar Johan Berggren.

Flertalet kunder är mellan 25 och 35 år. Ungefär 40 procent är kvinnor. Cirka 30 procent av beställningarna kommer från kunder utanför Sverige.

– Vi tror på fortsatt tillväxt. Potentialen på utlandsmarknaderna är mycket stor och vi ska satsa intensivt på digital marknadsföring. Också i fortsättningen gäller det förstås att vara försiktig med pengarna och hålla nere kostnaderna, säger Johan Vegfors.

Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet visar att Linköping backat kraftigt. Från plats 34 för fyra år sedan ligger man nu på plats 129 bland Sveriges 290 kommuner.

Det försämrade företagsklimatet i Linköping verkar inte ha påverkat Neckwear.

– Linköping är en bra stad att driva företag i. Universitetet gör att det är ganska lätt att hitta rätt kompetens. Det geografiska läget med motorväg och järnväg ger Linköping ett fint logistikläge. Lokalhyrorna ligger på rimliga nivåer, menar Johan Berggren.

Vad han efterlyser är förenklade regelverk, bland annat på skatteområdet.

– Att minska företagens administrativa bördor måste prioriteras högre än idag, säger Johan Berggren.

Drivna och duktiga medarbetare

– Drivna, duktiga och erfarna medarbetare som skapar förtroende ute hos kunderna har spelat en avgörande roll för vår snabba tillväxt, säger Kim Bergehed på projekt- och byggledningsföretaget PlanProj AB. 

Hon är VVS-ingenjör och kom till PlanProj som vd och delägare 2015 efter en karriär på konsultjättarna WSP och Sweco.

Det vanliga är att konsulterna på PlanProj har sin arbetsplats ute hos kunden. Ibland rör det sig uppdrag som sträcker sig över flera år.

– Därför är det extra viktigt att skapa en trygghet i bolaget och bevara tillhörigheten när våra anställda ofta är så utspridda. Det är en huggsexa mellan företag om skickliga medarbetare. Då krävs det att vi är maximalt attraktiva, understryker Kim Bergehed.

En liknande filosofi präglar rekryteringsprocesserna på PlanProj.

– Det blir ungefär som att rekrytera en ny medlem till familjen. Det finns naturligtvis många hänsyn att väga in.

Spetskunskaper

För att bygga det starka lag som PlanProj alltid eftersträvar ser Kim Bergehed helst att alla medarbetare har kunskaper om ledarskap med sig i bagaget, men att han eller hon därutöver kan bidra med spetskunskaper inom något specifikt teknikområde.

PlanProj hade en tillväxt på 303 procent mellan 2014 och 2017. För närvarande har företaget 14 anställda. Tyngdpunkten för verksamheten ligger i Norrköping och Linköping, men på senare tid har man gjort en framgångsrik inbrytning i både Nyköping och Katrineholm. Byggherrar, för det mesta inom den offentliga sektorn, är de dominerande kunderna.

– Kunden ska alltid stå i centrum. Det är självklart för oss, fastslår Kim Bergehed.

Hon är helt inställd på att PlanProj ska fortsätta växa, men kanske i en något dämpad takt.

– Vi är klart lönsamma och har väldigt positiva siffror att visa upp, men vi behöver göra en halvhalt för att komma ikapp oss själva. På det sättet kan vi bli ännu vassare i leveransen till kunderna, säger Kim Bergehed.  

En bra kombo

– Anders och jag är en bra kombo. Lägg till hårt arbete och att vi har kul på jobbet så har du förklaringen till företagets snabba tillväxt, säger Monica Landberg, som tillsammans med maken Anders äger och driver REIREI AB, ett av Östergötlands Gasellföretag.

– Jag ansvarar för vår produktportfölj och den strategiska marknadsföringen medan Anders ser till att vi har finansiering och budget för det vi vill åstadkomma de kommande åren, förklarar hon. 

– Vi trampar inte in på varandras områden. Ett plus ett blir mycket mer än två, påpekar Anders Landberg.

Båda är akademiker och träffades på Handelshögskolan i Stockholm. Båda är dessutom mer eller mindre uppväxta i företagarfamiljer, något som brukar öka sannolikheten för att de själva en dag blir företagare.

Den entreprenöriella resan började under en semester i Thailand 2006.

– Det var där vi för första gången såg en mycket speciell typ av vagga med vertikal gungning för riktigt små barn, berättar Monica Landberg.                 

Vaggan var så effektiv att Monica beslöt sig för att göra en egen version som lanserades 2008 på Formex i Stockholm. Därefter tillkom några andra babyprodukter och under några år skiftade fokus från egen produktion till distribution. År 2010 gick Anders in i firman på heltid och 2011 startades REIREI AB.

Utökat sortiment

Sedan dess har sortimentet utökats undan för undan.

– Idag har vi mellan 400 och 500 baby- och barnprodukter för åldrarna noll till tre år. Kunderna finns bland butikskedjor och enskilda butiker runt om i Skandinavien, säger Anders Landberg.

För fem år sedan hade företagets alla medarbetare, då fyra personer, ett strategimöte. Ett mål som då sattes upp var att REIREI 2018 skulle ha en omsättning på 100 miljoner.

– Det blir 96 miljoner. Vi prickade med andra ord väldigt rätt, konstaterar Anders Landberg.

Antalet medarbetare är idag uppe i 18 sedan tre säljare anställts de senaste veckorna.

Vis av erfarenhet har Monica och Anders Landberg slutat sköta rekryteringsarbetet på egen hand.

– Vi är inga experter på att hitta de rätta medarbetarna. Det har ett antal felrekryteringar visat. Vi sparar tid, pengar och energi på att anlita proffs, betonar Monica Landberg.

Att tänka nytt

Att tänka nytt och att hela tiden vara öppen för att förändra strategierna har varit andra komponenter i framgångsreceptet.

– Det handlar om att inte vara rädd för att ta svåra beslut och att aldrig ge upp. Nu jobbar vi med en ny femårsplan med konkreta mål, men den planen är hemlig, ler Anders Landberg.

Linköping där REIREI har sitt säte har alltså fallit ordentligt i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet.

– Vi har nästan inga kontakter med kommunen. Företagsklimatet är säkert viktigt för företag som behöver exempelvis bygglov och olika miljötillstånd, men jag tror inte att vi berörs särskilt mycket, säger Monica Landberg.

Enligt Dagens industris kriterier har ett Gasellföretag en omsättning som överstiger 10 miljoner, omsättningen måste åtminstone ha fördubblats under mätperiodens fyra år och man ska ha minst 10 anställda. Omsättningen ska ha ökat varje år under de senaste tre åren. Vidare krävs ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra senaste räkenskapsåren. Företaget ska ha sunda finanser och måste i allt väsentligt ha vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Var ärliga om den allmänna löneavgiften

KOMMENTAR Den allmänna löneavgiften utgör mer än en tredjedel av den totala arbetsgivaravgiften. Den måste betraktas som den skatt den faktiskt är. I en tid när ungdomsarbetslösheten är hög och många nyanlända står utanför arbetsmarknaden måste företagens möjligheter att anställa förbättras. Arbetsmarknaden behöver fungera smidigare med bland annat bättre matchning, ändrade konfliktregler och mer flexibel lönesättning
NYHET Publicerad:

Hur påverkas ditt företag av Brexit?

WEBBINAR En av Sveriges största handelspartner Storbritannien lämnade formellt den Europeiska Unionen den 31 januari, efter 46 års medlemskap. Vad händer nu?
NYHET Publicerad:

Simon gör en termin på Svenskt Näringsliv

PRAKTIKANT Simon Torstensson är ett nytt ansikte för Svenskt Näringsliv och kommer under våren att praktisera på regionkontoret i Östergötland. Simon läser andra terminen på Masterprogrammet i nationalekonomi vid Linköpings Universitet och utöver att studera politik och ekonomi gillar Simon att träna och att laga mat.
NYHET Publicerad:

E.ON städar – satsar allt på hållbarhet

HÅLLBAR TILLVÄXT Svenskt Näringslivs vd, Jan-Olof Jacke, har extra fokus på hållbarhet under sina företagsbesök runt om i landet. Det kunde knappast ha varit ett mer passande ämne då han i tisdags besökte Norrköping och E.ON. Energigiganten satsar kraftfullt på att ställa om till 100 procent förnybar och återvunnen energi redan 2025.
NYHET Publicerad:

Nu har du chansen att påverka våra politiker och tjänstemän

FÖRETAGSKLIMAT Den 2 januari skickades årets enkät om det lokala företagsklimatet ut till cirka 60 000 företagare i Sverige. Det är ni företagare som kan ge oss de rätta svaren, detta så vi tillsammans kan fortsätta arbetet med att förbättra och utveckla företagsklimatet i länet och i din kommun.
NYHET Publicerad:

Nytt trepartsavtal ska lyfta fordonsprogrammet på Bråvallagymnasiet

UTBILDNING För att kvalitetssäkra utbildningen på transport- och fordonsprogrammet på Bråvallagymnasiet har skolan ingått i trepartsavtal med Volvo och Tage Rejmes Bil i Norrköping AB. Avtalet innebär att eleverna får stor praktisk kunskap och möjlighet att arbeta med den senaste tekniken inom branschen.
NYHET Publicerad:

EU-kommissionen måste prioritera företagen för att nå klimatmålen

DEBATT Den nya EU-kommissionen under Ursula von der Leyen tillträder den 1 december. Von der Leyens målsättning är att Europa ska bli världens första klimatneutrala kontinent och lägger därför mycket kraft vid sitt initiativ ”en europeisk grön giv”. Här är det viktigt att det bästa inte blir det godas fiende och att kommissionen i sina ambitioner samtidigt inte skadar de europeiska företagens konkurrenskraft. Klimatet är en global fråga som kräver globala lösningar. EU kan självklart gå före i klimatarbetet på många sätt, men inte genom att påföra betydligt hårdare krav på det europeiska näringslivet än vad konkurrentländer har. Det skriver Sofia Sjöström och Anders Edholm, Svenskt Näringsliv, i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Sjukskrivna medarbetare och läkarintyg – vad gäller egentligen?

WEBBINAR I detta webbinar tillsammans med Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv och Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan får du svar på några av frågorna som uppstår i samband med sjukskrivna medarbetere och de sjukintyg som ligger till grund för sjukskrivningen.
NYHET Publicerad:

Hallå där Ebba

SKOLNÄTVERK Vi hälsar Ebba Algvere välkommen som studentmedarbetare. Ebba studerar vid Linköpings universitet och kommer att ha ansvaret för det regionala skolnätverket och utveckla kontakterna mellan skola och näringsliv på Svenskt Näringsliv i Östergötland. "Jag ser att min roll som skolnätverksansvarig som en möjlighet att hjälpa elever att göra medvetna val om sin framtid", säger Ebba.
NYHET Publicerad:

Nya listan: Sveriges effektivaste kommuner

KOMMUNKRISEN Ödeshög och Ydre är landets två effektivaste kommuner. De kombinerar låga kostnader med hög kvalitet, enligt en undersökning som Svenskt Näringsliv har gjort.
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Blanka läkarintyg ska inte förekomma!

SJUKFRÅNVARO Vad gäller när en anställd blir sjuk? Hur hanterar du som arbetsgivare ett blankt eller innehållsfattigt sjukintyg? Enligt Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan, måste fler arbetsgivare bli medvetna om vad som gäller och hur man hjälper den anställde tillbaka till arbete.
NYHET Publicerad:

Företag tyckte till om kommunens service

Att den kommunala servicen till företag ska upplevas som positiv är ett löpande och prioriterat arbete i Linköpings kommun. All feedback från företagen kring detta är av stor vikt och därför bjöd kommunen, tillsammans med Svenskt Näringsliv, in företag till ett möte för att diskutera vad de tycker behöver förbättras.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Avtalsrörelsen i fokus på Svenskt Näringslivs arbetsgivardag

ARBETSGIVARDAG När Svenskt Näringsliv anordnade arbetsgivardag i Linköping var det stor uppslutning från företagen med mer än 250 deltagare. Under dagen kunde företagsledarna fördjupa sig i allt från arbetsrätt till ägarskifte och hållbarhetsstrategier. Inte minst fick de med sig insikter inför vårens avtalsrörelse.
NYHET Publicerad:

Vadstena lyfter 108 placeringar i rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Vadstena gör ett fenomenalt lyft i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet – från plats 192 bland landets 290 kommuner förra året till plats 84 nu. Det är alltså en förbättring med 108 placeringar. "Enkätsvaren i Svenskt Näringslivs undersökning i våras blev en tydlig indikation på att vi är på rätt väg. Rankingresultatet ger oss en mycket välkommen bekräftelse på det", säger kommunstyrelsens ordförande Peter Karlsson.
NYHET Publicerad:

Ydre fortfarande bäst i Östergötland

FÖRETAGSKLIMAT Ydre är fortfarande med god marginal den kommun i Östergötland som har det bästa företagsklimatet. I Svenskt Näringslivs alldeles färska ranking hamnar man på plats 26 bland Sveriges 290 kommuner. Det är visserligen två placeringar sämre än förra hösten men ändå ett mycket bra resultat. För kommunstyrelsens ordförande sedan valet 2010, Sven-Inge Karlsson (C), är öppenhet och dialog några nyckelbegrepp som kan förklara Ydres starka position.
NYHET Publicerad:

Norrköping faller som en sten i rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Norrköping faller som en sten i den nya rankingen av det lokala företagsklimatet och hamnar på plats 253 bland Sveriges 290 kommuner. 87 placeringar sämre än förra året.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?