Kollage av Nina Jelver och en hand som håller ett förstoringsglas över en faktura

Nina Jelver, bedrägeriexpert Svensk Handel.

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

NYHET Publicerad

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier.

Bedrägerierna mot företag har ökat lavinartat de senaste åren och det finns ett stort behov av mer information och kunskap inom området. De kriminellas modus förändras snabbt i takt med digitaliseringen, vilket ökar företagens utsatthet. Just därför är det viktigt att företag arbetar proaktivt för att inte drabbas, menar Nina Jelver.

Rutiner för att undvika bluffakturor 

  • Får ni en faktura som inte är korrekt – bestrid den. I första hand via e-post till företaget. Det räcker inte att bara ignorera den falska fakturan, du måste agera. Dokumentera allt, när fakturan inkommit, när och hur du bestridit den etc. Och gör alltid en polisanmälan. 
  • Tacka aldrig ja till något via telefon. Om uppringaren insisterar på att en betalning ska genomföras eller en faktura betalas, be om att få ringa tillbaka.
  • Unna er att vara lite extra misstänksamma. Kontrollera nya kunder och leverantörer som kontaktar er. Ställ frågor och gör sökningar på internet innan ni går vidare med leverans eller betalning.
  • Var minst två personer som attesterar kostnader och gör inga utbetalningar under tidspress, detta minskar risken att fel begås. 

Rekommendationer vid misstanke om vd-bedrägeri 

  • Vid misstanke bör återkoppling till vd ske via telefon.
  • Upprätta rutiner som innebär möjlighet att nå beslutsfattare för extra verifiering, vid betalningar över ett visst belopp, t.ex. att kunna motringa för godkännande mot en i förväg upprättad kontaktlista.
  • Var observant på avsändarens e-postadress. Var även uppmärksam så att domänen stämmer överens med avsändarens e-postadress: .se eller .com. Det förekommer rättstavat namn men att domänen är fel.
  • Istället för att klicka på svara, använd funktionen för vidarebefordra och skriv in eller välj e-postadressen från din kontaktlista till den person som du svarar till. Då undviker du att svara till en falsk e-postadress.
  • Var extra vaksam på e-post som är oväntad eller där uppgifter ska ändras mot vad det brukar vara.
  • Tänk på vilken information som presenteras på företagets hemsida. Här finns underlag för bedragaren att använda, till exempel bilder och e-postadresser till en rad olika befattningshavare.
Svensk Handel Varningslistan

Varningslistan varnar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och för erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande. Att ett namn saknas på listan är dock ingen garanti för att verksamheten är seriös. Var alltid vaksam! Som myndighet kan ni även få information om de företag som avpublicerats från varningslistan. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier.