NYHET15 maj 2018

Norrtälje har vind i seglen

Efter flera år av en negativ trend för företagsklimatet vänder det äntligen för Norrtälje kommun som i år får betyget 3.0 på en sexgradig skala. På Campus Roslagen i Norrtälje hålls på morgonen ett frukostmöte där de goda nyheterna presenteras. Som underlag för undersökningen ligger enkätsvar från 174 Norrtäljeföretagare.

Foto: Emelie Hägerström
Ronny Jansson, VD på Credentia har under året känt att en vändning var på gång.
Foto: Emelie Hägerström

Ronny Jansson, VD på Credentia är på plats på morgonen och ser ljust på resultatet.

–Att det är en vändning på gång har man känt under året, så att få det här resultatet signalerar att något hänt, det behövs för kommunen. Undersökningarna skapar en snackis som ger mervärde!

Företag och företagsamma människor lägger grunden för vår välfärd. Deras beslut om att växa, anställa, exportera, importera, bygga ut, investera eller avsluta sin verksamhet påverkar sysselsättning, skatteintäkter och vilket utbud av varor och tjänster vi har tillgång till. Företagen i Norrtälje, bidrar genom sina 15 237 anställda med hela 3.9 miljarder i skatt varje år, det räcker exempelvis till 167 098 förlossningar!

–Det är värt att ha i bakhuvudet när man som kommun funderar på hur mycket energi man ska lägga på att förbättra sitt företagsklimat, säger Anna-Lena Holmström, regionschef Svenskt Näringsliv, Uppsalaregionen.

Ett gott företagsklimat kännetecknas av att kommunen värdesätter företagande och ständigt arbetar för att förbättra förutsättningarna. Årets enkätundersökning visar på att hårt arbete och ett större mått av lyhördhet från Norrtälje kommuns sida har gett resultat. Under parametrarna ”dialog med kommunledningen” och ”Kommunens information till företag” vänder i år en trend som har varit sjunkande i många år.

–Det här är en viktig förbättring, men det finns mycket kvar att göra. Det är oerhört viktigt att företagen är med och engagerar sig i arbetet för ett bättre företagsklimat, säger Anna-Lena Holmström.

Även på parametern ”kommunens service till företagen” som framför allt handlar om tillgänglighet, bemötande och handläggningstider, visar årets enkätsvar på en ökning i Norrtälje jämfört med tidigare år. Denna parameter har betydelse för företagens etablering och expansion och är ofta starkt förknippad med hur företagarna upplever företagsklimatet i sin helhet. Trots att trenden tycks vända finns det mycket kvar och resultatet från det sammanfattade omdömet hamnar på ”godtagbart” på mätskalan. Ronny Jansson pekar på infrastrukturen i kommunen som ett viktigt förbättringsområde.

–Vi är en växande kommun och ett stort fokus har legat på bostadsbyggande vilket är bra, men när det kommer så många till kommunen är det otroligt viktigt att vi fortsätter arbeta med infrastrukturen. Det är en förutsättning, oavsett typ av företag, att det till exempel byggs fler parkeringsplatser.

Parametern ”Tillämpning av lagar och regler” har de senaste 15 åren haft en svajig trend men med en nedgång sedan 2015 blir årets stigande resultat ett betryggande besked. Tillämpningen handlar om effektivitet i ärendehanteringen, förståelse för företagets ärende och återkoppling om vilka möjligheter som finns.

En viktig förutsättning för ett bra företagsklimat är en god samverkan mellan företagare, kommun och tjänstemän. För att det ska bli möjligt krävs en kraftansträngning från företagarna, men parametern ”företagens egna initiativ”, där företagarna får chans att bedöma dem själva, förblir oförändrad i årets enkätsvar. På plats på företagsklimatsmöte i Norrtälje är Anette Kvarfordh, ekonomiansvarig på Hoppetgruppen AB. Vad tror du att ni företagare kan göra för att stärka företagsklimatet?

–Jag tror att vi som företagare måste komma ut från gnällhörnan och jobba för att skapa oss en bättre uppfattning om hur kommun- och tjänstemannasidan arbetar. Vi behöver få en förståelse för de ramar som kommunen måste förhålla sig till, om de får förklara sin arbetsgång så skulle nog dialogen förbättras. Men förståelsen måste såklart gå åt båda hållen, det skulle exempelvis kunna förverkligas genom fler företagsbesök, det tror jag många företag skulle uppskatta, säger Anette Kvarfordh.

Sammanfattningsvis är det glädjande att se att trenden vänder i Norrtälje, något som förhoppningsvis ger mod och kämpaglöd till att fortsätta i samma riktning.

Skriven avEmelie Hägerström
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist