LogoLogo
LogoLogo
NYHET1 oktober 2020

Vingåker tar revansch och blir årets klättrare

I förra höstens ranking från Svenskt Näringsliv rasade Vingåker med 98 placeringar och stannade på plats 239 bland Sveriges 290 kommuner. Nu kommer revanschen. Vingåker gör en förbättring med 118 placeringar upp till plats 121 och blir därmed årets klättrare. Ingen kommun överträffar det lyftet. 

Susanna Oom Samuelsson
Susanna Oom Samuelssons utgångspunkt är att också små insatser gör stor skillnad.Foto: Sören Karlsson

– Det är klart att jag är glad över det här fina resultatet i rankingen, dock vill jag se att vi fortsätter i samma riktning även framöver innan jag är nöjd, säger Susanna Oom Samuelsson.

I slutet av förra året tillträdde hon som Vingåkers näringslivschef. Meritlistan – uppvuxen i en företagarfamilj, aktiv inom Ung Företagsamhet, utbildad civilekonom, gift med en lantbruksföretagare och anställd som företagsrådsgivare på SEB under tio års tid – gjorde henne som klippt och skuren för uppdraget.

Utgångsläget för Vingåker var tämligen dystert. I Svenskt Näringslivs ranking hösten 2019 störtdök kommunen. En kort tid senare kom en undersökning från kreditupplysningsföretaget Syna. Den gav en betydligt mer positiv beskrivning. Under sex av de senaste tio åren hade företagen i Vingåker visat på bäst tillväxt i Södermanlands län om man ser till antal anställda, till omsättning och till resultat.

Duktiga och framgångsrika

– Det finns så många duktiga och framgångsrika företag i kommunen. Näringslivet generellt går jättebra, men självbilden har varit mer negativ. Jantelagen har hämmat oss, menar Susanna Oom Samuelsson.

Hennes utgångspunkt var att också små insatser gör stor skillnad för företagsklimatet och för hur företagarna själva betygsätter det.

– Ibland handlar det om att snabbt och enkelt ta bort irritationsmoment. Vi måste försöka rensa smågruset ur skorna, poängterar Susanna Oom Samuelsson.

En nära kontakt med många företag var ett mål som hon satte upp från första början. Tanken att träffa 50 företag före sommaren fick modifieras lite med tanke på coronakrisen.

– Men nu har jag i alla fall varit hos 50 företag och ska åka ut till många fler, säger Susanna Oom Samuelsson.

Ett öra mot marken

Hennes ambition är att fungera som ett öra mot marken.

– Det är företagen som avgör vad jag ska fokusera på.

Nu efter närmare ett år som näringslivschef har Susanna Oom Samuelsson vaskat fram fyra områden att koncentrera sig extra mycket på. För det första ska informationen till företagen bli ännu tydligare, inte minst kring upphandlingsfrågor. För det andra ska nätverken förstärkas så att kontakterna mellan näringslivet och kommunen blir smidigare.

Det tredje området gäller en intensivare marknadsföring av Vingåker, något som kan underlätta etableringar av nya företag. Det fjärde handlar om att uppmärksamma företagen på ett bättre sätt och att lyfta fram dem exempelvis på sociala medier.

– Det finns en framtidstro och en Vingåkersanda. Det är något som företagen och kommunen i samverkan ska bygga vidare på, säger Susanna Oom Samuelsson.

Flyttade från Örebro

Johan Thorslund, ägare och vd på Thorslundkagge AB, ser mycket positivt på företagsklimatet i Vingåker. Företaget flyttade från Örebro till Högsjö i Vingåkers kommun 2012.

Johan Thorslund, ägare och vd på Thorslundkagge AB
Johan Thorslund ser mycket positivt på företagsklimatet i Vingåker. 
Foto: Sören Karlsson

– Vi kände oss välkomna från dag ett. I Örebro var vi helt okända bland kommunens medarbetare. I Vingåker har uppbackningen varit otroligt fin. Flytten blev lyckad, otroligt lyckad, säger Johan Thorslund.

Lottie Winnerhed är marknads- och kommunikationsansvarig på Thorslundkagge.

– Många från kommunledningen har varit på besök hos oss. Man är lyhörd för synpunkter och det finns en öppen dialog, betonar hon.

I Vingåker är det ingen risk att försvinna i mängden. Vi går framåt tillsammans.
Johan Thorslund
Ägare och vd på Thorslundkagge AB

Johan Thorslund tycker att det är en fördel att vara företagare i en liten kommun.

– I Vingåker är det ingen risk att försvinna i mängden. Vi går framåt tillsammans. Någonting som finns på min önskelista är ett utskänkningstillstånd så att verksamheten kan utvecklas ett steg till, men här ligger bollen helt och hållet hos oss själva, förklarar han.

Ensam om i Sverige 

Johan Thorslund är tunnbindarmästare, en titel som han är ensam om i Sverige. Bakom framgången ligger en enorm yrkesskicklighet, ett brinnande entreprenörskap och en rejäl portion envishet. Men slöjdläraren i 9:an hade kunnat sätta stopp för allting. 

– Det klarar du inte, fastslog läraren när Johan talade om att han tänkte göra en trätunna på slöjdlektionernas fria timmar.  

Motståndet sporrade honom ytterligare. Trätunnan blev snart verklighet. Johan Thorslund hade gjort sitt yrkesval och hittade sin läromästare på Gotland.

– Mina föräldrar bildade ett handelsbolag 1989. Jag själv var för ung. Senare tog jag över mammas andel och 2006 omvandlades företaget till aktiebolag, berättar Johan Thorslund.

Idag har Thorslundkagge AB nio medarbetare på lönelistan. Produktionen, lagerhållningen, butiken och museet finns i gigantiska lokaler på 8 000 kvadratmeter.

– Det krävs minst två år för att någotsånär lära sig tunnbinderiets ädla konst. Det behövs mycket tålamod och stor ödmjukhet, säger Johan Thorslund.

Årstillverkningen ligger på mellan 1 000 och 2 000 tunnor. Det dominerande användningsområdet är dryckeslagring, främst av whisky. Kunderna finns i huvudsak bland svenska dryckesproducenter, men företaget har också export till för närvarande 13 länder.  

Svensk ek

Svensk ek – oftast från Blekinge eller Småland men ibland från närområdet – är den profil Thorslundkagge helst förknippas med.

– Tunnans trä ska giftas samman med drycken. Det är en lång process. Vi strävar inte efter att bli den största producenten men den häftigaste, understryker Johan Thorslund.

Det är enbart det finaste av det fina på eken som duger till tunnor. 98 procent av träråvaran väljs bort. Av de återstående två procenten blir det bara en fjärdedel som kan användas till stavämnen i tunnorna.

Dryckeslagring är alltså det klart största användningsområdet. Men för den som vill ha något alldeles extra går det också att köpa en trädgårdstunna. Inom den nischen har Thorslundkagge ett 40-tal återförsäljare i Sverige och Norge. Fler och fler blir nyfikna på detta mycket speciella företag. Det gör att Vingåkers kommun fått ett nytt och växande besöksmål.

FöretagsklimatKommunranking 2020Vingåker
Skriven avSören Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist