Bygglovhjälpen gör det lätt att göra rätt

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Ofullständiga bygglovsansökningar ställer till det för både kunder och medarbetare. I Uppsala kommun ska den nylanserade tjänsten “Bygglovhjälpen” göra det lättare för företagare och privatpersoner att ansöka om bygglov. Yvonne Fredriksson, Enhetschef för bygglovhandläggning i Uppsala kommun, berättar om den digitala tjänsten som kan effektivisera ärendehanteringen för både kunder och medarbetare.

Yvonne Fredriksson

"Målet med Bygglovhjälpen är att erbjuda samma personliga tjänst till alla som söker, fast digitalt", säger Yvonne Fredriksson.

Foto: Hanna Johansen

Den 10 oktober lanserade Uppsalas bygglovenhet “Bygglovhjälpen”. Den digitala tjänsten ska stödja företagare och privatpersoner som är i tagen att söka bygglov.

– Idag jobbar vi alldeles för mycket med att ansökningar som kommer in ska bli kompletta. Även om vi är bra på att publicera checklistor, generell vägledning, exempelritningar och förslag till kontrollplaner på vår webbsida, märker vi att informationen är svår att ta till sig.

För att göra det lättare att skicka in fullständiga ansökningar redan vid första försöket, såg man sig på enheten om efter nya lösningar. Resultatet blev en digital tjänst anpassad efter individens förutsättningar.

– Under våra personliga rådgivningsmöten kan vi erbjuda skräddarsydd information. Målet med Bygglovhjälpen är att erbjuda samma personliga tjänst till alla som söker, fast digitalt! När kunden anger vart och vad ärendet gäller, anpassas informationen efter det.

Den första ansökan via tjänsten har precis nått enheten. Yvonne berättar dock att tjänsten fortfarande är under utveckling och uppskattar att de idag lyckats rulla ut 30–50% av den information de vill göra tillgänglig.

– En viktig funktion vi utvecklar är tjänstens förmåga att översätta talspråk till ”plan- och bygglagspråk.” Söker kunden bygglov för ett uthus eller garage översätter tjänsten det till “komplementbyggnad.” Där har vi fler ord kvar att koppla!

Nästa mål är att kunden ska kunna följa hur ärendet fortskrider direkt via tjänsten berättar Yvonne. Det är en funktion som kräver vissa tekniska diskussioner, men som kan öka kundens insyn i ärendehanteringen.

– Just nu förnyar vi vårt system för ärendehantering och våra förhoppningar är att systemet ska synkroniseras med den digitala tjänsten. Då kan kunden uppdateras allteftersom ärendet hanteras. Att vänta på bygglov blir som att vänta på sin postförsändelse!

Tjänsten förväntas effektiviserar bygglovshanteringen för både kunder och medarbetare. Men, trots att utvecklingen går mot en allt mer automatiserad process, understryker Yvonne behovet av personliga möten. Det är en service hon menar de kan erbjuda i allt större utsträckning i takt med att tjänsten etableras.

– Fysiska möten är det absolut bästa sättet att hantera de fall där kunden behöver mer stöttning. Det är ett ovärderligt komplement. Med tjänsten hoppas vi kunna effektivisera majoriteten av bygglovsärenden och istället lägga krutet där det behövs som mest!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Vi måste vara minst lika kreativa som företagen

KOMMUNER SOM GÖR I coronakrisens spår har Heby kommunen hitta en lösning för att både skydda riskgrupper och stötta det lokala näringslivet. "De lokala företagen är enormt kreativa och vi vill inte vara sämre", säger Ann-Marie Sundgren, näringslivsstrateg i Heby kommun och menar att vi alla behöver få kraft och energi av att det går att hitta lösningar.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens kommuner levererar

KOMMUNER SOM GÖR Företagen har det tufft i Coronatider. Då är det extra viktigt att även den egna hemkommunen gör vad den kan för att underlätta i en tuff vardag där kunderna uteblir. Den 17 mars skickade Svenskt Näringsliv ut en lista med förslag på stödåtgärder en kommun kunde vidta för att frigöra tid och ge likviditetslättnader till Uppsalaregionens kommuner (Uppsala län och Norrtälje kommun). Redan den 18 mars hade den första kommunen, Norrtälje, genomfört alla förslagen och mer därtill.
NYHET Publicerad:

Nära på avstånd i Tierp

KOMMUNER SOM GÖR Coronakrisen har slagit hårt mot många företag. Nu har kommunerna agerat för att mildra effekterna på näringslivet. I Tierp försöker man hitta win-win situationer för både kommunen och det lokala näringslivet.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

”God beredskap bottnar i rutiner och bra kultur” 

ARBETSMILJÖ En kultur av tillit och högt i tak ger en trygg grund i oroliga tider på företaget Lappset. ”Väl utformade rutiner och en bra arbetsmiljö har stor betydelse när något sådant som corona händer”, säger vd:n Katja Skånér.
NYHET Publicerad:

"Vi är inte rädda för att göra fel"

KOMMUNER SOM GÖR Norrtälje kommun har agerat snabbt och kraftfullt för att hjälpa sina företag i coronatider. "Man kan inte bara sitta och vara passiv. Har vi gjort fel får vi rätta till det i efterhand", säger Bino Drummond som är kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Kommuner kan lyfta börda för sina företag i Coronatider

CORONA Svenskt Näringsliv följer noggrant utvecklingen kring corona/covid-19. I vår Företagarpanel ser vi att det under den senaste veckan fått allt mer omgående konsekvenser i en stor andel av företagen. Antalet varsel om uppsägningar har tyvärr ökat markant. Utöver de nationella åtgärder som nu görs, behövs även åtgärder i kommuner, regioner och länsstyrelser. Vi har listat ett antal förslag till åtgärder som kan genomföras för att mildra konsekvenserna i detta läge.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Färre unga företagsamma i Uppsala län

FÖRETAGSAMHETEN Allt färre ung blir företagsamma visar ny statistik. Svenskt Näringslivs sammanställning av företagsamheten visar den lägsta nivån som vi hittills uppmätt.
NYHET Publicerad:

Bring siktar på helt fossilfritt om fem år

MILJÖSATSNING Logistikföretaget Bring vill tillsammans med Länsstyrelsen arbeta för ett hållbarare län. År 2025 har företaget satt som målsättning att vara helt fossilfria. Men för att nå alla mål och göra skillnad menar företaget att det behövs nya mer hållbara lösningar och ett bättre samarbete.
NYHET Publicerad:

"Vi vill erbjuda kunderna hållbara valmöjligheter"

MILJÖSATSNING För KG Knutsson AB har hållbarhet länge varit en stor del av deras arbete och de hoppas bland annat genom ett hållbart sortiment att kunna vägleda sina kunder till att bli mer hållbara. Nu vill de dela med sig av sin kunskap och inspirera andra genom Länsstyrelsen samarbete ”Färdplan för ett hållbart län”.
NYHET Publicerad:

GE Healthcare satsar hållbart

MILJÖSATSNING GE Healthcare i Uppsala har tillsammans med Länsstyrelsen och flera andra aktörer i länet precis dragit igång arbetet för en minskad klimatpåverkan. För dem är det en självklarhet att vara med och ta ansvar i miljö- och klimatfrågor.
NYHET Publicerad:

Energifylld och idérik mässa

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade. 
NYHET Publicerad:

Hur påverkas ditt företag av Brexit?

WEBBINAR En av Sveriges största handelspartner Storbritannien lämnade formellt den Europeiska Unionen den 31 januari, efter 46 års medlemskap. Vad händer nu?
NYHET Publicerad:

Högbergskolan får ut alla i jobb

SAMVERKAN Elever från Högbergskolan i Tierp har nästan 100% etableringsgrad på arbetsmarknaden och hög lön efter de tagit studenten. Skolan menar att samarbetet med näringslivet är en stor del av framgången men att företag måste inse att för att få kompetenta medarbetare krävs delaktighet.
NYHET Publicerad:

Yrkesutbildning ger många möjligheter

UTBILDNING Yrkesutbildningar kan leda till hög lön och stor möjlighet till jobb efter studenten. På arbetsmarknaden finns en stor efterfrågan på just yrkesutbildade och på Praktiska gymnasiet i Uppsala har de allra flesta ett jobb vid utbildningens slut. "Allt vi gör i skolan handlar om att förbereda eleverna för arbetslivet. Vi vill att eleverna inte bara ska tänka vilken utbildning de vill ha utan vilket jobb de vill ha i framtiden, att de siktar längre än tre år framåt", säger rektor Sofi Westerin.
NYHET Publicerad:

NOTE – precisionsarbete i Roslagen

ENTREPRENÖRSKAP NOTE Norrtelje är en ledande tillverkningspartner belägen i hjärtat av Roslagen. På företaget komponeras elektroniken bakom flera stora varumärken. Under ett besök av Svenskt Näringslivs Anna-Lena Holmström, tillsammans med Norrtäljes näringslivsutvecklare Marcus Iliev samt exploateringschef Benjamin Råd Vaher, berättade kvalitetschef Niklas Andreasson och miljöansvarig Mikael Eklöf om hur NOTE Norrteljes förutsättningar ser ut idag.
NYHET Publicerad:

“Hållbarhet är en fråga om att skapa trygghet för våra kunder”

ÅRETS HÅLLBARA FÖRETAG 2019 Länsförsäkringar Uppsala har de senaste tre åren jobbat hårt för att tydliggöra vad hållbarhet innebär för bolaget. Utmaningarna är många, men likaså är möjligheterna. “Som bank- och försäkringsbolag handlar hållbarhet om att hantera risker och göra rätt saker på både lång och kort sikt”, säger Joel Grauman, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Uppsala.