NYHET22 november 2017

Vårdbolag ger missbrukare nytt liv

För den som vårdats för missbruk eller kriminalitet är momentet då personen ska ut i samhället igen kritiskt. Därför satsar vårdbolaget Jordnära Omsorg på att ge sina klienter chansen att jobba under tiden de är där. ”Det bygger självkänsla”, säger vd:n Maria Ericson-Andersson.

"Vi är bra på att möta människor där de är i stället för knöla in dem i något förutbestämt", säger Maria Ericson-Andersson som grundat Jordnära Omsorg.

– Vi vill att alla ska få en möjlighet till sysselsättning. De största friskfaktorerna för att ta sig till ett liv utan droger och kriminalitet är utbildning och sysselsättning, säger Maria Ericson-Andersson.

Jordnära Omsorg är ett vård- och omsorgsbolag med HVB-avdelningar för både ungdomar och vuxna med en bakgrund inom kriminalitet och/eller missbruk.

Maria Ericson-Andersson var tidigare anställd inom vården men slutade när hon kände att det mest handlade om förvaring.

– Jag kunde inte med gott samvete tycka att vi hjälpte någon. Så jag gick hem och skrev ihop ett anbud på en upphandling – och fick ett ramavtal för hela Östergötland.

2013 drog hon igång Jordnära Omsorg som har växt stadigt sedan dess. I höstas var företaget nominerat till Samhall-priset Visa vägen i kategorin Årets arbetsgivare. Hon är övertygad om att en betydelsefull faktor är att bolaget har en anställd personalutvecklare som stöd för personalen. Det är viktigt för de medarbetare som tidigare varit klienter på Jordnära Omsorg, men även för övrig personal, förklarar Maria Ericson-Andersson.

– Vi vill lägga mer tid på personalen – det finns ett jättebehov av det. Det är tufft att jobba med 15–18-åriga grabbar som inte vill annat än knarka. Då måste vi ha mycket resurser och servicefunktioner.

Det som gör företaget unikt är att personalen är bra på att lyssna in vad de boende vill, anser hon.

– Vi är bra på att möta människor där de är i stället för knöla in dem i något förutbestämt. Det gör att vi ibland får utgå från deras behov i stället för verksamhetens, men det vinner alla på i längden.

Det som prioriteras högt i Jordnära Omsorg är att få klienterna i sysselsättning.

– Att det är så viktigt beror på att självkänslan ofta är så låg hos den som varit i missbruk länge.

Ungdomar erbjuds en praktikplats i verksamhetens egen estetiska och praktiska verkstad där de utan prestationskrav får träna sig på att jobba och vara i en arbetsgrupp.

– Verkstaden har slagit väldigt väl ut. Många ungdomar har gjort en helomvändning när de upplever att det är meningsfullt att göra en förändring. De blir så stolta över att vara med och göra något.

De kan också praktisera i storköket som levererar lunch och middagsmat.

– De får upptäcka att det är värt att anstränga sig. Att det är en tillfredställelse att vara med i ett sammanhang och se att de faktiskt kan något. Det bygger upp deras, ofta låga, självkänsla.

Jordnära Omsorg har också startat en leksaksaffär som vuxna klienter driver i stort sett på egen hand. Och på avdelningen som sysslar med transporter, service, och vaktmästeri är arbetsgruppen blandad med före detta klienter och andra anställda utifrån.

Verksamheten har idag motsvarande 20 heltidsanställda och plats för totalt 42 klienter. Maria Ericson-Andersson, som ser ett stort behov även framåt och vill expandera, har ansökt om att starta tre nya verksamheter:

– Ett HVB-hem för killar i 15–18-årsåldern där behovet har ökat snabbt på senare tid som en effekt av stora flyktingströmmar, där många ensamkommande barn har fått problem.

– En verksamhet för boendestöd för att de som har bott klart på en HVB-avdelning ska komma in i sysselsättning och ett socialt sammanhang.

– Ett HVB-hem med behandling och sysselsättning för enbart kvinnor, något som Jordnära Omsorg får allt fler förförfrågningar om.

Det stora problemet just nu är de långa handläggningstiderna hos Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som gör att svaren på ansökningarna dröjer. Och dröjer.

– För snart två år sedan ansökte vi om att starta en verksamhet för boendestöd. Vi har personal och vi har lokaler som nu står tomma och tickar hyra. Nu går vi och väntar på att få tillståndet och så fort vi får det kör vi igång.

IVOs långsamma hantering är verkligen en bromskloss, betonar Maria Ericson-Andersson.

– Dessutom har jag två gånger fått meddelande om att jag måste komplettera med nya intyg eftersom de har blivit för gamla. Men det är ju inte mitt fel att de är för gamla!

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist