NYHET12 september 2019

Berendsens cirkulära kärnaffär gör dem ledande i hållbarhetsarbetet

En av vår tids stora hållbarhetsproblem är den ökande textilkonsumtionen. Textil- och serviceföretaget Berendsen släpper för andra året i rad en hållbarhetsrapport där de beskriver hur de arbetar i en affärsmodell för cirkulär konsumtion av textilier. “Det är inte längre försvarbart att stirra sig blind på pris per plagg”, berättar Lina K Wiles, hållbarhetschef på Berendsen i Malmö.

Foto: Uwe Noelke

Berendsen med huvudkontor och 300 anställda i Skåne och 1400 medarbetare i Sverige, har på sina 26 anläggningar i landet ett cirkulärt tankesätt. Varje dag hanterar de över 300 ton hyrtextilier, allt ifrån arbetskläder och hygienutrustning till sängkläder och handdukar. Berendsens hållbarhetschef Lina K Wiles berättar om hur de kan spåra sina textilier för att säkerställa deras kvalitet.

– Vi har ett chip i alla våra arbetskläder som gör att vi vet precis hur många gånger ett visst plagg har tvättats och hur många fler cykler de kan användas. Faktum är nämligen att ett plaggs totala klimatavtryck halveras om antalet användningar och tvättcykler dubblas. Så det är oerhört viktigt att maximera nyttjandet av textilierna, säger Lina K Wiles.

Berendsens cirkulära kärnaffär gör att de lägger stor vikt vid hur textilproduktionen ser ut och hur återanvändning, återvinning och avfallshantering av textilier går till. Ett cirkulärt flöde av textilier är viktigt för att minska textiliers negativa påverkan på miljö, klimat, människor och samhället. Ett cirkulärt tänk börjar redan där textilråvaran produceras, till exempel ute på bomullsfälten. Hela Berendsens hållbarhetstänk vilar på ett holistiskt perspektiv. Hela kedjan behöver bli hållbar och Berendsen vill ta det ansvaret i leverantörsledet.

Foto: Paul Bjorkman

– Det är inte längre försvarbart att stirra sig blind på pris per plagg. Våra textilier är av hög kvalitet och håller länge, på sikt blir det både mer lönsamt och hållbart. För oss handlar det inte enbart om att leverera hållbara produkter men också om att öka tydligheten mot marknaden. På så sätt hoppas jag att vi kommer att bli en starkare partner och en ännu bättre leverantör till våra kunder. Hållbarhetsarbetet är också en viktig del i att vara en attraktiv arbetsgivare och konkurrera om den bästa arbetskraften, säger Lina K Wiles.

Fler innovativa lösningar och idéer måste till för att få bukt med textilernas miljöpåverkan. Nu när många andra aktörer börjar snegla på cirkulära modeller kan Berendsen visa vägen, då de har arbetat cirkulärt i decennier.

– Tanken i en cirkulär ekonomi är att det inte ska finnas något regelrätt avfall utan vi måste bli bättre på att optimera flöden och ta vara på de resurser som vi har och våra produkter ska hålla så länge som möjligt. Samtidigt minskar klimatavtrycket. Jag tror att Berendsen kommer ha en stor roll att spela i den cirkulära omställningen. Vår affärsmodell kommer att hålla i längden, avslutar Lina K Wiles.

Läs Berendsens hållbarhetsrapport här.

Text: Sally Grahn

Miljö och hållbar tillväxt
Skriven avEllen Dahl
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist