NYHET3 april 2020

Stockholmskommuner stöttar företagen i coronakrisen

På många håll i Stockholms län fattas beslut om åtgärder som ska underlätta för företagen i den svåra kris de befinner sig i. Lidingö, Tyresö och Sundbyberg är tre kommuner som visar handlingskraft och kreativitet i sina åtgärdspaket.

Som kommun var vi snabbt ute för att möta den akuta likviditetskrisen hos företagen säger, Daniel Källenfors, KSO Lidingö stad.
Foto: ELIAS LJUNGBERG

Svenskt Näringsliv senaste undersökning visar att 45 procent av företagen i Stockholms län har varslat eller planerar varsel inom den närmsta tiden. 79 procent av företagen har märkt av störningar vad gäller försäljning eller orderingång och 59 procent har upplevt finansierings- och likviditetsproblem på grund av coronaviruset.

Till följd av läget har Svenskt Näringsliv kontaktat kommuner, regioner och länsstyrelser med förslag på åtgärder att vidta för att mildra de negativa effekterna av coronakrisen på näringslivet och arbetstillfällen. Majoriteten av Stockholms läns kommuner har vidtagit åtgärder och flera har varit nytänkande genom att besluta om egna åtgärder anpassade efter sin kommun.

Lidingö stad håller ihop i krisen

– Företagen står i ett exceptionellt läge med i princip noll efterfrågan. Som kommun var vi snabbt ute för att möta den akuta likviditetskrisen hos företagen, säger Daniel Källenfors, KSO Lidingö stad.

Kommunen har infört anstånd till hyresinbetalningar för sina egna fastigheter. Anstånd på andra kommunala avgifter erbjuds också. Som företag ansöker man genom att ringa kommunen och man bedöms på individuell basis.

– Vi gör det vi kan som kommun men för att möta den efterfrågekrisen företagen upplever behöver staten skjuta till kapital för att företagen ska överleva, säger Daniel Källenfors.

Daniel Källenfors ser en splittrad nulägesbild för öns företag. Lidingö stad är till stor del beroende av besöksnäringen med flera stora konferensanläggningar på ön och där ser man ser ett fundamentalt ras i efterfrågan. Detaljhandeln är även den hårt drabbad när Lidingöborna inte vågar sig ut och shoppa på samma sätt. Många butiker vittnar om ett tapp på 30–50 procent sedan krisen började. För att hålla handeln vid liv lånar kommunen därför ut en av sina bilar för att handlare ska kunna köra ut varor till kund.

– Krismedvetenheten har varit snabb hos Lidingöborna. Man uppskattar sina företagare och stöttar genom att beställa hem mat och varor. Kommunen har varit tydlig i alla sina kanaler om vikten av att fortsätta att handla hos de lokala företagen. Och det är något som verkligen satt sig hos stadens invånare, man förstår att det här är något som samhället måste klara tillsammans.

Lidingö stad har också påskyndat utvecklingen av en plattform för direktupphandling, där man som leverantör kan lämna elektroniska anbud och följa sina upphandlingar.

– Det har upplevts som en komplex process innan men nu hoppas vi att det kan hjälpa för att snabbare sälja varor och tjänster, något som blir extra viktigt i den kris vi befinner oss i, säger Daniel Källenfors.

Sundbyberg agerar i nuläget men blickar också framåt

Precis som i övriga landet är situationen i Sundbybergs kommun oerhört pressad. Vissa påverkas mer än andra, men snart kommer alla drabbas av vikande kundunderlag, restriktioner, sjukskrivningar mm. Det gäller även föreningar och andra organisationer som lever på att erbjuda aktiviteter där människor möts eller deltar tillsammans.

– Det man verkligen får en uppfattning om nu är hur många verksamheter som behövs och som lever på att vi människor ska träffas och göra saker tillsammans, säger Nico Werge, Kommunikations- och näringslivschef Sundbyberg stad.

För många företag, som annars är livskraftiga men som verkar i branscher med små marginaler, innebär situationen nu totalt stopp. Inga kunder, inga intäkter, men dyra rörelsekostnader. De behöver hjälp att minska sina kostnader och lösningar som kan minimera varsel. När situationen så småningom blir bättre och man kan börja knuffa igång hjulen är det viktigt att det finns möjlighet att snabbt starta upp verksamheten igen.

– Nu är också läge att vara kreativ, att hitta nya samarbeten och lösningar där alla använder sina särskilda kompetenser och komparativa fördelar för att stötta varandra, säger Nico Werge.

Sundbyberg stad har tagit fram ett första paket av åtgärder, bland dessa återfinns bland annat anstånd med hyra från det allmännyttiga fastighetsbolaget, förlängd period för säsongsmässiga uteserveringar och uppskjutning av icke nödvändiga tillsynsbesök. Kommunen följer utvecklingen och är beredda att se över fler åtgärder.

Krisen drabbar företagen i Tyresö på olika sätt

NyföretagarCentrum, ett samarbete mellan Tyresö, Nacka och Värmdö som i normala fall hjälper nya affärsidéer till företag kraftsamlar nu för att möta företag i krisen som behöver stöttning genom en kostnadsfri jourhjälp. Kommunen har också genomfört en enkätundersökning bland företagen i Tyresö för att ta reda på deras behov och har efter det vidtagit en mängd åtgärder. Bland annat slopas vissa avgifter, anstånd för fakturor förlängs och vid behov kan kommunen betala sina fakturor snabbare än normalt.

– Situationen drabbar kommunens företag på olika sätt. Inom handel, restaurang och besöksnäring är effekterna av pandemin mycket stora. Orderingång och försäljning har minskat kraftigt. Våra industriområden har ännu inte påverkats lika mycket även om det på vissa håll börjar bli svårare att få leveranser. Den största utmaningen för många är hyra. Större företag har en annan problematik med personalbortfall som drabbar produktionen, säger Anita Mattsson, KSO Tyresö kommun.

Kommunal åtgärder i Stockholms län

Länsstyrelsen och Region Stockholm drar sitt strå till stacken

Länsstyrelsen i Stockholm och Region Stockholm har också beslutat om åtgärder riktade till företagare med anledning av rådande läge. De har hörsammat flera av de förslag som Svensk Näringsliv har lämnat till landets länsstyrelser.

Länsstyrelsens åtgärder

Region Stockholms åtgärder

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist