NYHET5 september 2018

”Vi tar omtag på näringslivsplanen”

Moderator och frågeställare vid valfrukosten i Bromölla nyligen var Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv. Politikerna fick svara på frågor utifrån sina partiprogram när det gäller småföretagande, ekonomi och näringsliv.

Fråga till Jenny Önnevik (S) kommunalråd

Ni säger att ni väljer att stötta det lokala näringslivet, på vilket sätt?
– Genom UF, Ung Företagsamhet, som är en del i vad vi vill utveckla. Vidare att jobba med att förbättra företagsservicen generellt. En liten kommun som Bromölla har en fördel i att lättare kunna samverka med andra verksamheter och enheter för att hitta smarta lösningar. Vi har också en ny omarbetad näringslivsplan som är på gång att sjösättas där näringslivsrådet har varit en remissinstans. Det är en ny plan med ett annat angreppssätt, vi tar omtag på näringslivsplanen.

Elisabet Knutsson (MP) och Jenny Önnevik (S) kommunalråd i Bromölla.
Foto: Krisztina Andersson

Fråga till Elisabet Knutsson (MP)

Ni vill underlätta för näringslivet i att starta och utveckla sina verksamheter genom att förkorta och förenkla de kommunala beslutsvägarna. Förklara hur ni vill genomföra det?
– Jag ser som själv driver företag inom restaurangnäringen att det finns möjligheter att korta beslutsvägarna ännu mer. Många gånger är vi i kommunen bakbundna eftersom vi inte själva styr över regelverken, det är ett påverkansarbete helt enkelt.

Fråga till Eric Berntsson (SD)

Ni vill stödja och hjälpa alla företag i kommunen för att sätta Bromölla på kartan. Hur då?
– Det handlar om tillgång till industrimark, vi vill skapa ett småföretagarcentrum där man kan samla kompetensen på ett och samma ställe. Det hade hjälpt företagen i att nätverka och stärka varandra i att utvecklas.

Rolf Mårtensson (M) och Eric Berntsson (SD).
Foto: Krisztina Andersson

Fråga till Rolf Mårtensson (M)

Ni vill skapa förutsättningar för kreativa företagare och hjälpa dem att förverkliga idéer, framhäva och utveckla det som redan idag är attraktivt med kommunen. Är det några särskilda företag som räknas som kreativa, vad är det för förbättringar ni vill skapa och på vilket sätt?
– Alla företagare är kreativa. Vi vill skapa förutsättningar för att det ska finnas mark att bygga på. Det som är attraktivt för näringslivet är kommunikationsmöjligheterna, vi har nära till E22, järnvägen och två flygplatser. Det är viktigt för inpendlare.

Fråga till Samuel Johansson (V)

I ert valmanifest står inget alls om hur ni vill utveckla det lokala näringslivet?
– Näringslivsfrågorna tas med in i verkstaden när vi gör budget och vi har förhandlat budget med socialdemokraterna och miljöpartiet under tre års tid där näringslivsfrågorna har varit ett prioriterat fokusområde. Industrin har varit väldigt stark i Bromölla historiskt men vi har lyckats att ställa om till andra typer av företag och tjänsteföretag. Därför kan vi flera delar av näringslivet.

Samuel Johansson (V) och Susanne Bäckman (L).
Foto: Krisztina Andersson

Fråga till Susanne Bäckman (L)

Ni vill öka förståelsen för företagande hos politiker och tjänstemän, hur tänker ni göra det?
– Dels genom att aktivt vara ute och besöka företagen. Jag vill att man ska förstå vad det innebär att driva företag och vad det innebär att driva företag i Bromölla. Vi måste träffa företagen mycket mera för att diskutera vad det är som är bra och vad som behöver utvecklas. Det kan vara svårt för en företagare många gånger att komma ifrån på möten, därför måste vi ut till företagen och ta diskussionerna på plats.

Fråga till Bo Eje Jönsson, Alternativet

Bo Eje Jönsson, Alternativet
Foto: Krisztina Andersson

Ni säger att ni aktivt ska verka för att kommunen ska behålla sina invånare och attrahera nya. För detta behövs krafttag för att skapa fler arbetstillfällen och bostäder, vad är det för krafttag som behövs?
– Vi måste se till att det finns byggklar mark för företagen att etablera sig.

Fråga till Bengt Joelsson (C)

Bengt Joelsson (C)
Foto: Krisztina Andersson

Ni säger att ni står för en närodlad politik och vill ge lokala småföretagare möjlighet till tillväxt genom aktivt stöd. På vilket sätt ska det stödet utformas och vad ska det innehålla?
– Kommunen kan vid upphandlingar välja att dela upp dem i mindre delar så att de lokala företagen kan vara med och lägga anbud.

Krisztina Andersson

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist