LogoLogo
LogoLogo
NYHET27 juli 2017

Skånska digitala vårdmöten på frammarsch

"Digitaliseringen medför oändliga möjligheter för att skapa en relation trots att man inte har något fysiskt besök." Det säger Daniel Persson på skånska Min Doktor, en digital vårdgivare som erbjuder läkarbesök över nätet dygnet runt.

Digitaliseringen inom hälso- och sjukvård är på frammarsch och ett av de ledande företagen är skånska Min Doktor. Ökad tillgänglighet, kortare vårdköer och ekonomiska besparingar för samhället är bara några av de fördelar man hoppas kunna vara med och bidra med.

Utvecklingen av e-hälsa i Sverige går fort framåt. Detta märks inte minst på snabbt växande företag som Min Doktor.

– Vi är väldigt digitala i Sverige. När den här typen av tjänst lanserades gick det oerhört snabbt att få upp en stor användarmassa, säger Daniel Persson, affärsutvecklingsansvarig på Min Doktor.

Grundat 2013 av den skånska läkaren Magnus Nyhlén, som tidigt insåg möjligheterna som innovativ digitalisering kunde medföra för både patienter och vårdprofessionella, erbjuder företaget digital läkarvård genom skriftlig kommunikation eller samtal via videolänk.

– Magnus Nyhlén ville gifta ihop sina kunskaper som läkare med sin historik som entreprenör inom digitala tjänster. Ett videomöte underlättar mycket för patienten som slipper ta sig fysiskt till en vårdcentral. Men vårdgivaren måste fortfarande vid mötet ha en inledande intervju för att samla in data om patienten. Denna process ville vi effektivisera, säger Daniel Persson.

Det resulterade i en tjänst där läkaren och patienten har en skriftlig och icke simultan kommunikation som inleds med ett frågeformulär som patienten fyller i och skickar in innan de får kontakt med en av Min Doktors läkare. Detta innebär effektivisering av läkarens tid och möjliggör skalbarhet och kostnadseffektivitet.

– Det skapar ett mervärde för läkaren samtidigt som patienten upplever att det är engagerande. Läkaren behöver inte göra det som en dator kan göra. Det möjliggör även triage, att ge patienterna vård på rätt nivå. Uppemot 20 procent av alla inkommande ärenden hänvisas på så vis till antingen 1177 eller fysisk vårdinstans redan innan en kostnad uppstått hos Min Doktor, säger Daniel Persson.

Hos Min Doktor erbjuds även patienterna möjlighet att kontakta läkaren med frågor upp till fyra dygn efter besöket. Läkarna kan även själva höra av sig för att följa upp ärendet.

– Den typen av kommunikationskanal var viktigt för oss att bygga in från början och upplevs av många som ett bra mervärde. Digitaliseringen medför oändliga möjligheter för att skapa en relation trots att man inte har något fysiskt besök, säger Daniel Persson.

Daniel Persson
Daniel Persson

Företaget har tillsammans med Lunds universitet gjort en första initial studie kring de hälsoekonomiska effekter som digitalisering innebär.

– Studien visar på att det bli mer kostnadseffektivt att tillhandahålla sådana här besök för en del av populationen. Digitaliseringen kan användas för att höja både effektiviteten och tillgängligheten men även totalt sänka kostnader, säger Daniel Persson.

Det är framförallt otillgänglighet som utgör ett stort problem inom svensk sjukvård idag.

– Sverige ligger högt rankade när vi pratar om medicinsk kvalitet generellt sett. Vården är fantastisk men den kan upplevas som otillgänglig för många. Jag tror att de flesta inser att vi har ett tillgänglighetsproblem och önskar att man kunde hitta den optimala lösningen, säger Daniel Persson.

En av de största utmaningarna som e-hälsovårdsbolaget står inför idag är att det krävs en ny digital infrastruktur som ska underlätta för nätläkarna att samarbeta med den övriga vården.

– Det gäller att hitta integrerade vårdkedjor där människor kan flöda fritt mellan det digitala och den fysiska vården. Om vi kan skapa en nationell informationsplattform kan vi exempelvis ta fram ett gränssnitt för att skicka remisser digitalt, säger Daniel Persson.

Allt tyder på att digitaliseringen av hälso- och sjukvården enbart kommer att öka och möjligheterna vad det kan medföra är många.

– Det pågår redan studier kring hur datorer kan fungera som kunskapsstöd och med hjälp av artificiell intelligens göra diagnosbedömning för enklare fall. Idag är sjukvård tyvärr oftast någonting som är reaktivt. Det hade varit fantastiskt om man kunde vända på det och istället skapa de preventiva möjligheterna för att hålla en befolkning frisk, säger Daniel Persson.

Digitaliseringen kommer att ställa nya krav på läkaryrket, men ingenting pekar på att jobben inom branschen kommer att minska, snarare tvärtom.

– Jag tror att yrkesrollerna kommer att förändras något men rollen läkare har jag svårt att se att den kommer att minska. Förmodligen kommer det att skapas många nya yrkesroller inom hälso- och sjukvård, säger Daniel Persson.

Charlotte Hafström

Digitalisering
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist