LogoLogo
LogoLogo
Nyhet5 juni 2019

E-tjänst ur funktion i tre år

Hälften av företagen använder e-tjänster i sina kontakter med hemkommunen och det finns en önskan om fler digitaliserade tjänster. Utvecklingen varierar dock rejält mellan olika kommuner i Stockholms län.

Sebastian Schauermann
"Det ska inte behöva spela någon roll i vilken kommun man söker sitt tillstånd", säger Sebastian Schauermann.
Foto: Fabian Björnstjerna

För företagare är det nödvändigt att ställa om till ett digitaliserat samhälle. Det gäller allt från kontakter med kunder, anställda, leverantörer och banker till kommunikation på sociala medier.

Men hur ser det ut i kontakterna med kommunerna i frågor som rör olika frågor, ansökningar och tillstånd?

I oktober 2015 undertecknade den dåvarande regeringen en avsiktsförklaring med Sveriges kommuner och landsting (SKL), med syfte att digitalisera det offentliga Sverige. Målet var att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter bland annat genom att statlig och kommunal sektor förbättras, effektiveras och kvalitetssäkras, med hjälp av digitala tjänster och verktyg. Fyra år senare finns det fortfarande stora skillnader i digital utveckling mellan kommuner i Stockholms län.

Stockholms stad ska erbjuda digital ansökan av serveringstillstånd men e-tjänsten är ur funktion. Något som krögaren Sebastian Schauermann, vd på restaurang Takutaku, har fått erfara.

– Jag har varit restaurangägare i både Stockholms stad och i Nacka kommun. Att söka tillståndet i Nacka har skiljt sig enormt från processen i Stockholm, just på grund av Nackas e-tjänstalternativ. I Stockholm har e-tjänsten varit ur funktion i tre års tid. Den har inte gått att använda alls, vilket har lett till att processen om att ansöka om tillstånd där har varit betydligt mer krångligt än i tex Nacka. Det ska inte behöva spela någon roll i vilken kommun man söker sitt tillstånd, säger Sebastian Schauermann.

Stockholms stad säger att de arbetar intensivt med att få ordning på problemen med e-tjänsterna.

– Vi tycker det är mycket beklagligt att vår e-tjänst inte fungerar tillfredsställande. Vi vet om att det underlättar väldigt mycket för våra kunder att kunna sköta kontakten med oss digitalt. På socialförvaltningen arbetar vi intensivt för att få e-tjänsterna att fungera igen, våra förhoppningar är att vi ska ha några tjänster i gång efter sommaren, säger Carina Cutlip, enhetschef tillståndsenheten på socialförvaltningen.

Enligt nya resultat från Svenskt Näringslivs företagarpanel, där 250 företagare har svarat på frågor om digitalisering, uppger hälften att de använder e-tjänster vid kontakt med kommunen. Av dessa företagare önskar 36 procent att fanns fler digitaliserade tjänster, där digitalt bygglov och serveringstillstånd särskilt efterfrågas. I Stockholms län, erbjuder 18 av 26 kommuner digital ansökan av antingen bygglov eller serveringstillstånd, eller både och. Resterande kommuner använder sig av blanketter.

Digitalisering handlar om att förbättra arbetsmetoder genom att höja kvaliteten och öka effektiviteten. Enligt uppgifter från SKL blir tillgången till digitala verktyg i kommuner allt bättre, samtidigt som det finns kommuner som står stilla i utvecklingen.

Konkurrens mellan företag ska speglas av skillnader i kvalitet och pris, och inte skillnader i villkor. Kommuner som erbjuder e-tjänster kan handlägga ärenden snabbare och effektivare, och därmed tillgodose företagares behov i högre utsträckning. Att driva företag i en kommun som inte digitaliserat sin myndighetsutövning, kan därför ses som en konkurrensnackdel.

– Stockholms stad och hela kommunsverige behöver ständigt utveckla myndighetsutövningen och i det arbetet är digitala tjänster en central del. Vi behöver göra det var för sig och tillsammans inom offentlig sektor. Effektivitet, rättssäkerhet och samhällsnytta ska vara ledord i utvecklingsarbetet, säger Evrim Erdal, näringslivsstrateg på Stadsledningskontoret i Stockholms stad.

DigitaliseringFöretagsklimat
Skriven avKajsa Dahlström
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist