I en paneldiskussionen fick politiker från Stockholms stadshus kommentera de svårigheter som företagarna upplever. Från den styrandemajoriteten fanns Jan Valeskog (S), Lars Bäck (V) och Martin Hansson (MP) på plats. Från oppositionen deltog Anna König Jerlmyr (M), Karin Ernlund (C), Morgan Olofsson (L) och Erik Slottner (KD).
Foto: SÖREN ANDERSSON

I en paneldiskussionen fick politiker från Stockholms stadshus kommentera de svårigheter som företagarna upplever. Från den styrandemajoriteten fanns Jan Valeskog (S), Lars Bäck (V) och Martin Hansson (MP) på plats. Från oppositionen deltog Anna König Jerlmyr (M), Karin Ernlund (C), Morgan Olofsson (L) och Erik Slottner (KD).

Stockholmsföretagarna missnöjda med företagsklimatet i staden

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Ombyggnationer som tömmer restauranger på gäster. Tillsynsbesök som får personalen att gråta. Omöjlighet att rekrytera kompetens i en stad som saknar bostäder och utvisar kompetenta personer. Omdömena var stundom hårda när tre stockholmsföretagare fick möjlighet berätta om företagsklimatet för sju stadshuspolitiker.

Maria Carboni, som är restaurangchef på Riche och Teatergrillen, Anna Lallerstedt, som driver Gondolen vid Slussen och Hugo Leichenring, som driver it-företaget Ants, är inte nöjda med Stockholms företagsklimat.
Foto: SÖREN ANDERSSON

Maria Carboni, som är restaurangchef på Riche och Teatergrillen, Anna Lallerstedt, som driver Gondolen vid Slussen och Hugo Leichenring, som driver it-företaget Ants, är inte nöjda med Stockholms företagsklimat.

Stockholm fungerar allt sämre att driva verksamhet i, visar Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets kommuner, där ett urval av företag graderar en mängd faktorer som påverkar deras verksamhet. Stockholm stad har gjort ett dramatiskt tapp från 22:a till 123:e plats bland Sveriges 290 kommuner. Något som har fått oppositionen att starkt kritisera den styrande rödgrönrosa majoriteten.

Under ett seminarium på Kulturhuset i Stockholm, arrangerat av Svenskt Näringsliv, fick tre företagare fick berätta om sina verksamheter och hur de blir bemötta av kommun och myndigheter.

– Den näringsgren som är minst nöjd med företagsklimatet är besöksnäringen. Även it-företagen upplever att Stockholm blir en allt sämre företagarstad, sa Svenskt Näringslivs regionchef Annika Bröms och presenterade tre företagarrepresentanter för de båda näringarna.

Maria Carboni, som är restaurangchef på Riche och Teatergrillen, var starkt kritisk till kommunens tillsynsförfarande.

– Tillsynsbesöken vi får skapar enorm oro. Jag har personal som gråter efter tillsyner. Många är oerhört rädda inför besöken, sa hon.

Hon upplever att både hon och hela hennes bransch misstänkliggörs genom det sätt som myndighetsutövningen går till, något som hon menar är mindre vanligt i andra kommuner.

– Kommunen har ett förlegat synsätt på tillsynsärenden. I stället för att föra dialog med oss betraktar de oss med misstänksamhet. De verkar tro att vi vill ha problem med fylla, trasiga toaletter och skräp på golvet. Men vi är lika måna om tydliga regler som kommunen är. Så varför inte samarbeta kring tillsynen i stället, sa Maria Carboni.

Hon tog upp Rättviks kommun som ett bra exempel på hur kommunen och företagen samarbetar kring tillsynen. De har infört den så kallade Rättviksmodellen, som bland annat innebär att företagaren inte behöver betala för tillsynen förrän i efterhand och där dialogen är viktig.  

Hon fick medhåll från sin branschkollega Anna Lallerstedt som driver bland annat Gondolen vid Slussen. Hon ville ta upp ett annat problem på temat kommunrelationer. Gondolen, med sitt läge vid Slussen, har blivit hårt drabbat av den omfattande ombyggnationen som ska pågå fram till 2025.

– Hela slussen är ett enda stort kaos just nu. Det är mörkt, det är stökigt och det är dåligt skyltat. Det är bara skyltat till Fotografiska och till färjorna. Men till och med dessa skyltar leder åt fel håll. Människor vågar inte gå i området kvällstid eftersom det inte är tillräckligt upplyst. Detta har gjort att vi har tappat enormt mycket gäster. Flera av våra anställda har sagt upp sig och vi har inte kunnat återanställa. Även McDonalds vid slussen är drabbat. De har tappat hela 50 procent av sina gäster, sa Anna Lallerstedt.

Hon har initierat möten med kommunen och fastighetsägare omkring slussen. Men trots att hon har blivit lovad åtgärder har det knappt hänt något på två års tid. Nu har tvingats att stämma Stockholms stad och ärendet ligger just nu hos Tingsrätten.

Hugo Leichenring driver företaget Ants AB med 50 anställda, som arbetar med rekrytering av teknisk kompetens. Hans bransch lider av stor arbetskraftsbrist. It-branschen är en av de näringar som har störts potential att växa i Stockholm, men den lider av flera flaskhalsar.

– Den extremt svåra bostadssituationen i Stockholm gör att vi har mycket svårt att rekrytera tech-människor. Men det allvarligaste problemet är de huvudlösa utvisningar av arbetskraftsinvandrare. Politikerna blandar ihop total migration med arbetskraftsinvandring, sade Hugo Leichenring.

Han hänvisar till Migrationsverkets hårda hållning gentemot de arbetskraftsinvandrare som har blivit utvisade på grund av tidigare arbetsgivares bagatellartade misstag vad gäller bland annat försäkringar eller semesterersättningar.

– Politikerna borde göra sitt bästa för att locka hit den kompetens vi så väl behöver. Med nuvarande bostadssituation och med Migrationsverkets hantering skrämmer vi snarare bort dem, sade Hugo Leichenring.

I den efterföljande paneldiskussionen fick politiker från Stockholms stadshus kommentera de svårigheter som företagarna upplever. Från den styrande majoriteten fanns Jan Valeskog (S), Lars Bäck (V) och Martin Hansson (MP) på plats.

Jan Valeskog valde att ifrågasätta Svenskt Näringslivs ranking och menade att det inte går att jämföra olika kommuner på det sätt man gör. Men han tillstod att de kommunala tjänstemännen har ett ansvar att bemötandet gentemot företagarna ska vara gott.

– Staden har ett ansvar att företagsklimatet är bra och där har tjänstemännen en viktig roll. Men man måste också ha respekt för att tillsynsarbetet är ett hårt arbete, sade Jan Valeskog.

Från oppositionen deltog Anna König Jerlmyr (M), Karin Ernlund (C), Morgan Olofsson (L) och Erik Slottner (KD).

– Siffrorna talar sitt tydliga språk. Stockholm tappar markant från tidigare nivåer under senaste mandatperioden. Restaurangägare blir betraktade som kriminella av tillsynspersonal. Slussen är dessutom ett exempel på att kommunen inte ägnar företagarna så många tankar, sade moderaternas Anna König Jerlmyr som slutligen hann berätta att de tänker införa ett företagarborgarråd om de får makten efter höstens val.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Fundera igenom gymnasievalet noga

DEBATT Jämför utbildningar på olika skolor, våga utmana din tonåring är några tips till föräldrar inför gymnasievalet.
NYHET Publicerad:

”Hårdare tag krävs för säkrare företagsamhet”

SÄKERHET 50 procenten av företagen i Stockholms län upplever att brottslighet är ett problem för dem. Det visade Svenskt Näringslivs företagsklimatsundersökning 2017. I maj 2018 kom det en ny studie, på uppdrag av Svenskt Näringsliv, av kostnaden för brotten mot företagen där man landade på 55 miljarder som slutnota för landets företag, årligen. Vad krävs för att öka säkerheten hos svenska företag?
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.
NYHET Publicerad:

Varannan tjänsteman rekryteras redan i skolan

MÅNGFALD Genom att fånga upp nyexaminerade och nyanlända lyckas företaget Dipart bättre än många av sina konkurrenter med att rekrytera i en överhettad byggbransch. ”Hälften av våra tjänstemän rekryterade vi egentligen redan när de gick i skolan”, säger vd:n Jens Hoffmann.
NYHET Publicerad:

Att leda en mångkulturell arbetsplats

ARBETSGIVARDAGEN Hur botar man kompetensbrist samtidigt som man jobbar för integrationen i samhället? Under Arbetsgivardagen i Västerås berättade Charlie Eldh, VD för Flens Byggelement, om sin resa när han anställde nyanlända i sin fabrik i Flen för några år sedan.
NYHET Publicerad:

I spåren av #metoo – vilket ansvar har du som arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN #metoo är fortfarande aktuellt, i alla branscher. Det blir allt viktigare att fokusera på det förebyggande arbetet, men också att veta hur man som arbetsgivare ska hantera en situation när sexuella trakasserier förekommer på arbetsplatsen. Lina Tidell, arbetsrättsjurist på Visita, höll under förra veckans Arbetsgivardag i Västerås en viktig föreläsning om spåren av #metoo i näringslivet.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv ur en prao-elevs ögon

PRAOKRÖNIKA "Under fem dagars tid har jag praoat på Svenskt Näringslivs regionkontor i Stockholm. Jag sökte prao hos Annika Bröms för jag hade hört att hon har ett roligt jobb med många olika uppgifter. Om jag ska vara helt ärlig visste jag inte innan vad Svenskt Näringsliv var men under denna arbetsvecka har jag fått lära mig det och även hur viktigt det är att Svenskt Näringsliv finns." Det skriver praon Andréa Ekberg i sin krönika, läs mer om vad hon lärt sig.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardagen - Om konsten att vara arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN I tisdags gick Svenskt Näringslivs arbetsgivardag av stapeln. Denna gången fylldes Aros Congress i Västerås av arbetsgivare som tog chansen att informeras och inspireras. Vad innebär den nya vårdskatten? Hur leder man en mångkulturell arbetsplats? Hur hanterar man digitaliseringen? Eller, hur kan man som företagare hjälpa unga hitta rätt väg in i framtidens arbetsliv? Under dagen erbjöds en välfylld agenda med seminarier som behandlade flera av de aktuella frågor dagens arbetsgivare möter.
NYHET Publicerad:

Högt i tak i Upplands Väsby

FÖRETAGSKLIMAT Det var bra samtal och högt i tak när politiker, tjänstemän och företagare träffades på Öhlins Racing i Upplands Väsby för att diskutera företagsklimat på Walk & Talk som arrangerades av Svenskt Näringsliv, Upplands Väsby kommun, Väsby promotion och Företagarna.
NYHET Publicerad:

PR-byrån vill förverkliga drömmar med prao-initiativ

PRAO Daniel Redgert vill förena det nya medielandskapet i Sverige med det traditionella näringslivet. I en satsning på prao-elever tar hans företag Redgert Comms nu in skolungdomar för att utveckla deras talanger. ”Jag vill skapa en arbetsplats där vi kan erbjuda våra anställda och prao-elever en möjlighet till att förverkliga sina drömmar samtidigt som vi driver företaget framåt”, säger han.
NYHET Publicerad:

Ny kollega på regionkontor Stockholm

NY PÅ JOBBET Den 1 oktober välkomnades Jessica Drugge som ny projektledare på regionkontor Stockholm. Jessica kommer vikariera för Anna Wallin under hennes föräldraledighet. Lär känna henne här.
NYHET Publicerad:

Friskolans uppmaning till kommande regering

VÄLFÄRD Vinst i välfärden är en av de viktigaste frågorna för företagen. John Feldhoffer, rektor på NTI Handelsgymnasiet i Stockholm, är orolig för hur kommande regering kommer hantera den. ”Det finns en enorm stress för alla som jobbar på friskolor för att denna fråga hänger i luften. Vår framtid är osäker och kan komma att påverkas enormt,” säger han.
NYHET Publicerad:

Sökes: Praktikant till regionkontoret VT 2019

PLATSANNONS Svenskt Näringsliv tar under vårterminen 2019 emot en praktikant på regionkontoret i Stockholm. Är det du? Eller någon du känner? Sökt och tipsa!
NYHET Publicerad:

Både ris och ros för Sigtunas företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Sigtuna kommuns företagsklimat har inte förbättrats sedan förra året visar Svenskt Näringslivs ranking. ”Jag har både goda och dåliga erfarenheter av det lokala företagsklimatet. Kommunen gör en hel del bra saker men mycket måste fortfarande förbättras”, säger Jenny Åkerberg som driver Colorama i Arlandastad.
NYHET Publicerad:

Färre Stockholmskommuner i toppen

FÖRETAGSKLIMAT Flera Stockholmskommuner lämnar topp tio-listan och bara sex av länets 26 kommuner klättrar. Det visar Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet i Sveriges kommuner 2018. ”Förväntningarna har ökat och det blir allt svårare att vara med och slåss i toppen”, säger Annika Bröms, regionchef på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

”Kommunen vill lyssna på våra tankar och idéer”

FÖRETAGSKLIMAT I Svenskt Näringslivs årliga ranking av lokalt företagsklimat är Sundbyberg årets klättrare. Företagarna i kommunen märker av förbättringen och Anastasia Georgiadou, som driver Alminia AB och Metropolitan Rehab AB, uppskattar arbetet som kommunen gjort för att stödja näringslivet. ”Det märks att de arbetar hårt för att utveckla kommunen och göra den mer attraktiv för oss”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Kommunen som vill förenkla företagarnas vardag

FÖRETAGSKLIMAT Sundbybergs är årets klättrare i Stockholms län när Svenskt Näringsliv rankar företagsklimatet i Sveriges kommuner. Sharif Pakzad, näringslivschef i Sundbybergs kommun, menar att det till stor del beror på att kommunen aktivt arbetat för att främja företagandet. ”Vi vill att Sundbyberg ska vara en levande plats där vi arbetar tillsammans och har god tillväxt. Att företagen ger oss bättre omdömen än förra året visar att vi närmar oss målet”, säger han.
NYHET Publicerad:

”Företagare i välfärden utmålas som tjuvar och banditer”

HALLÅ DÄR Fredrik Sörensen, VD för Täby Enskilda Gymnasium, en populär friskola som erbjuder fem högskoleförberedande program. Vilka frågor är viktiga för dig som företagare inför kommande mandatperiod?
NYHET Publicerad:

Politikerna måste ta tryggheten på allvar

HALLÅ DÄR Thomas Bergman, handlare för ICA Supermarket Rönninge i Salems kommun. Vilka är dina mest prioriterade frågor som företagare under den kommande mandatperioden?
NYHET Publicerad:

Vendela förmedlar budskap med visuell marknadsföring

YRKES-EM När yrkes-EM går av stapeln i slutet av september är det Vendela Lundin Pikner som representerar Sverige i Visual Merchandising. ”Mitt jobb är att skapa exponeringar i skyltfönster och butiker. Det handlar om visuell marknadsföring av en produkt eller ett varumärke. Det viktiga är att förmedla en känsla, ett budskap och hitta det bästa sättet att inspirera kunden”, säger Vendela.