En rekordstor andel företag i Skåne har upplevt sjunkande produktion och försäljning det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. Fyra av tio tror att nedgången kommer att fortsätta de kommande sex månaderna.
– Bara under mars och april har 4500 varsel lagts i Skåne och till det har många korttidspermitterats. Det är ingen ljus bild av framtiden som företagen målar upp. Den enda positiva nyheten är att nyanmälda arbetslösa i Skåne inte har ökat lika mycket som i de andra storstadslänen, säger Carina Centrén, regionchef i Skåne.
Under måndagen höll Svenskt Näringsliv i Skåne ett webbinarium om det ekonomiska läget. Coronakrisen har nu slagit igenom med full kraft. 60 procent av företagen i Skåne har upplevt ett tapp i försäljning och produktion enligt Svenskt Näringslivs företagarpanel. 45 procent har dragit ner på antalet anställda. Andelen som expanderat är liten. En av de företagare som vittnade om sin situation på seminariet var Sven Petter Hovelius på Lexis i Lund, som säljer kontorsprodukter.
– Den här krisen har slagit väldigt olika mot olika butiker. Vissa har tappat mycket medan andra tvärtom har kunnat öka sin försäljning. Vi upplevde ett rejält tapp den 11 mars och har sedan dess tappat runt 25 procent av vår försäljning. Vi försöker styra om verksamheten mot näthandel och vi försöker förbereda oss för när det vänder igen, säger Sven Petter Hovelius.
Mätningarna visar att företagen generellt har en pessimistisk syn på den omedelbara framtiden. 43 procent planerar att dra ned på sina investeringar, medan bara 10 procent planerar en ökning. 34 procent tror att antalet anställda kommer minska. Samtidigt försöker företagen att på olika sätt ställa om och hitta nya affärsmöjligheter. Martin Enocson på förpackningstillverkaren Frontpac i Arlöv berättade hur företaget fått ändra i sin produktion, och dessutom tagit fram helt nya produkter.
– Vi har upplevt ett stort tapp på vissa av våra produkter, till bilindustrin bland annat, men en ökande efterfrågan på andra delar, som förpackningar till boxviner. Vi har också provat nya idéer. Bland annat har vi tagit fram en take-away-låda som gör det enklare att presentera maten på ett snyggt och enkelt sätt. Den typen av produkt hade vi aldrig jobbat med tidigare, säger Martin Enocson.
Följ länk HÄR för att se hela webbinariet igen.
Svenskt Näringsliv undersöker löpande hur våra medlemsföretag ser på konjunkturutvecklingen och andra aktuella samhällsfrågor. I årets andra undersökning svarade 430 företag i Skåne län. Tidsperiod 15 april–27 april 2020.