En ”walk & talk” för att aktivt lyssna och få förståelse för den andres utgångspunkter. Det var ett tips till Sollentunas tjänstemän som nu utbildar sig för att bli ännu bättre på service och bemötande.
Sollentunas tjänstemän går just nu en internutbildning kring service och bemötande. I kursprogrammet ingår bland annat näringslivskunskap, bemötande i myndighetsrollen, medveten kommunikation och samverkande förhållningssätt. Deltagarna tar del av både föreläsningar och aktiva övningar.
Annika Bröms, regionchef för Svenskt Näringsliv i Stockholm, var med under en av fyra utbildningsdagar. Hon tycker att walk & talk är ett bra koncept där tanken är att företagen ska få berätta om vad de har för behov, vad de känner och vad de tycker.
– De tycker till exempel inte om att ni stänger av telefonen. De utgår från sin egen värld, i vilken de är ”på tå” hela tiden och har superkoll på allt. De tror att kommunen arbetar på samma sätt. När så inte sker så blir tyvärr deras förväntningar till slut låga, berättar Annika Bröms.
Men hon passade också på att gratulera till kommunens fina placering i årets ranking av företagsklimatet.
– Grattis, ni är näst bäst av alla 290 kommuner i Sverige när det gäller företagsklimatet. Det är jättebra, ni kan verkligen känna er stolta över ert arbete, säger Annika Bröms.
Sollentunas näringslivschef, Anna Hamberg, gillade diskussionerna som uppstod under utbildningen. Man pratade om medveten kommunikation både avseende fysiska möten, det skrivna ordet samt telefon och vad som är viktigt att tänka på vid dessa tillfällen avseende röst, kroppsspråk, ordval och ton.
– Jag uppfattade det som om alla var väldigt nöjda med dagen och på slutet fick vi ett antal ”nycklar för ett framgångsrik bemötande” med oss som är bra att tänka på, säger Anna Hamberg.
Läs mer om lokalt företagsklimat