7 november 2025

När många små störningar påverkar tillväxten

Julbordsbokningarna har börjat komma in, men betydligt färre än vid samma tid i fjol. När sex veckors intäkter ska bära ett helt år finns inget utrymme för störningar och då ökar också vikten av lyhördhet, förståelse och samverkan mellan kommun och företag. Det menar krögaren Niklas Ljung, som bland annat driver Restaurang Kroken i Nynäshamn, en verksamhet som vuxit från en idé till åtta bolag, 35 heltidsanställda och över 150 ungdomar på lönelistan under sommarsäsongen.

Niklas Ljung, krögare, Restaurang Kroken i Nynäshamn
Krögaren Niklas Ljung driver flera verksamheter runt Nynäshamn och Stockholms skärgård. Han efterlyser större förståelse för företagens villkor och snabbare processer från kommunen. Foto: Privat

2014 tog Niklas Ljung, hans pappa och tre syskon över en restaurangverksamhet i förfall och har över det senaste decenniet omvandlat det till flera verksamheter som täcker restaurang, camping, vandrarhem, fest- och event, alla runt omkring Nynäshamn och Stockholms skärgård. Tillväxten har dock inte kommit utan problematik. Alla dessa verksamheter kräver konstant dialog med kommunen, både i deras roll som tillståndsgivare och mark- eller fastighetsägare.

– Vi har en god dialog med kommunen men kontakten är stundtals är trögrörlig. De sitter med 100-åriga tidsplaner medan vi företagare sitter med 100-dagars, säger Niklas.

En inkörsport för unga

Bakom siffran 150 sommaranställda finns en verklighet: Restaurang Kroken är helt beroende av säsongsarbetarna, och för många ungdomar är det här första steget in i arbetslivet. Det hårda arbetet med att skapa en arbetsplats där unga trivs och vill återvända har betalat av sig över tid och idag flyter rekryteringen till stor del av sig självt. Det bästa kvittot? När syskonen söker året efter.

– Vi är en personalintensiv bransch och välkomnar politiska satsningar som underlättar vår rekrytering eftersom det är ett av våra största tillväxthinder. Där kommer sänkningar av arbetsgivaravgiften underlätta för oss. Men varför begränsa de som omfattas av sänkningarna till åldrarna 19–23? Varför inte inkludera alla unga mellan 15 och 30? Det hade speglat bredden på de som arbetar hos oss.

Små marginaler

När sex–sju veckors intäkter bär resten av året finns inget utrymme för störningar. Ett elavbrott eller ett inbrott kan få stor effekt på årets resultat. Under v.29 slogs elen ut i sex timmar i Nynäshamn. För Kroken och Maggans, fullt bemannade och redo för kvällsservice, innebar det att hela kvällen fick ställas in.

– Att stå med full personalstyrka och alla omkostnader för att sedan behöva stänga innebär ett tapp på mellan 100 000 och 150 000 kronor. När vi bara har några få veckor att hämta hem årets resultat är det en förlust som känns direkt, säger Niklas.

Till det kommer trygghetsfrågan. Restaurang Kroken har haft fyra inbrott, bara i år, och tvingas därför hantera både självriskkostnader och höjda försäkringspremier.

– Det handlar inte alltid om stora summor, men när marginalerna är så små som de är och man hela tiden påverkas av ovissheter som ligger utanför sin kontroll, så gäller det att försöka förbättra de faktorer man faktiskt kan påverka.

När marginalerna är små blir planeringsarbetet kritisk. Bemanningen måste vara klar långt innan intäkterna säkert kan avläsas.

– Man kan inte räkna baklänges. Du måste bemanna fullt när det smäller och då är alla kostnaderna redan här. Lägg till att råvarupriserna skjuter i höjden, och kalkylen blir ännu känsligare. Det glöms ofta bort hur viktig besöksnäringen är för kommunen. Någon måste driva de frågorna för oss är det skillnaden mellan att våga satsa eller att behöva backa, säger Niklas.

Ökad förståelse för företagen

Familjen Ljung driver även en stor verksamhet på Nåttarö: en gästhamn, 50 stugor, vandrarhem och camping. Hemester-trenden har hjälpt, men att driva företag i skärgården innebär andra villkor som personalboende, transporter och ojämna båtturer.

– Skärgårdsstiftelsen vill att vi ska stretcha säsongen och det vill vi också. Men det går inte när trafiken dras ner tidigt. Häromdagen kom en tjej som skulle tillbaka till fastlandet och undrade när båten gick. Svaret blev: På onsdag. Jag fick skjutsa henne själv.

Niklas önskar, förutom snabbare handläggningstider i myndighetsärenden, en förbättring i den generella lyhördheten och förståelsen för företagens vardag.

– Det är vi företagare som är kommunens motor och det är viktigt att de har förståelse för att deras beslut påverkar våra liv direkt eftersom företaget och det privata är mer eller mindre samma sak, avslutar Niklas.

RegelkrångletRegelförbättring