Mats Brolin framför Lättakuten
Foto: Hanna Johansen

Tack vare den digitala tjänsten Lättakuten, erbjuds patienterna sedan i maj möjligheten att effektivisera sina besök på Ekeby Hälsocenter.

Privata aktörer bidrar till utveckling och kvalitetshöjning inom primärvården

NYHET Publicerad

VÄLFÄRD Innovationer är nödvändiga för att vi ska klara välfärden. I en tid präglad av omfattande demografiska förändringar, där allt fler äldre ska besörjas av allt färre i arbetsför ålder, behöver vi tänka nytt. Med en välfärdssektor öppen för privata aktörer, tillåts entreprenörer med viljan att göra skillnad visa sin fulla potential.

Lena Eddelid Strömberg, Ann-Sofi Nordh, medicinska sekreterare
Foto: Hanna Johansen

Idag har mottagningen runt 70 medarbetare. Lena Eddelid Strömberg och Ann-Sofi Nordh arbetar båda som medicinska sekreterare på Ekeby Hälsocenter.

På vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala, har innovation och företagsamhet skapat nya möjligheter att såväl effektivisera som förbättra primärvården.

Det var sju år sedan Mats Brolin slog upp dörrarna till Ekeby Hälsocenter. I det anrika tegelbruket, på en area om 1500 kvm, huserar idag ett omfattande hälsoteam. I sina 40 mottagningsrum och i gym med kompletterande besökslounger, erbjuds kompetenser inom såväl frisk- och hälsovård som sjukvård. Mottagningen har idag runt 70 medarbetare.

Men, Mats Brolins väg fram till Ekeby Hälsocenter har varit brokig. Från resor, biståndsarbete och en journalistkarriär till produktutveckling inom filmproduktion och IT.

– Vi skapade ett Youtube före Youtube. Men då var timingen inte rätt och vi fick till slut stänga den dörren. Samtidigt som det var ett bakslag, väcktes en önskan om att återuppta ett humanistiskt engagemang och verka på ett område som ligger mig varmare om hjärtat. I efterdyningarna började jag, min bror och min svägerska bolla idéer om att ta steget ut i vårdsektorn. När min bror föreslog sin tidigare möbelbutik som mottagningslokal, tog det inte många timmar innan processen var igång.

Ett år senare, sommaren 2011, beviljades deras LOV-avtalsansökan. I november samma år slog Mats, tillsammans med tio medarbetare, upp dörrarna till Ekeby Hälsocenter.

– Sedan dess har vi växt. Med höga ambitioner om att vara tillgängliga för våra patienter, med öppenhet för nya idéer och med marknadsföring fokuserad på våra profilfrågor, psykisk ohälsa och förebyggande arbete inom fysisk aktivitet, har vi blivit ett uppskattat alternativ.

Tack vare den digitala tjänsten Lättakuten, erbjuds patienterna sedan i maj möjligheten att effektivisera sina besök på Ekeby Hälsocenter. Via skärmar kan besökare själva registrera sin ankomst och ange det besvär de söker hjälp för. Nytt för i höst, är möjligheten att registrera besöket redan i hemmet. Med den nylanserade mobiltjänsten är allt som behövs vid ankomsten incheckning och betalning.

– Jag motiveras av att kunna underlätta och effektivisera tillgängligheten för våra patienter, såväl som arbetet för våra medarbetare, med hjälp av modern teknik! Lättakuten, utvecklad av läkaren Staffan Bjessmo, visar hur vi med innovationskraft kan använda digitala modeller för att effektivisera primärvården inom existerande regelsystem.

Med Lättakuten tillkommer fler värdefulla funktioner. Bland andra patienternas möjligheter att direkt återkoppla och betygsätta besöket via sms. Data från Ekeby Hälsocenters Lättakut för perioden maj-november 2018, visar att det genomsnittliga betyget, baserat på fem frågor som behandlar olika moment under besöket, uppgick till 2,64 (0–3).

– Ska vi attrahera kunder måste vi vara lyhörda för deras upplevelser och ständigt förbättra vår tillgänglighet. En aspekt som blir särskilt viktigt när det kommer till vården är just tid. Blir man sjuk eller orolig vill man ha snabb och säker hjälp.

Vidare lyfter Mats de privata aktörernas inträde i välfärdssektorn som en bidragande faktor till utvecklingen och kvalitetshöjningen inom primärvården.

– Utvecklingen visar på vilket sätt konkurrens är bra. Patienter är rörliga, de går dit där tillgängligheten är god, bemötandet är bra och vårdkvalitén hög. Innan privata aktörer var med i bilden saknades incitament att konkurrera och att utveckla verksamheter, alla vårdcentraler såg likadana ut. Nu får den som söker vård välja själv och primärvården har blivit mycket bättre!

Samtidigt poängterar Mats att fokus på innovation är närvarande hos såväl Landstingsdrivna som privata mottagningar idag. En fördel med att vara en mindre privat aktör, är däremot möjligheten att snabbare kunna fatta beslut.

– Här är beslutsnivåerna få och vi uppmuntrar våra medarbetare att lyfta sina idéer. Att vi idag har en prickmottagning, är ett exempel på hur vi kan erbjuda fler tjänster tack vare initiativ från våra läkare. Via en app har vi direktkontakt med hudspecialister och kan därigenom reducera antalet onödiga ingrepp. Nästa steg är att vi på ett smartare och effektivare sätt ska kunna bestämma rätt åtgärder, på rätt vårdnivå för varje patient.

Idag handlar de största utmaningarna om att få resurserna att räcka till.

– Begränsade resurser sätter press. Å ena sidan driver det utvecklingen framåt, samtidigt begränsas möjligheterna att fullt ut nyttja utvecklingspotentialen. Vi vill och måste prioritera patienterna och driften av verksamheten för att klara ekonomin. Konsekvenserna blir att vi inte fullt ut kan fördela resurser till kreativa och innovativa processer.

Mats lyfter flera nödvändiga förutsättningar som ska till för att välfärdssektorn ska hänga med i samhällsutvecklingen. Däribland ökade resurser till primärvården och ett regelverk som skapar förutsättningar för ett kreativt och innovativt arbete på mottagningar såväl som digitalt.

– Det är viktigt att politiker ser vilka möjligheter ett bättre anpassat regelverk öppnar upp för. En sådan sak som att vi idag kan teckna flera vårdavtal och erbjuda kunderna ett team av vårdgivare - där barnmorskor, allmänläkare och gynekologer arbetar sida vid sida - gör skillnad. Det illustrerar fördelarna med att erbjuda kompletterande verksamheter, vi vill se fler sådana möjligheter!

I siktet finns flera mål. Ännu kvarstår att uppnå 10 000 listade, något som drivit dem sedan starten. I takt med att verksamheten har expanderat har också målbilden vidgats.

– För några månader sedan förvärvade vi Aros Läkarmottagning, en ny systermottagning i vår lilla koncern. Parallellt driver vi också Ability Care där vi initialt hade HVB-hem för ensamkommande och nu utökar verksamheten med behandlingsteam för unga med psykisk ohälsa. Nu fokuserar vi på att konsolidera befintliga verksamheter och att utveckla koncernen med fler företag inom omsorgs- och vårdsektorn. Vi har fler projekt på gång!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Man måste vara beredd att tänka nytt"

CORONAKRISEN Hallå där Anna Hidegren, arrendator av Rullsands Havsbad och Camping. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er?
NYHET Publicerad:

Visioner för miljön och klimatets skull

SOMMARKRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete. Sverige behöver ta fasta på utvecklingen i näringslivet, den hållbara utvecklingen, som en motor för att skapa ett välfärdssamhälle." Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Utan utländska turister och bröllop hoppas Gimo Herrgård på "svemester"

CORONAKRISEN Hallå där, Mathias Schneider, General Manager på Gimo Herrgård. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er? Och hur ser sommaren ut?
NYHET Publicerad:

Återstart av Uppsala läns ekonomi

DEBATT "Det är de strukturella förutsättningarna för företagande, arbete, forskning, utveckling och investeringar som avgör hur snabbt Sverige och Uppsalaregionen kan komma tillbaka på fötter och blicka framåt." Det skriver Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen, i dennan debatt.
NYHET Publicerad:

Vill att unga ska se företagande som ett naturligt yrkesval

SKOLNÄTVERK Välkommen Jennifer Österlund som kommer att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i vår region. "Jag vill att företagande ska ses som ett lika naturligt yrkesval för unga som vilket annat som helst, och därför är jag väldigt glad och tacksam över att få jobba för det".
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

TRR stöttar företag i omställning

OMSTÄLLNING Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Erica Sundberg, regionchef för TRR Region Mitt, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Noors Slott efterlyser mer flexibla krisåtgärder

CORONAKRISEN Noors slott i Knivsta ekar tomt och företaget har drabbats hårt i och med den pågående coronakrisen. Företaget som just nu borde gå in i sin bästa period står istället med avbokade konferenser, bröllop och fester. Trots hjälp i form av krispaket kämpar ägare Sofia och Håkan Hjärner för att för att hålla företaget flytande. ”Jag vet ju att man måste gå efter likabehandlingsplan och det ska vara lika för alla företag, men alla är inte drabbade på samma sätt”, säger Sofia.
NYHET Publicerad:

Bästa och sämsta företagsklimatet finns i Norduppland

FÖRETAGSKLIMAT När företagen sätter betyg på företagsklimatet i Uppsalaregionen får Älvkarleby det högsta och Östhammar det lägsta helhetsbetyget, 3,61 respektive 2,76 på en sexgradig skala.
NYHET Publicerad:

Gröna jobb ett ljus i coronamörkret

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Många branscher är hårt drabbade av coronakrisen med permitteringar, varsel och i värsta fall konkurser som följd. Men situationen är inte likadan överallt. Länets skogs- och trädgårdsföretagare står nu beredda att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer.
NYHET Publicerad:

Så här ser företagen i Uppsalaregionen på framtiden

KONJUNKTUR En gång i kvartalet tar Svenskt Näringsliv tempen på näringslivet regionalt och i Sverige. Resultatet är en viktig input till de politiska beslut som bör fattas för att få ett företagsklimat i toppklass. Uppsalaregionens företag beskriver ett läge som ser något ljusare ut än riket som helhet, även om bilden är långt ifrån ljus. "Det är viktigt att ta situationen på största allvar, att stötta företagen på alla sätt det är möjligt och hålla noga koll på utvecklingen framöver för att kunna göra mer där det behövs", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stärkt inre marknad i EU, en väg ur krisen

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb

DEBATT Coronaviruset har försatt Sverige och stora delar av världen i en extrem situation. Det påverkar vår vardag och skapar oro för nära och kära. Personalen inom vård och omsorg gör stora insatser för att rädda liv och hälsa. Men krisen har också en ekonomisk effekt som håller på att få allvarliga konsekvenser för företag, jobb och välfärd. Det skriver Anna-Lena Holmström i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Bussarna står stilla i en hårt pressad bransch

CORONAKRISEN Uppsala läns transportföretag inom olika sektorer är nu hårt pressade. Verksamheter som håller ihop länet och säkerställer en fungerande transportinfrastruktur riskerar nu att gå omkull, till följd av coronakrisen. Om branschen ska överleva krävs kraftfullare politiska åtgärder, menar Joakim Mattsson, vd på Håbo Buss.
NYHET Publicerad:

Få kontakter i omsorgen är livsnödvändigt

CORONAKRISEN På Allas Vård och Omsorg i Enköping är fokus i coronakrisen att deras kunder ska träffa så få personer som möjligt under en vecka. "Det är viktigt för att skapa trygghet i vanliga fall, just nu är det livsnödvändigt. Ju färre kontakter, desto bättre", säger vd Elvir Blacevic.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

Uttråkade barn räddade Läslusen

KREATIVITET SOM LIVBOJ Från barnbokhandeln Läslusen i Uppsala går det nu att beställa pysselpaket till hemmasittande och uttråkade barn. Detta har lett till att ägaren Eija Lietoff Schüssler kan fortsätta att jobba på, trots bristande kundunderlag, men med nya metoder och tillvägagångssätt.