NYHET18 januari 2024

Från idé till produkt – ungdomar skapar innovation på Designcamp Östergötland

Tänk dig ett sommarjobb där man på två veckor får arbeta med hela utvecklingsprocessen, från idé till en helt färdig produkt. Sedan 2010 erbjuder Designcamp Östergötland länets gymnasieelever att utforska arbetet som designer och produktutvecklare. I år flyttar verksamheten från Vadstena till Linköping.

Sommarjobb som designer och produktutvecklare ger länets gymnasieelever chansen att prova på yrket.Foto: Carl Schell
Suzanne Möller, initiativtagare och projektledare för Designcamp Östergötland.
Foto: Leif O Pehrson

Initiativtagare Suzanne Möller, med en bakgrund som bildkonstnär, frilansande projektledare och affärsutvecklare, ville fylla det gap som finns mellan gymnasie- och högskola för den som är nyfiken på designyrket. Efter en förstudie bildades 2010 den ideella föreningen Designcamp Ungatio, med stöd från flera kommuner och det lokala näringslivet.

– Jag ville hitta ett sätt att tidigt väcka intresse för form, funktion och användarvänlighet hos unga och saknade en möjlighet att fördjupa sig i yrket innan högre studier, säger Suzanne Möller.

Under de första tio åren var verksamheten inriktad på ungdomar i den västra delen av länet. Men sedan några år tillbaka har projektet breddats i och med ett verksamhetsuppdrag från regionen.

– För att bli tillgängliga för fler ungdomar bestämde vi oss för en mer central plats i länet. I sommar flyttar därför verksamheten från Vadstena till Linköping. Med anledning av det här byter vi också namn från Designcamp Ungatio till Designcamp Östergötland, säger Suzanne Möller.

Ansökan för de tio platserna öppnar i februari och erbjuds alla som går på gymnasiet och bor i Östergötland.

– Inga förkunskaper krävs, men passion för idéutveckling, design och problemlösning är avgörande. Förmågan att arbeta både självständigt och i grupp är också viktig, säger Suzanne Möller.

De utvalda deltagarna får under två veckor arbeta med två typer av uppdrag: en konsumentprodukt och två konceptuppdrag. Att ta fram en konsumentprodukt kan innebära att skapa en helt ny produkt eller förfina en befintlig. Ungdomarna ställs inför utmaningar som materialval, ergonomikrav och produktionsmetoder.

– Deltagarna är med i hela kedjan, från idé till färdig produkt. Genom åren har det producerats allt ifrån hopvikbara papperskorgar till ergonomiska potatisskalare, säger Suzanne Möller.

Hur producerar man en vikbar papperskorg? En av många utmaningar som ungdomarna på Designcamp har löst.
Foto: Privat

– Att arbeta med konceptuppdrag innebär att ta fram förslag, det vill säga ingen färdig produkt. I år ska vi jobba med Väderstad och Toyota och ungdomarna kommer att få prova på att designa med hjälp av AI.

Under hela designprocessen stöttas ungdomarna av handledare, oftast bestående av en student inom industri- eller UX design från Umeå designhögskola.

– Våra handledare har oftast erfarenhet från yrkeslivet och tar också med sig det allra senaste från sina studier till den här gruppen.

Viktigt för industrin

Designcamp Östergötland har inte bara varit en framgång för deltagarna utan även för det lokala näringslivet.

Håkan Kindström, vd på Inplastor menar att Desigcamp är en bra möjlighet för industrin att visa upp olika karriärmöjligheter.
Foto: Privat

Håkan Kindström, vd på Inplastor, har under flera år varit partner till Designcamp Östergötland och ingår i föreningens styrelse. Han menar att projektet är viktigt för industrins kompetensförsörjning och ger branschen en bra chans att visa upp många intressanta jobbmöjligheter.

– Designcampen lockar ofta väldigt drivna unga människor och har verkligen visat sig vara en bra plattform för att utveckla sin förmåga för analys, problemlösning och presentation. Egenskaper som är värdefulla för alla företag, inte bara för industrin. Att vara en del av Designcamp Östergötland ger också ett bra nätverk och kan vara starten på den egna karriären för deltagarna, säger Håkan Kindström.

Både han och Suzanne Möller hoppas nu på att sprida projektet till fler regioner runt om i landet och skapa möjligheter för ännu fler ungdomar att forma sin framtid och bygga karriär inom designvärlden.

– Det här är verkligen ett intressant koncept, en guldklimp, som många regioner bör titta närmare på, säger Håkan Kindström och berättar att det finns ett par län som redan visat intresse.

KompetensförsörjningUtbildning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist