NYHET18 november 2019

Bygglovhjälpen gör det lätt att göra rätt

Ofullständiga bygglovsansökningar ställer till det för både kunder och medarbetare. I Uppsala kommun ska den nylanserade tjänsten “Bygglovhjälpen” göra det lättare för företagare och privatpersoner att ansöka om bygglov. Yvonne Fredriksson, Enhetschef för bygglovhandläggning i Uppsala kommun, berättar om den digitala tjänsten som kan effektivisera ärendehanteringen för både kunder och medarbetare.

"Målet med Bygglovhjälpen är att erbjuda samma personliga tjänst till alla som söker, fast digitalt", säger Yvonne Fredriksson.
Foto: Hanna Johansen

Den 10 oktober lanserade Uppsalas bygglovenhet “Bygglovhjälpen”. Den digitala tjänsten ska stödja företagare och privatpersoner som är i tagen att söka bygglov.

– Idag jobbar vi alldeles för mycket med att ansökningar som kommer in ska bli kompletta. Även om vi är bra på att publicera checklistor, generell vägledning, exempelritningar och förslag till kontrollplaner på vår webbsida, märker vi att informationen är svår att ta till sig.

För att göra det lättare att skicka in fullständiga ansökningar redan vid första försöket, såg man sig på enheten om efter nya lösningar. Resultatet blev en digital tjänst anpassad efter individens förutsättningar.

– Under våra personliga rådgivningsmöten kan vi erbjuda skräddarsydd information. Målet med Bygglovhjälpen är att erbjuda samma personliga tjänst till alla som söker, fast digitalt! När kunden anger vart och vad ärendet gäller, anpassas informationen efter det.

Den första ansökan via tjänsten har precis nått enheten. Yvonne berättar dock att tjänsten fortfarande är under utveckling och uppskattar att de idag lyckats rulla ut 30–50% av den information de vill göra tillgänglig.

– En viktig funktion vi utvecklar är tjänstens förmåga att översätta talspråk till ”plan- och bygglagspråk.” Söker kunden bygglov för ett uthus eller garage översätter tjänsten det till “komplementbyggnad.” Där har vi fler ord kvar att koppla!

Nästa mål är att kunden ska kunna följa hur ärendet fortskrider direkt via tjänsten berättar Yvonne. Det är en funktion som kräver vissa tekniska diskussioner, men som kan öka kundens insyn i ärendehanteringen.

– Just nu förnyar vi vårt system för ärendehantering och våra förhoppningar är att systemet ska synkroniseras med den digitala tjänsten. Då kan kunden uppdateras allteftersom ärendet hanteras. Att vänta på bygglov blir som att vänta på sin postförsändelse!

Tjänsten förväntas effektiviserar bygglovshanteringen för både kunder och medarbetare. Men, trots att utvecklingen går mot en allt mer automatiserad process, understryker Yvonne behovet av personliga möten. Det är en service hon menar de kan erbjuda i allt större utsträckning i takt med att tjänsten etableras.

– Fysiska möten är det absolut bästa sättet att hantera de fall där kunden behöver mer stöttning. Det är ett ovärderligt komplement. Med tjänsten hoppas vi kunna effektivisera majoriteten av bygglovsärenden och istället lägga krutet där det behövs som mest!

Skriven avHanna Johansen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist