NYHET22 maj 2017

I Tierp lovar man inte mer än man kan hålla

Lars Ingeberg, chef för Medborgarservice och näringslivsenheten i Tierps kommun. Tierp får högre företagsklimatsbetyg på nästan alla parametrar i årets undersökning, vad beror det på?

Lars Ingeberg, chef för Medborgarservice och näringslivsenheten i Tierps kommun.

- Jag tror att det är vårt interna arbete med stort fokus på frågan som gör skillnad. Vi pratar om, och påminner ständigt, alla medarbetare om företagens betydelse för oss som kommun. Att alla har en del i att man trivs som företagare i kommunen. Vår attityd till företagande märks i alla led. Det är i det lilla, varje dag, vi gör skillnad. Vi är lyhörda för företagens behov och försöker se saker och ting ur en företagares synvinkel. Och, inte minst viktigt, vi ser till att det inte blir några surdegar som ligger till sig och skapar missnöje i onödan.

Kan du ge några konkreta exempel på hur ni jobbar?

- Om ett företag vill flytta hit eller expandera är vi på tårna direkt. Vi möter företaget och tar reda på vad vi kan göra för att underlätta processen. Vi möter också regelbundet företag som i olika sammanhang ringas in som särskilt framgångsrika och tar reda på hur vi kan underlätta för ytterligare expansion och anställningar. Men vi är rädda om företagens tid. Vi funderar noga över vilka företag som ska bjudas in till vilka tillfällen.

Vad har politiken för betydelse för att få till ett gott företagsklimat?

- Den har en enorm betydelse. Jag har fullt stöd för att prioritera frågan och alla tjänstemän i kommunen vet att politiken förväntar sig att vi inte bara säger att företagen är viktiga, vi ska visa det också. I både konkret handling och i hur vi bemöter företagen.

Vad är viktigast att jobba med just nu?

- Vi måste fortsätta jobba och hålla i det goda resultatet. Företagsklimat är en färskvara och företagens förväntningar stiger också i takt med att vi blir bättre på att leverera. Vi vill fortsätta utveckla vårt kundcenter för att avlasta handläggarna. Vi ska arbeta med LEAN för att hitta smartare arbetssätt och inte missa bollar.

Vilka råd vill du ge till andra kommuner som vill förbättra sitt företagsklimat?

- Fokusera på frågan, jobba i team, få alla i kommunen att förstå varför frågan är viktig och avgörande för kommunens välmåga. Bara en så enkel sak som att alla förvaltningschefer och alla förtroendevalda politiker förväntas delta på våra näringslivsfrukostar har ett stort symbolvärde. Det är viktigt att inte förbruka sitt förtroendekapital. Håll det ni lovar och lova inte mer än ni kan hålla. Och sist men inte minst, visa att ni menar allvar med att företagen är viktiga genom konkret handling och ett gott bemötande.

Den som vill se Tierps och andra kommuners resultat går in på www.foretagsklimat.se

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist