NYHET12 januari 2018

Nu rullar vi igång med full fart!

Regionkontor Stockholm är taggade in för 2018. Det är valår och det kommer innebära många spännande politiska möten, där företagens röst står i fokus. Under året kommer vi lägga krut på tre frågor. Vi kommer arrangera möten om lokalt företagsklimat, träffa samtliga riksdagskandidater på valbar plats och arrangera en stor Gilla jobbskaparna-kampanj.

Med tydlighet vill vi förklara vikten av att få in de nyanlända på arbetsmarknaden. De som kommer till Sverige behöver snabb-lotsas in i jobb. Vi har kompetensbrist och företag som skriker efter människor att anställa. Vi kommer förklara vikten av att låta företagsamheten vara fri. Ett vinststop i välfärden skulle innebära att valfriheten inom skolan med största sannolikhet försvinner, då de privata aktörerna får svårt att överleva. Vi vill också lägga fokus på skatter och kommunalt slöseri. Istället för att prata om vinster i välfärden behöver vi prata mer om de skattepengar som fumlas och slösas bort. Om detta kommer vi att skriva, samtala och hålla seminarium kring under året som kommer.

Vi kommer att träffa ledande politiker och tjänstemän i alla Stockholms läns kommuner för att diskutera vikten av ett gott lokalt företagsklimat. Vi utgår från den enkät som precis skickats ut till tusentals företag, och som berör deras upplevelse av kommunens dialog, service och attityder bland annat. Vi kommer att bygga på denna undersökning med närmare 100 företagsbesök, där företaget ges möjlighet att fördjupa berättelsen. Vi kan med detta i ryggen känna oss trygga när vi på kommunfullmäktigemöten, näringslivsråd och företagarfrukostar säger oss föra företagens talan. Vi ser med spänning fram emot alla samtal.

Förutom att besöka kommunerna kommer vi också att möta alla kandidater till riksdagen som står på valbar plats. Vi tror att det är i dialog vi har möjlighet att nå förståelse för vikten av goda förhållanden för näringslivet. Vi kommer givetvis också ta med företagare på dessa möten.

Sist men inte minst kommer vi att arrangera en kampanj som riktar sig till allmänheten och som heter Gilla Jobbskaparna. Kampanjen görs gemensamt med Visita och Svensk Handel och i de kommuner det finns gymnasieskolor ska vi också knyta dessa till projektet. 2018 ska bli året då samtliga förstår att det är företagsamma människor och konkurrenskraftiga företag i gemenskap som leder Sverige till ökat välstånd.

Svenskt Näringsliv
Skriven avOlle KarstorpAnna WallinAnnika Bröms
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist