NYHET16 september 2022

Energikrisen ger ökade inköpspriser för städbolag

Håkan Lindén, vd på Sinnesfrid städservice AB i Uppsala, har en väl genomtänkt plan för att kunna gasa sig ur verkligheten vi nu står inför. Han hade samma attityd genom pandemin och klarade sig bra. Nu hoppas han att slippa både prishöja och varsla personal.

Håkan Lindén berättar om en kostnadsökning på i snitt 30-50 procent för förbrukningsmaterial. Trots det vill Håkan inte prishöja mot kund i samma takt då han anser att det driver på inflationen ytterligare och leder till fler förlorade kunder.Foto: Privat

– Jag har kalkylerat med cirka 25 procent avslutande privatkunder under hösten. Vi ser att våra hemstädskunder gör snabba avhopp, säger Håkan.

Sinnesfrid städservice har ett 20-tal anställda och arbetar med städ till både företag, bostadsrättsföreningar och privatpersoner.

– Även om just vi är relativt små tror jag att samma tendens finns även hos de stora bolagen inom RUT-branschen. Det kommer naturligtvis att påverka branschen i stort, med ökad arbetslöshet.

Många anställda i RUT-företag har instegsjobb. Sägs man upp är risken stor att hamna i långtidsarbetslöshet.

– Det stämmer ju. Det är där de kommer att hamna. Någonstans finns det en topp på andra sidan och det handlar om att som företag ta sig igenom svackan. När det börjar vända måste vi ha personal i huset. In i det sista ska vi behålla allt som går, det är snarare så att jag vill anställa fler för att ha resurser.

Även om Håkan tror att företaget kommer att tappa 50 procent av sin lönsamhet i år valde han i augusti att höja anställdas löner med tio kronor i timmen.

– Det är viktigt att behålla personal. De kommer att vara oroliga för sin hushållsekonomi, de ska inte behöva oroa sig för sitt jobb. Jag hoppas att vi slipper varsla och vi laddar stenhårt för att hitta bra vägar in till lite andra affärer, helt enkelt bredda basen. Om hemstädskunderna försvinner primärt så kommer också företagskunderna att göra det. Samtidigt ökar behoven av städ på kontor eftersom allt färre jobbar hemifrån.

De ökade energipriserna drabbar företaget indirekt och Håkan säger själv att han tog sitt sämsta beslut i våras.

– Vi skulle ha startat installationen av solpaneler på vår fastighet, men när jag fick veta att det skulle bli 180 000 kronor dyrare än sagt stoppade jag allt. Det var dumt, det hade varit en väldigt bra investering. I stället sitter vi i ett bundet långtidsavtal med Vattenfall. Jag är i och för sig nöjd med det avtalet trots att vi var lite sena på bollen. Vi hade som många andra en väldigt dyr vinter förra året, men då hade vi rörligt elavtal.

Energipriserna slår kanske inte direkt mot företaget, men visst märker de av det på andra vis, som till exempel prisökningen på drivmedel, papper, kemikalier och lokalhyror. Företaget har i snitt en ökning på 30-50 procent i förbrukningsmaterial. Trots det vill Håkan inte prishöja i samma takt då han anser att det driver på inflationen ytterligare och leder till fler förlorade kunder.

– Vi ser kostnadsökningar ända upp mot 70 procent och tar vi papper specifikt ser vi att det fortsätter öka kraftigt. Vi har heller inte sett stoppet än. Därför har vi köpt in papper för ett års förbrukning och lagerfört, allt för att säkerställa våra kunders papperstillgång. Det är samma sak med däck till bilarna. Vi har en bra täckningsgrad och vi har gjort en jätteresa i bolaget trots att vi är ett litet företag. Att vi i samband med övertagandet av företaget för snart fyra år sedan bytte affärssystem har varit avgörande för att ha gjort så bra resultat de senaste fyra åren.

Dessutom försöker företaget ständigt hitta samarbetspartners.

– Vi samarbetar med underleverantörer och stöttar varandra för att få tag på folk. Vi stoppar tillväxten just nu och tackar nej till jobb för tre till fyra miljoner kronor per år. Anledningen är att det är svårt att få tag på rätt personal och vi vill kunna säkerställa att vi levererar med rätt kvalitet.

Det finns en tydlig plan och det fanns det redan innan pandemin slog till.

– Jag gjorde tidigt en affärsplan och handlingsplan. Den har jag hållit stenhårt igenom hela pandemin. Vi hade en krisplan och även om jag trodde att det var mer ekonomi det skulle handla om än en pandemi, så fanns det en plan. Vårt agerande blev lite av vår räddning.

Nu hoppas Håkan att hans strategi för vår nuvarande verklighet ska slå lika väl ut.

Elpriser
Skriven avMaria Eremo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist