Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET2 mars 2018

Nya krav när generation Y intar arbetsmarknaden

På onsdagen bjöd Svenskt Näringsliv in regionens företagare till att få delta på lunchseminariet ”Generation Y:s inträde på arbetsmarknaden”. Vad är det som urskiljer dagens ”unga” från tidigare generationer? Hur ska företagare bemöta denna något mer krävande och kritiska generation?

- Generation Y söker feedback på ett helt annat sätt än tidigare generationer. De vill att den ska ske så snabbt som möjligt, vara konstruktiv och samtidigt uppskattande, säger Mikaela Almerud.
Foto: Ernst Henry Photography AB

På de frågorna svarar Mikaela Almerud, ansvarig för högskolefrågor kopplat till kompetensförsörjning, på Svenskt Näringsliv.
Den yngre generationen har alltid skiljt sig från den äldre men när vi pratar om dagens unga vuxna, de mellan 20 till 34 år, ofta kallade ”the Millennials” eller ”Generation Y” tycks kontrasten vara tydligare än tidigare. På seminariet, som grundar sig i statistik framtagen av Ungdomsbarometern, diskuteras den första generationen som har vuxit upp på en digital arena.

- I dagens samhälle är man ständigt uppkopplad. Den här generationen har växt upp med sociala medier där man får bekräftelse på allt man gör. Det är något vi ser spår av i arbetslivet då de söker feedback på ett helt annat sätt än tidigare generationer. De vill att den ska ske så snabbt som möjligt, vara konstruktiv och samtidigt uppskattande, berättar Mikaela Almerud.

Även gällande inställning till arbete och framgång tycks generation Y skilja sig från de äldre generationerna. De vill ständigt prestera på alla bitar i livet och vill gärna utveckla sin kompetens på arbetsplatsen, men samtidigt finna tid till annat. Generation Y sägs vara den första generationen som på riktigt implementerar begreppet ”work-life balance” som handlar om att skapa en balans mellan arbetsliv och fritid.

- De är generationen som jagar tid. Man ska arbeta, vara med vänner, träna, laga mat, ta hand om kroppen och så vidare. när unga fick svara på frågan vad de värderar högst i arbetslivet kom sådant som att ”ha kul” och ”personlig utveckling” i toppen. Det är alltså ett stort fokus på den egna personen. De värderar också trygghet på arbetsplatsen och tycker att saker som semester och friskvårdsbidrag ibland kan vara viktigare än högre lön, berättar Mikaela Almerud.

Att generation Y beter sig annorlunda på arbetsmarknaden beror inte enbart på att de är curlade och bekräftelsesökande genom sociala medier. Arbetsmarknaden, speciellt för de som har studerat, är i många fall pressad och ställer ofta höga krav på långa utbildningar. Snittet på inträdesåldern på arbetsmarknaden är 29 år och högre än någonsin tidigare. Att de ställer krav på arbetet kan därför förklaras genom att många har stora studieskulder i kombination med viljan att komma in på bostadsmarknaden.

- Efter att ha gått en lång akademisk utbildning har man fått höra mycket om hur det ska vara på arbetsplatser, och det blir nästan aldrig så. Därför är det viktigt att som arbetsgivare vara tydlig med vad som förväntas av personen redan från dag ett, så det inte blir en förvirring och man känner sig viktig för arbetsgivaren! Det är därför en fråga om ledarskap, konstaterar Klara-Maria Mach från Entreprenörden.

Emelie Hägerström

ArbetsmarknadsinträdetArbetsmarknadArbetsgivarfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist