Fortsatt osäkerhet för företag i Brexit-processen

NYHET Publicerad

SOMMARKRÖNIKA Det är snart två år sedan en knapp majoritet av brittiska väljare röstade för ”British exit” och att Storbritannien ska lämna EU. Sedan dess har det svenska, europeiska och brittiska näringslivet efterfrågat klara besked om vad detta kommer att innebära för handel och utbyten mellan EU och Storbritannien. Förhandlingar pågår, men ännu är ingenting avgjort och allt sköts under devisen ”ingenting är klart förrän allt är klart”. Var ska vi tro att det slutar?

Karin Atthoff

Karin Atthoff, policyansvarig för EU:s inre marknad, Svenskt Näringsliv

Foto: Robert Losavio

Svenska företag med någon exponering gentemot Storbritannien kommer att påverkas av brexit. Med bara knappt ett år kvar till Storbritanniens formella utträde ur EU, den 29 mars 2019, är hittills ingenting beslutat om hur relationen mellan parterna kommer att se ut. Osäkerhet är därför fortfarande det enda säkra kring brexit.

Ett utträdesavtal måste vara klart innan förhandlingar kan inledas om framtida handelsavtal. En övergångsperiod fram till 31 december 2020 verkar trolig. Den är tänkt att överbrygga perioden mellan brexit och att ett nytt handelsavtal kan vara färdigt. Det innebär ytterligare nästan två år av status quo. Det skulle ge företag mer tid att förbereda sig på de förändringar som kommer.

Och uppmaningen till företag är att förbereda sig. Förändringsarbete och anpassning till skiftande förutsättningar är en självklar del av företagande. Men på frågan om vad företag ska förbereda sig på får vi till svar ”alla tänkbara scenarier”. Svenskt Näringslivs uppmaning till beslutsfattare i brexit-processen har hela tiden varit att företag behöver besked om vad som kommer gälla.

Vissa svar kan sökas i de tre frågor som den brittiska regeringen angett som icke förhandlingsbara: Storbritannien ska lämna EU:s tullområde, den inre marknaden samt inte längre stå under EU-domstolens inflytande. Om det tolkas bokstavligen betyder det att den närmaste relation som går att ha är ett frihandelsavtal som det EU har med Kanada. Det är ett ambitiöst avtal, men inte i närheten av det nära samarbete som finns mellan medlemsstaterna i EU. Alltså kan handel fortgå, men det blir mycket dyrare och krångligare än idag. Tullhantering, oklarhet vilka regler som gäller för olika produkter samt begränsade möjligheter till dataöverföringar och personrörlighet blir verklighet.  

Det verkar emellertid som att de tre brittiska kraven ändå kan vara förhandlingsbara. Nu förbereder nämligen den brittiska regeringen ett förslag som går ut på att landet tills vidare - i alla fall till 2023 - blir kvar i både tullunion och samarbete kring varuhandel. Samtidigt har överhuset röstat för att landet ska stanna kvar på den inre marknaden. Före EU-toppmötet i slutet av juni ska förslaget presenteras. Det skulle undvika många problem för näringslivet. Men det vill ju till att EU godtar det. Vi kan således dra slutsatsen att ingenting är givet. Det är en stor utmaning för hela det europeiska näringslivet som kommer beröras direkt eller indirekt av vilka förändringarna än blir framöver; och som redan får lägga resurser på att följa en process där målstolparna hela tiden flyttas.

Svenskt Näringsliv har etablerat en brexit-sida på sin hemsida https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/brexit/. Den är tänkt att fungera som samlingspunkt för information kring Storbritanniens utträde. Efterhand som vi vet mer uppdateras innehållet och vi har även länkat till andra organisationer som också tillhandahåller information och vägledning. Informationsspridning är den ena delen i vårt arbete kring brexit, att ligga på de som förhandlar för en så snabb och konstruktiv process som möjligt är den andra.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Erik är ny praktikant på Svenskt Näringsliv

PRAKTIKANT Erik Elverö är ett nytt ansikte för Svenskt Näringsliv och kommer under våren att praktisera på regionkontoret i Stockholm. "Min förhoppning är att lära mig mer om hur Svenskt Näringsliv bedriver opinionsbildning och påverkansarbete. Jag ser fram emot att få träffa företagare och delta i arbetet att företräda företagarnas intressen i olika sammanhang", säger Erik.
NYHET Publicerad:

Simon gör en termin på Svenskt Näringsliv

PRAKTIKANT Simon Torstensson är ett nytt ansikte för Svenskt Näringsliv och kommer under våren att praktisera på regionkontoret i Östergötland. Simon läser andra terminen på Masterprogrammet i nationalekonomi vid Linköpings Universitet och utöver att studera politik och ekonomi gillar Simon att träna och att laga mat.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning toppar näringslivsrådets agenda

FÖRETAGSKLIMAT I Tierp invigs det nya året med ett uppgraderat näringslivsråd. Syftet är att bibehålla en positiv utveckling av företagsklimatet och lägga grunden för en långsiktigt hållbar utveckling. I rådet kommer aktörer från såväl jordbruk, som politik och näringsliv finnas representerade. Henrik Nyström, platschef på Atlas Copcos Tierpverken, välkomnar det nya forumet som kan komma att spela en betydande roll när nya utmaningar väntar kommunen.
NYHET Publicerad:

Lönemodellen öppnar nya karriärvägar

KOMPETENS Genom att koppla lönemodellen till tydliga karriärvägar vill Swecon attrahera de hett eftertraktade serviceteknikerna. Lönesamtalet handlar mindre om teknisk kompetens och mer om personlig utveckling, kundfokus och ansvar, enligt hr-chefen Eva Hedman.
NYHET Publicerad:

Sofia tar över i Södermanland

NY PÅ JOBBET Sedan årsskiftet har Svenskt Näringsliv i Södermanland en ny regionchef. Sofia Sjöström axlar rollen efter Björn Lindgren som efter 5 år nu tar sig an nya uppgifter inom organisationen. Sofia har lång erfarenhet av Svenskt Näringslivs regionverksamhet och har närmast arbetat som regionchef i Östergötland "Det känns väldigt roligt att, efter att ha haft flera spännande roller inom Svenskt Näringsliv, anta en ny utmaning som regionchef i Södermanland, och jag tar med mig de erfarenheter jag har samlat på mig genom åren", säger Sofia.
NYHET Publicerad:

Elprogrammet på Praktiska gymnasiet i Uppsala bäst i länet

UTBILDNING I Uppsala län ska cirka 4 100 niondeklassare och deras föräldrar under de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa dem att göra genomtänkta val visar Svenskt Näringsliv hur elever från olika gymnasieprogram har klarat sig på arbetsmarknaden med siffror från Ekonomifaktas Gymnasiepejl.
NYHET Publicerad:

E.ON städar – satsar allt på hållbarhet

HÅLLBAR TILLVÄXT Svenskt Näringslivs vd, Jan-Olof Jacke, har extra fokus på hållbarhet under sina företagsbesök runt om i landet. Det kunde knappast ha varit ett mer passande ämne då han i tisdags besökte Norrköping och E.ON. Energigiganten satsar kraftfullt på att ställa om till 100 procent förnybar och återvunnen energi redan 2025.
NYHET Publicerad:

Handeln i Västmanland står inför stora utmaningar

HANDELN I Västmanland arbetar cirka 11 procent av de sysselsatta inom handeln och detaljhandeln omsätter 65 800 kronor per capita i länet, enligt Svensk Handels rapport Handelns betydelse. Branschen är dock stadd i stor förändring och utsatt för allt större internationell konkurrens. Därför blir det allt viktigare att politiker på både kommunal och nationell nivå skapar goda förutsättningar för de svenska handelsföretagen framgent.
NYHET Publicerad:

Alléskolan och Möckelngymnasiet i topp i Örebroregionen

UTBILDNING Under de närmaste veckorna ska cirka 3 300 niondeklassare i Örebroregionen välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa dem att göra genomtänkta val visar Svenskt Näringsliv hur elever från olika gymnasieprogram har klarat sig på arbetsmarknaden med siffror från Ekonomifaktas Gymnasiepejl. 
NYHET Publicerad:

“Vi ska bli Sveriges mest hållbara företag”

MILJÖSATSNING I Morgongåva, sex mil väster om Uppsala, ligger Apoteas logistikcenter. Det är motorn i Sveriges första fullskaliga nätapotek. Med vd Pär Svärdson i täten, är de nu i full gång med att också bli Sveriges mest hållbara företag. "För oss är miljönytta är likställt med konkurrenskraft. Låga priser kan alltid bjudas under, men alla gynnas av hållbara klimatsatsningar!"
NYHET Publicerad:

RUT-avdraget allt populärare i Västmanland

RUT 2019 blev återigen ett nytt rekordår för Rutavdraget. I Västmanland ökade användningen av Rut-avdraget med hela 14 procent jämfört med året innan. Därmed var antalet köpare av Rut-tjänster i länet hela 25 350 under 2019. "Det är mycket positivt att Rut-marknaden stärks i Västmanland, för det bidrar till att underlätta folks vardag och samtidigt öppna upp en ny bransch, där fler kvinnor får möjlighet att driva och utveckla företag", säger Kristin Lahed, regionchef på Svenskt Näringsliv i Västmanland.
NYHET Publicerad:

Nu har du chansen att påverka våra politiker och tjänstemän

FÖRETAGSKLIMAT Den 2 januari skickades årets enkät om det lokala företagsklimatet ut till cirka 60 000 företagare i Sverige. Det är ni företagare som kan ge oss de rätta svaren, detta så vi tillsammans kan fortsätta arbetet med att förbättra och utveckla företagsklimatet i länet och i din kommun.
NYHET Publicerad:

”Vi vill kunna säga att vi tagit vårt ansvar”

MILJÖSATSNING Nya innovativa lösningar är nödvändiga för att parera en klimatkris. En viktig källa till nytänk och initiativtagande är våra företagare. På ICA Flygfyren i Norrtälje, pågår butikens hittills största miljösatsning. Om det berättade VD Magnus Aronsson, när Svenskt Näringslivs Anna-Lena Holmström, tillsammans med Norrtäljes näringslivsutvecklare Marcus Iliev och tidigare näringslivschef Rodrigo Garay, var på företagsbesök i Roslagen.
NYHET Publicerad:

Tierp inleder nytt år med uppgraderat näringslivsråd

FÖRETAGSKLIMAT I höst hade Tierps kommun all anledning att fira. När Svenskt Näringsliv tog den årliga tempen på företagsklimatet runt om i landet, klättrade Tierp 65 placeringar i kommunrankingen. I syfte att främja en fortsatt positiv trend och en hållbar näringslivsutveckling har kommunen klubbat igenom en uppgradering av sitt näringslivsråd.
NYHET Publicerad:

Sex år av verkstad, arbetsglädje och möten som gör skillnad

"Kärnan i mitt uppdrag har varit att låta företagens röster komma till tals. Under åren har jag besökt 200 olika företagare runt om i länet som lägger ner sin själ för att driva sina företag. Deras berättelser om svårigheter att rekrytera, snåriga anställningsvillkor, regelkrångel och en rad andra problem har varit drivkraften i mitt engagemang", det skriver Annika Bröms när hon summerar sina år på regionkontoret i Stockholm. Nu går hon vidare i organisationen och kommer ansvara för SME-kommittén och fortsätta lyfta företagens perspektiv.
NYHET Publicerad:

Väktare ska trygga butikskunder i Tierp

SÄKERHET Brottslighet medför stora ekonomiska konsekvenser för företagare. Det visar den rapport som HUI Research tagit fram på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Det är också något Erik Bergström och Magnus Lindberg, ägare av Hemköpsbutiker i Uppsala och Tierp, fått erfara. Oroligheter kring butiken har medfört både snatteri och otrygghet. Nu anlitar de vakter för att trygga kunder och medarbetare.
NYHET Publicerad:

Stockholm öppnar för serviceinriktad myndighetsutövning

POLITIKER PÅ FÖRETAGSBESÖK Svenskt Näringsliv och Visita tog med Stockholms stads socialborgarråd Jan Jönsson (L) till Niklas Ahlbom som driver Restaurang Himlen. En givande dag som gav en god inblick i hur olika regler lägger en tung administrativ börda på företagaren och att kommuner och myndigheter behöver ha en serviceinriktad inställning när tillsyn utövas.
NYHET Publicerad:

Nytt trepartsavtal ska lyfta fordonsprogrammet på Bråvallagymnasiet

UTBILDNING För att kvalitetssäkra utbildningen på transport- och fordonsprogrammet på Bråvallagymnasiet har skolan ingått i trepartsavtal med Volvo och Tage Rejmes Bil i Norrköping AB. Avtalet innebär att eleverna får stor praktisk kunskap och möjlighet att arbeta med den senaste tekniken inom branschen.
NYHET Publicerad:

EU-kommissionen måste prioritera företagen för att nå klimatmålen

DEBATT Den nya EU-kommissionen under Ursula von der Leyen tillträder den 1 december. Von der Leyens målsättning är att Europa ska bli världens första klimatneutrala kontinent och lägger därför mycket kraft vid sitt initiativ ”en europeisk grön giv”. Här är det viktigt att det bästa inte blir det godas fiende och att kommissionen i sina ambitioner samtidigt inte skadar de europeiska företagens konkurrenskraft. Klimatet är en global fråga som kräver globala lösningar. EU kan självklart gå före i klimatarbetet på många sätt, men inte genom att påföra betydligt hårdare krav på det europeiska näringslivet än vad konkurrentländer har. Det skriver Sofia Sjöström och Anders Edholm, Svenskt Näringsliv, i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Svensk e-identitet ”ser till att du är du”

ENTREPRENÖRSKAP I SVT:s gamla lokaler på Svartbäcksgatan huserar IT-företaget Svensk e-identitet. Företaget grundades för tio år sedan efter att matchningstjänsten Connect fört tre Uppsalaentreprenörer samman; Mikael Westöö, Jörgen Hellgren och Patrik Sandberg hade på var sitt håll fått upp ögonen för nya behov och en ny bransch.