LogoLogo
LogoLogo
Nyhet17 augusti 2018

Familjär hemtjänst lockar både personal och äldre

Hemtjänstföretaget Allas vård och omsorg i Enköping växer så att det knakar. Antalet anställda har ökat från 6 till 40 sedan starten för två år sedan. Enligt vd:n Elvir Blazevic ligger företagets familjära känsla bakom en stor del av framgångarna.

Elvir Blazevic
"Vi är flexibla gentemot personalen och då känner de sig trygga", säger Elvir Blazevic, vd på Allas vård och omsorg.
Foto: LEENA EKROTH

När hemtjänstföretaget i Enköping där Murisa Blazevic jobbade som sjuksköterska lades ner vårvintern 2016 bestämde hon och hennes man Elvir sig för att ta över verksamheten och ge den namnet Allas vård och omsorg.

– Min fru är otroligt målmedveten, älskar att vara sjuksköterska och brinner för sitt jobb. Hon är verksamhetschef och jag hanterar det ekonomiska och praktiska, och agerar som hennes stöd.

För Elvir Blazevics del innebar det att han fick lämna sitt åkeriföretag och restaurangjobb i Stockholm.

– I början längtade jag tillbaka till min lastbilshytt, men efter ett tag kände jag att det här arbetet ger så mycket mer. Jag blir glad av att se hur vi kan förändra livet för så många.

Ganska snabbt strömmade både gamla och nya kunder till och idag har företaget 40 anställda och 70–75 kunder. Förra året utsågs Allas vård och omsorg till årets komet i Enköpings kommun.

Med tanke på kompetensbristen inom vård och omsorg är en viktig faktor att göra sig attraktiv som arbetsgivare, poängterar han. Bland annat har Allas vård och omsorg arbetat mycket med arbetsmiljön. Beslutsvägarna är korta, kommunikationen tydlig och problem hanteras direkt. Det har lett till att många anställda har lockat sina kompisar till företaget.

– Jag och min hustru jobbar väldigt nära våra anställda. Vi är flexibla gentemot personalen och då känner de sig trygga. När alla upplever att de kan vara med och påverka finns inga hinder – de vet att det alltid löser sig.

När det går bra för företaget får även personalen vara med och ta del av överskottet. I december delades en bonus till medarbetarna – något som är ovanligt i branschen.

– Året innan hade vi två vakanta tjänster som personalen täckte upp för och då tog vi ut motsvarande pengar och fördelade på dem i stället. De ser att vi ser dem och det ger lojalitet.

Redan från början slog paret fast att Allas vård och omsorg inte ska vara som andra hemtjänstföretag. Det gäller att alltid försöka se individen och ta sig tid för att se kundens behov, förklarar han.

– För oss är kunden aldrig bara ett nummer. Vi bygger långsiktiga relationer och anstränger oss för att vara flexibla och planera om så att det passar dem. Det är så man lyckas.

Även om jobbet som ska göras är det samma som för kommunen och andra aktörer, hävdar Elvir Blazevic att Allas vård och omsorg är annorlunda.

– Alla har sitt biståndsbeslut men det går att utföra med en stor känsla för personen. Kärnan är att vi gör det på ett familjärt sätt. Vi försöker att matcha kunder och personal och det skapar trivsel för båda.

Till exempel är flera av de anställda över 60 år. Många av kunderna har behov av social kontakt och uppskattar att det kommer någon som de kan känna igen sig i.

– Det blir mer som en kompis som kommer i stället för ”någon från hemtjänsten”. Vi anpassar hela tiden och jobbar med detaljer. Det är små saker som gör skillnad.

Paret vill fortsätta att expandera verksamheten men vinstdebatten och smutskastningen av branschen har påverkat negativt. Det blir lite avslaget, konstaterar han. Nu inväntar de höstens val.

– Efter höstens val ser vi åt vilket håll regeringen vill driva branschen och därefter beslutar vi om vi ska satsa på nya lokaler nästa år och ytterligare accelerera i vår verksamhet eller om vi ska lägga om kursen, säger Elvir Blazevic.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist