NYHET15 maj 2018

Äntligen vänder det för Uppsala

Företag i Uppsalaregionens kommuner (Uppsala län och Norrtälje kommun) har under våren betygsatt företagsklimatet, dvs förutsättningarna för att driva företag, i sin kommun. Nu presenterar Svenskt Näringsliv resultatet av enkätundersökningen.

"Äntligen vänder det för Uppsala", konstaterar Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv.
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Företagen i fem av nio kommuner ger sin kommun ett bättre företagsklimatsbetyg än förra året, nämligen Knivsta, Uppsala, Älvkarleby, Östhammar och Norrtälje. Ett sämre betyg fick Enköpings, Håbo och Tierps kommuner av sina företagare. Hebys företagare gav kommunen ett oförändrat betyg. (Se stapeldiagram)

Totalt har 1 061 företag i regionen svarat på enkäten. Det betyder att närmare 200 företag har svarat i de större kommunerna Uppsala, Norrtälje och Enköping och att närmare 100 företag har gjort de i övriga kommuner. Det motsvarar en svarsfrekvens på strax över 50 procent.

–Det är riktigt bra och långt över den svarsfrekvens som många undersökningar kommer upp i. Företagsklimatet i våra kommuner har stor betydelse och att så många företag väljer att svara på undersökningen är ett bevis för det, säger Anna-Lena Holmström, regionchef Svenskt Näringsliv i Uppsalaregionen.

Knivsta får regionens bästa sammanfattande betyg på sitt företagsklimat, 3,69 på en sexgradig skala, och fortsätter uppåt efter dippen för två år sedan. Betyget ligger mittemellan ”godkänt” 3 och ”bra” 4.

–Knivsta har verkligen hittat rätt igen. Men man kan inte luta sig tillbaka, företagsklimat är en färskvara och målsättningen för alla kommuner bör vara att ha ett företagsklimat som minst motsvarar ”bra” dvs 4, så även Knivsta. Det är en liten bit kvar dit.

Regionens motor Uppsala vänder äntligen sin utveckling, får betyget 2,96 och innehar inte längre jumboplatsen. Den gör istället Håbo kommun som får betyget 2,71, vilket motsvarar ett omdöme som ligger mittemellan ”ej godkänt” och ”godtagbart”.

Anna-Lena Holmström kommenterar Uppsalas resultat.

–Äntligen vänder det för Uppsala. Självklart kan man inte vara nöjd med att sammantaget få ett betyg på företagsklimatet som ligger strax under godtagbart, men det här visar att kommunens ansträngningar i samarbete med företagen givit resultat. Det i sig ger en morot att fortsätta jobba enträget för att förbättra resultatet ytterligare och det är viktigt. Vackra ord nedskrivna på ett papper lurar inga företagare, man vill ha verkstad och tydliga resultat och det tycker man sig ha sett nu. Hatten av för det Uppsala.

Trots stora ansträngningar med dialogmöten i Håbo så fortsätter kommunen sin kräftgång, och det med besked.

–Det är självklart tungt för en kommun när en satsning inte ger utdelning, men min bedömning är att förtroendeklyftan mellan företagen och kommunen är så stor att det tar tid att läka och än så länge har dialogen inte givit någon utdelning i form av upplevda förbättringar. Det i sig kan göra att tålamodet tryter och betygen blir sämre, säger Anna-Lena Holmström

Tierp har inte heller någon anledning att fira.

–Det är bland annat några upphandlingsärenden som fått stor medial och annan uppmärksamhet som väckt ont blod hos företagen. Jag är övertygad om att det ligger bakom de sämre betygen på flera parametrar. Förtroendet mellan kommunen och företagen är naggat i kanten. Men i grunden har Tierp en fungerande modell för dialog, information och service så min uppfattning är att det gäller att hålla i den modellen och det arbetet så är man snart uppe på banan igen.

När det gäller just ”verkstad” och idogt arbete skördar både Norrtälje, Östhammar och Älvkarleby frukterna av sina lyhörda dialogsamtal med kommunens företag.

Christina Williamsson-Liw, Vd för Östhammars schakt tillika ordförande för företag i samverkan i Östhammars kommun berättar:

–Vi har verkligen prioriterat företagsklimatsfrågan i Östhammars kommun under året och haft dialogmöten med företagare, politiker och tjänstemän. Utifrån våra dialogmöten har vi tagit fram en handlingsplan för hur vi ska förbättra företagsklimatet. Vi har varit helt överens om att vi bara kan komma framåt om vi jobbar tillsammans. Vi har en helt annan stämning i kommunen nu än tidigare, det råder ett gott samarbetsklimat. Det märks att politiker och tjänstemän tar frågan på största allvar och prioriterar våra gemensamma möten. Sen har vi fått extra boost och hjälp från Svenskt Näringsliv, då vi varit med i ett specialprojekt för att lyfta företagsklimatet, det har varit värdefullt. Men det här är bara början på vår gemensamma resa, det tar tid att vända skutan helt och hållet.

Ett gott företagsklimat kännetecknas av att företagen i en kommun upplever att kommunen verkligen värdesätter dem och gör vad den kan för att underlätta för företagande i alla dess former. Det i sin tur leder till att företagen kan lägga mer tid och kraft på att göra affärer, växa och anställa fler och därmed bidra till en bättre välfärd för oss alla.

Företagsklimatsundersökning är ett bra underlag för diskussioner mellan kommuner och företag om hur man kan förbättra företagsklimatet. Och vem som kan göra vad. Svenskt Näringsliv är gärna med och skapar arenor för de samtalen.

Vill du veta hur företagen i din kommun betygsatt företagsklimatet? Gå då in på www.foretagsklimat.se och sök på din kommun.
Den 2 oktober kommer årets ranking av Sveriges kommuners företagsklimat. Företagsklimatsundersökningen som nu publicerats utgör 2/3 av rankingen, 1/3 är statistiska faktorer från SCB som ännu inte hämtats in. Svenskt Näringsliv mäter Sveriges kommuners företagsklimat för att ha ett underlag att tillsammans med politiker, tjänstemän och företagare diskutera hur jordmånen för att starta, driva och utveckla företag ser ut i respektive kommun och hur den kan bli bättre.

Fakta om undersökningen

Svenskt Näringslivs undersökning av företagsklimatet i Sveriges kommuner har genomförts sedan slutet av 1990-talet och i denna form sedan 2002. Totalt är det närmare 31 000 företag i landet som svarat och i Uppsalaregionen är det 1 061 företag. I förhållande till kommunstorlek så skickas enkäten till 200, 400, 600 eller 1200 företag.
Läs mer om urval och metod på foretagsklimat.se

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist