Hur upplever våra företagare att det är att driva sina verksamheter i Huddinge? Nacka? Ja, alla länets kommuner. I dagarna får företagare i Stockholms län svara på frågor om företagsklimatet i sin egen kommun.
Syftet med Svenskt Näringslivs undersökning är att skapa en ökad förståelse för hur företagen upplever kommunen och ett underlag för fortsatta och löpande samtal. Det övergripande målet är att företagsklimatet i Stockholm ska bli än bättre.
Att mäta företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner är något Svenskt Näringsliv gjort sedan 2001. Det är en undersökning som genomförs av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv och enkäten går ut till drygt 70 000 företag över hela landet. Företagen kan svara på enkäten från januari till mitten av april. Enkätsvaren bakas sedan samman med statistik från SCB och UC och därefter rangordnas Sveriges kommuners företagsklimat. 2017 toppade för tionde året i rad Stockholmskommunen Solna rankingen. Vad de som har ett gott företagsklimat har gemensamt är framförallt att de arbetar aktivt tillsammans med näringslivet. Det finns en dialog, god service och tjänstemännen och politikernas attityder uppfattas som positiv.
Enkäten och rankingen är ett starkt redskap i det opinionsbildande arbetet för ett bättre företagsklimat i landet. Därför hoppas vi också att många företag svarar på enkäten. Den ger oss en chans att träffa ledande politiker och tjänstemän i kommunerna och prata om vikten av att aktivt jobba med dessa frågor. Det är självklart obekvämt för kommuner att hamna på en dålig placering i rankingen, men det brukar också leda till en kämparglöd och en vilja hos kommunen att vända en negativ trend. De gör att kommunerna sneglar på de som går bra i rankingen och tar till sig av goda exempel.