NYHET14 augusti 2014

Stockholm världsbäst på dataspel

- Sverige och inte minst Stockholm har en världsledande position och ett mycket gott anseende i dataspelsbranschen. Det har skett en enastående förändring i synen på spelbranschen. Vi har gått från att ha varit suspekta outsiders till att bli omfamnade av både politiker och affärspress, säger Per Strömbäck.

Foto: Sören Karlsson

Han är talesperson för samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen och har en bakgrund som ”självlärd spelutvecklare” för att använda hans eget begrepp. Organisationen har ett 70-tal medlemmar. Den dominerande kategorin utgörs av stora och små spelutvecklare, men här finns också tekniska specialister och lärosäten.

Den förändrade synen på branschen förklarar Per Strömbäck med att spelen blivit annorlunda.

- Spelen har blivit aptitliga även för den som inte är nörd. Vi har nått nya målgrupper genom att lyfta fram glädjen i att spela och leka.

Antalet anställda i den svenska spelbranschen uppgår till närmare 2 000. Drygt hälften finns i Stockholm. De flesta medarbetare är mellan 25 och 40 år. Ytterst få är över 50. Den formella utbildningen har undan för undan blivit högre. Programmerare, grafiker och speldesigners är de tre huvudsakliga yrkesgrupperna.

Per Strömbäck pekar på två tillväxthinder – bristen på kompetens och bristen på kapital.

- Sverige behöver generösare regler för kompetensinvandring och dessutom kortare handläggningstider hos Migrationsverket, menar Per Strömbäck.

Hur har då Sverige och Stockholm fått den här starka ställningen i dataspelsbranschen? Per Strömbäck nämner Luther och den traditionella arbetsmoralen, men även Jante och förhållandet att vi kanske inte alltid riktigt inser hur duktiga vi är och därför driver på utvecklingen.

- Vi är vana vid grupparbeten och otvunget lagarbete. Det är också en orsak. Sveriges begränsade hemmamarknad har varit till fördel. Den har tvingat oss ut i världen.

Omedelbart efter finanskrisen hade spelbranschen en tuff period med konkurser och nedskärningar. Idag ser Per Strömbäck ljust på framtiden när de digitala spelen utvecklas för kunder i hela världen.

- Potentialen är enorm. De svenska företagen har ett försprång och jag tror att de har goda förutsättningar att behålla tätpositionen, menar han.

Karl-Magnus Troedsson är vd för dataspelsutvecklaren DICE med huvudkontor i det gamla KF-huset vid Slussen i Stockholm. Företaget är förmodligen mest känt för spelserien Battlefield. DICE är med sin drygt 20-åriga historia en dataspelspionjär.

- Vår styrka är de 500 passionerade medarbetarna som jobbar här. Detta kombinerat med vår långa historia av att framgångsrikt utveckla spel av absolut toppklass gör att DICE anses vara bland de bästa spelutvecklarna i världen, säger Karl-Magnus Troedsson.

Som ett påtagligt tillväxthinder lyfter han fram bostadsbristen i Stockholm.

- Bostadsmarknaden i Stockholm är en utmaning i samband med rekrytering av personer från övriga Sverige och från resten av världen. Det är ett hinder när vi försöker locka världens bästa spelutvecklare att komma och arbeta för oss, poängterar Karl-Magnus Troedsson.

Han håller helt med om att Stockholm är en världsledande stad i dataspelsbranschen.

- Utan tvivel är det så. Spelvärlden betraktar Sverige och i synnerhet regionen Stockholm/Uppsala som en unik plats med otroligt många duktiga spelutvecklare.

Karl-Magnus Troedsson ser den platta organisationsmodellen i Sverige som en huvudförklaring till denna starka position.

- Det innebär att alla medarbetare både uppmanas och förväntas ta mycket eget ansvar. Det resulterar i sin tur i team som är väldigt självgående och självmotiverade. Tillsammans med vår känsla för design och grafik plus det djupa teknikkunnandet ger det Sverige och Stockholm en mycket stark position, betonar Karl-Magnus Troedsson.

Dataspelsutvecklaren och spelförläggaren Paradox Interactive har i den nuvarande formen funnits sedan 2004. Fredrik Wester har varit med under hela den fantastiska resa som företaget gjort under dessa 10 år.

- Då var vi 10 anställda. Nu är vi 125 här i Stockholm och 25 personer fördelade på Umeå och Skövde. Allt har skett genom organisk tillväxt, förklarar Fredrik Wester, som är vd och som äger 40 procent av aktierna i företaget.

Paradox är specialiserat på historiska strategispel.

- Där är vi bäst i världen, säger Fredrik Wester.

För medarbetarna i Stockholm har Paradox ett och ett halvt våningsplan högt uppe i Skrapan på Götgatan, men frågan är hur länge till som dessa lokaler med sin fantastiska vy över Stockholm räcker till.

- Vi är trångbodda, konstaterar Fredrik Wester.

Ett bekymmer för Paradox och andra företag i den här branschen är att hitta den rätta kompetensen. För spelutvecklarna krävs för det mesta en kvalificerad IT-teknisk utbildning.

För att i någon mån underlätta rekryteringen har Paradox valt att utlokalisera verksamhet till Skövde och Umeå där dragkampen om de rätta medarbetarna inte är fullt så hård som i Stockholm. En avsevärd del av anställningarna har möjliggjorts av att man lyckats locka hit medarbetare från en rad europeiska länder och från USA. Spelutveckling sker dessutom hos ett 10-tal fristående studios som är spridda över världen och som jobbar på uppdrag av Paradox.

- Det finns ett antal städer som är viktiga för dataspelsbranschen. Seattle och Montreal är några exempel, men hit hör även Stockholm. Speciellt under de senaste fem-sex åren har Stockholm verkligen varit en snabbväxare i vår bransch, menar Fredrik Wester.

Han ser några förklaringar.

- Det svenska consensustänkandet är en bra grund för dem som jobbar med spelutveckling. Vårt ingenjörskunnande är en annan orsak och jag tänker också på traditionerna med sagoberättande i Sverige.

Under förra året omsatte Paradox ungefär 200 miljoner och gjorde en vinst på 34 miljoner. Fredrik Westers prognos är att expansionen kommer att fortsätta.

Det som kan bromsa den generella tillväxten i dataspelsbranschen är alltså kompetensförsörjningen. Men det finns även andra faror som lurar.

- Vi är självfinansierade, men för vissa spelutvecklare är finansieringen ett klart problem. Sedan finns det utan tvekan en överetablering på marknaden med en allt tuffare prispress. Det är inte lätt för företag som måste konkurrera med appar som du kan ladda ned gratis, säger Fredrik Wester.

Text: Sören Karlsson

KompetensförsörjningEntreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist