NYHET26 april 2018

Förstärkt matchning med reformerad Arbetsförmedling

Hur kan matchningen på arbetsmarknaden förbättras? Det är 25 år sedan lagen om privata arbetsförmedlingar infördes i Sverige. Nu kan det vara dags att göra ännu en stor reform för att stärka matchningen.

Foto: Jessica Gow/TT

För såväl företag som arbetslösa är det viktigt med en väl fungerande matchning. I rådande högkonjunktur är det svårt att hitta personer att anställa. 7 av 10 företag i Södermanland som försökt anställa under det senaste halvåret uppger att det varit mycket eller ganska svårt att hitta rätt person. Det är så illa att var fjärde rekryteringsförsök misslyckas. Företag vill helt enkelt snabbt och kostnadseffektivt tillsätta vakanta platser med kompetenta personer.

Arbetslösa vill samtidigt snabbt komma till ett jobb där deras kompetens är efterfrågad. För vissa kan det vara nödvändigt att komplettera med utbildning och för andra kan det finnas visst behov av att minska arbetskraftskostnaden för företaget.

Det kan konstateras en allt lägre andel av företagen använder Arbetsförmedlingen. Rekryteringsenkäten* visar att 48 procent av företagen i Södermanland väljer att använda sig av Arbetsförmedlingen när de har rekryterat. Är det en stor eller en liten andel? När ni funderar kring det bör beaktas att tjänsten inte kostar företaget något. Det är i dag vanligare att de som anställs hittas via sociala medier än via Arbetsförmedlingen.

I Rekryteringsenkäten framkommer också att det framtida kompetensbehovet i företagen hanteras främst genom rekrytering i olika nätverk eller genom internutbildning, drygt hälften av företagen samverkar också direkt med olika utbildningsinstanser.

När företagen bedömer hur olika rekryteringsvägar fungerar är det kontakter och nätverk som de är mest nöjda med. Därefter kommer spontanansökningar, sociala medier, samarbete med utbildningssamordnare och rekryterings-/bemanningsföretag. På sjätte plats kommer Arbetsförmedlingen.

Personer som idag har en utbildning har i allmänhet inte några större problem att få ett jobb. Konjunkturen har tagit Sverige in i ett arbetsmarknadsläge som är väldigt gynnsamt och det är stor brist på arbetskraft. För de personer som har behov av stöd är Arbetsförmedlingen idag den samordnande aktören. I allt större utsträckning används externa leverantörer. Många kommuner har över tid satsat allt mer resurser för utbildning och att få människor i arbete.

Fungerar Arbetsförmedlingen för de arbetslösa? Hur väl olika program och åtgärder lyckas att förstärka möjligheterna till arbete är en ständig tvistefråga. I Kantar Sifos undersökning av myndigheternas anseende har endast är det endaste en procent av befolkningen som tycker att Arbetsförmedlingens verksamhet fungerar.

Går inte att vara bra på allt

Det var en tid då det inom näringslivet fanns en starkt tilltro till storskalighet och att företag skulle bredda sin verksamhet. Det kanske allra starkast lysande svenska exemplet är Volvo som under 80- och början av 90-talet etablerade sig inom branscher som livsmedel och läkemedel, samarbetade med Beijer Invest, hade långt gångna planer på att ge sig in i oljeproduktion i Norge. Konglomeratens era visade sig emellertid att föra med sig vissa utmaningar. Det går inte att ha fokus på allt och därmed går det inte att vara bäst på allt.

Slutsatser drogs och allt fler företag började renodla sina verksamheter. Kanske är det här som även framtiden för Arbetsförmedlingen ska sökas. Det är en stark konstrast till den förkärlek som politiker idag har för att lägga än det ena, än det andra på Arbetsförmedlingen. Senast var det 100 miljoner som arbetsförmedlingen skulle förmedla till sommarjobb. Bland tidigare exempel finns friåret, etableringsuppdraget och traineejobb.

I grunden finns det tre huvuduppgifter för nuvarande Arbetsförmedlingen. Det finns ett myndighetsuppdrag kopplat till de arbetslösa rättigheter och skyldigheter samt uppföljning och kontroll av olika utförare. Det finns ett uppdrag att klä på dem som står längst från arbetsmarknaden med kompletterande kompetens och erfarenheter. Det finns ett tredje uppdrag att vara en matchningsspecialist.

Frågan som börs ställa är om Arbetsförmedlingen förmår att vara bra på allt? Klarar ledningen av att hålla tydligt fokus i vart och ett av dessa uppdrag? Erfarenheter från näringslivet säger att renodling förbättrar möjligheterna att styra verksamheten.

Myndigheten har en viktig uppgift i att utvärdera de olika aktörer som finns inom de två övriga områdena. Aktörerna ska följas upp och det bör finnas en kvalitets- och resultatredovisning som är öppen och som fungerar som underlag för de som ska välja utförare. En utveckling av det stjärnsystem som redan finns hos Arbetsförmedlingen.

Vägen framåt

Knappt ett halvår innan höstens val har Arbetsförmedlingens framtid seglat upp som en het fråga. Regeringen vill utveckla myndigheten till en ”matchningsspecialist” år 2020, Allianspartierna meddelade nyligen att de kommer att lägga ner Arbetsförmedlingen om de bildar regering efter höstens val.

För Svenskt Näringsliv är en fungerande matchningen på arbetsmarknaden en så viktigt fråga att det finns med i satsningen Ett utmanat Sverige. Nyligen presenterades rapporten ”Bortom Arbetsförmedlingen”. Budskapet är att på kort sikt bör förmedlingen omprioritera verksamheten till att fokusera på ett fåtal kärnuppgifter. På längre sikt bör myndigheten i nuvarande form läggas ned.

Edward Hamilton är arbetsmarknadsexpert på Svenskt Näringsliv och författare till rapporten. Han säger att ”Arbetsförmedlingen behöver omprövas, vässas och begränsas. Fokus för verksamheten bör ligga på myndighetsutövning och kontrollinsatser, medan matchningen med fördel kan överlåtas till privata aktörer.”

ArbetsförmedlingenArbetsmarknad
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist