NYHET22 maj 2019

Så gick Rättviks kommun till ett bättre företagsklimat

Genom att sätta fokus på myndighetsutövning lyckades Rättviks kommun i Dalarna på knappt tio år klättra 209 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet. Ömsesidig förståelse, bättre kommunikation och tydlighet är områden som diskuterades när tre skånska kommuner samtalade om hur de kan nå ett bättre företagsklimat.

Markus Svensson och Martin Clarstedt, som till vardags arbetar som hållbarhetsstrateg respektive miljö- och byggchef på Rättviks kommun ligger bakom den så kallade Rättviksmodellen. De är också grundare av föreningen och konceptet Tillväxt och Tillsyn, som arbetar för att utveckla myndighetsutövningen i Sverige.

Martin Clarstedt, Rättviks kommun.

– I grunden handlar det hela om god kommunikation. Normalt sett rättar du ditt språk efter vem du talar med. Samma sak gäller för kommunens tjänstemän och företagare. En bättre anpassad dialog kan underlätta för företagarens förståelse i hur olika delar av kommunens myndighetsutövning går till, säger Martin Clarstedt.

Markus Svensson och Martin Clarstedt startade Tillväxt och Tillsyn när de märkte att det runt om i Sveriges fanns stora kunskapsluckor för hur kommuner kan arbeta när de vill nå ett bättre företagsklimat. Rättviksmodellen fick till en början en hel del mothugg men fler kommuner har nu börjat intressera sig för deras sätt att resonera kring myndighetsutövning.

Markus Svensson, Rättviks kommun.

– På många håll i Sverige är varken tillsynspersonalen eller småföretagarna nöjda med hur arbetsprocesserna går till. Vi kom in i bilden när vi upptäckte ett stort glapp där kunskap, forskning och praktiska exempel saknades. Tillsammans med kommuner och företagare utvecklar vi nu nya modeller för hur avgifter och kommunikation istället kan se ut, säger Markus Svensson.

Tillväxt och Tillsyns koncept går ut på att kommunens tjänstemän ska vara mer rådgivande i sin myndighetsutövning och att de ska underlätta för företagen att förstå hur de kan gå tillväga med olika ärenden. Syftet är att företagen i kommunen på så sätt ska lära sig att göra rätt från början. Inom konceptet, som ibland kallas Rättviksmodellen, faktureras inga tillsynsavgifter i förskott utan endast efter utfört arbete och då också bara för den tid som besöket tagit.

Anna Nilsson, näringslivssamordnare i Burlöv.

– Som jag ser det handlar det till stor del om en balans kring vår förståelse för företagarna och deras förståelse för oss, en ömsesidig förståelse är väldigt viktig i det här sammanhanget, säger Anna Nilsson, näringslivssamordnare i Burlövs kommun.

Vid en workshop under ledning av Markus Svensson och Martin Clarstedt där representanter från Eslövs, Burlövs och Lomma kommun diskuterade företagsklimat framkom att kommunerna kan bli bättre på att vara tydlighet och visa transparens.

Kosovar Gashi, näringslivsstrateg i Eslöv.

– Det är många företagare som har svårt att navigera i myndighetsdjungeln. Speciellt mindre företag där ägaren själv har många järn i elden, när de har många projekt igång samtidigt och sitter på olika roller som försäljningschef och HR-chef eller liknande. Det minsta vi kan göra är att underlätta den här navigation genom att upprätta en bättre dialog och skapa en kommunikation som fungerar för oss båda, säger Kosovar Gashi, näringslivsstrateg i Eslövs kommun.

I Rättvik och andra kommuner inom sfären för Tillväxt och Tillsyn arbetar de med målet att inte dela ut en enda sanktionsavgift. Något som har gjorts möjligt då deras princip och arbetssätt går att likna med fartkameror på motorvägen.

– Först varnar vi om vi ser en risk för att avgifter eller böter kan förekomma. Istället för att slå till med en avgift direkt ger vi företagen en chans att rätta till det som utgör en fara eller liknande. Då är företagen förvarnade och medvetna om vad de måste göra för att undvika att åka på stora avgifter eller bötesbelopp, säger Martin Clarstedt.

Sally Grahn

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist