LogoLogo
LogoLogo
NYHET17 januari 2019

Succé för industrigymnasiet i Södertälje

Snart är det sju år sedan Scania och Astrazeneca startade ett industrigymnasium i Södertälje. Söktrycket till skolan är idag högst av alla gymnasier i hela Stockholmsregionen och utbildningen ger ett tillskott på hett efterfrågad kompetens i regionen.

Bilden får endast användas i detta sammanhang
Ungdomar hade under många år flytt från Södertälje när de skulle börja gymnasiet, men i och med Mälardalens tekniska gymnasium vände trenden helt. 30 procent av eleverna kommer idag från Södertälje men resten reser in från övriga regionen.Foto: Hanna Richter
Susanne Jungåker
Susann Jungåker är kritisk till argumentet att de som gått ett samhällsvetenskapligt eller naturvetenskapligt program har alla dörrar öppna. "Efter vår utbildning finns det betydligt fler alternativ".

I det första nyhetsbrevet Företagande i välfärden i mars 2011 skrev vi om att Scania, Astrazeneca och de kommunala bolagen inom Telgekoncernen bestämt sig för att ansöka om att starta ett tekniskt gymnasium i Södertälje. Det fanns ingen industriteknisk utbildning på någon av de kommunala skolorna i regionen och bristen på verkstadstekniker var stor.

Skolinspektionen avslog Telgekoncernen som delägare vilket ledde till att Scania gick in som ägare av 80 procent av verksamheten och Astrazeneca 20 procent.

Hösten 2012 öppnade Mälardalens tekniska gymnasium med Susann Jungåker som rektor och vd. Hon är kvar i samma roll och skolan har idag 217 elever.

– Redan från början var antalet sökande fantastiskt och idag är vi den gymnasieskola i hela Stockholmsregionen som har högst söktryck sett till förstahandssökande per plats. Till och med högre än de gamla anrika innerstadsskolorna.

När hon tog jobbet kände hon en viss osäkerhet med tanke på att en industriteknisk utbildning då inte hade särskilt hög attraktionskraft på ungdomar i 15-årsåldern. Men oron visade sig vara obefogad.

– Vi gjorde ett jättejobb för att hitta nycklarna till att ungdomar skulle våga söka utbildningen och att föräldrarna skulle våga låta dem söka. I det arbetet har vi gått ganska mycket utanför ramarna.

En viktig faktor är att den som går utbildningen både får yrkeskompetens och högskolebehörighet. Eleverna går både teknikprogrammet och det industritekniska yrkesprogrammet vilket gör att föräldrarna backar upp ungdomarna i deras val, förklarar hon.

– Om vi bara hade haft en yrkesutbildning hade vi inte haft den här attraktiviteten. Eleverna läser två program på tre år och att det fungerar beror bland annat på att de går i skolan 07:15-16:00 varje dag.

Praktiken under utbildningen är också motiverande. När eleverna gör praktik ute på företagen känner de direkt hur mycket det som de lär sig på skolan uppskattas av handledare och chefer i produktionen, och att deras kompetens är efterfrågad, enligt Susann Jungåker.

– Eleverna växer fort eftersom de måste ta ansvar och de får så mycket med sig av att vistas i den här miljön. Det blir en positiv effekt som gör att de klarar av det höga tempot.

Alla som slutför utbildningen erbjuds en tjänst på något av företagen. Hittills har alla klarat det och 90 procent har tackat ja. Av de som gått ut har idag 70 procent en tillsvidareanställning.

– Några är tjänstlediga för civilingenjörsstudier men majoriteten jobbar kvar inom produktion, underhåll och utveckling.

Hon är kritisk till att ungdomar så ofta får höra att det är bra att gå ett samhällsvetenskapligt eller naturvetenskapligt program, för att ha alla dörrar öppna efter gymnasiet.

– Det är ett argument vi måste ta död på, för den enda dörren som är öppen då är att plugga vidare på högskolan. Efter vår utbildning finns det betydligt fler alternativ. Ingen behöver gå arbetslös en enda dag, samtidigt som den som vill läsa vidare kan göra det.

Före starten hade företagen och kommunen en förhoppning om att industrigymnasiet skulle stärka hela regionen och göra det mer attraktivt för ungdomar att stanna i Södertälje. Och det var precis så det blev, konstaterar Susann Jungåker.

– Ungdomar hade under många år flytt från Södertälje när de skulle börja gymnasiet, men vi vände trenden helt. Nu är Södertälje en stad där ungdomar vill studera. 30 procent av våra elever kommer från Södertälje men resten reser in till oss från hela regionen. Alla vill inte till innerstan.

Mälardalens tekniska gymnasium är fortfarande den enda gymnasieskolan i Stockholmsregionen med en utbildning mot industrin och produktionsteknik, och det räcker inte ens för att kompetensförsörja Scania och AZ, enligt Susann Jungåker.

Oron för ungdomars dalande teknikintresse finns kvar.

– Den är fortfarande befogad. Det sägs vara något fler som söker till yrkesutbildningar men ökningen är marginell. Samtidigt skriker samhället och näringslivet efter ungdomar som har gått en yrkesutbildning – det är alltid för få. På sikt är det allvarligt.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärdUtbildningKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist