NYHET16 april 2018

Rekryteringsproblematiken i vårdbranschen

Marita Eerola driver företaget Vårdstyrkan AB som arbetar med äldreomsorg, särskilt boende och hemtjänst i Täby och Sollentuna kommun. ”Det är svårt att hitta rätt kompetens och felrekryteringar bli väldigt kostsamma till följd av LAS” säger Marita Eerola, VD på Vårdstyrkan AB.

"När vi anställer, rör det sig inte bara om två extra händer, vi ställer höga krav på kvalité och personalen måste kunna leverera det." säger Maria Eerola.

Problemen med att rekrytera beror på en rad olika saker, dels att de som söker sig till företaget saknar rätt kompetens, men det finns också en bristfällig inställning till arbete bland de som söker.

–En del av de sökande är inte intresserade av heltid och vill inte jobba kvällar eller helger. Vid ansökningar från arbetsförmedlingen är det vanligt att sökande inte alls är intresserade av tjänsten utan man söker för att man måste. När vi anställer, rör det sig inte bara om två extra händer, vi ställer höga krav på kvalité och personalen måste kunna leverera det.

I en undersökning genomförd av Svenskt Näringsliv 2017 svarade 30 procent att uppsägningsreglerna i LAS fått dem att avstå från att anställa. Felaktiga rekryteringar riskerar att bli väldigt kostsamt. Det ger negativa ekonomiska effekter och extra administrativa arbetsuppgifter vilket drabbar företaget.

–Det är svårt att hitta rätt kompetens och ibland händer det att vi gör felrekryteringar. Det bli väldigt dyrt för oss som arbetar i en bransch med små marginaler. Regelverket kring LAS är tufft och som företagare är man liten. Att lägga extra resurser på administration är givetvis inte det som driver oss, vi vill kunna återinvestera i våra kunder och vår personal.

Ett annat påtagligt problem i rekryteringen är regler och krav från IVO, som styr kompetenskrav för anställda inom privat driven välfärd. Det innebär att privat och offentlig vård inte tävlar på samma villkor, då kommuner inte behöver gå igenom dessa kompetenskrav.

–Vi har högre krav på oss när vi rekryterar exempelvis chefer eller sjuksköterskor, vilket givetvis bidrar till att det blir svårare för oss att rekrytera. Det kan också innebära att vi måste tacka nej till en person som inte uppfyller kraven, även om vi anser att det är en kompetent medarbetare, så ska det ju inte behöva vara.

Robert Zachrisson

kompetensbristKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist