NYHET27 november 2018

Privata aktörer bidrar till utveckling och kvalitetshöjning inom primärvården

Innovationer är nödvändiga för att vi ska klara välfärden. I en tid präglad av omfattande demografiska förändringar, där allt fler äldre ska besörjas av allt färre i arbetsför ålder, behöver vi tänka nytt. Med en välfärdssektor öppen för privata aktörer, tillåts entreprenörer med viljan att göra skillnad visa sin fulla potential.

Idag har mottagningen runt 70 medarbetare. Lena Eddelid Strömberg och Ann-Sofi Nordh arbetar båda som medicinska sekreterare på Ekeby Hälsocenter.Foto: Hanna Johansen
Tack vare den digitala tjänsten Lättakuten, erbjuds patienterna sedan i maj möjligheten att effektivisera sina besök på Ekeby Hälsocenter.
Foto: Hanna Johansen

På vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala, har innovation och företagsamhet skapat nya möjligheter att såväl effektivisera som förbättra primärvården.
Det var sju år sedan Mats Brolin slog upp dörrarna till Ekeby Hälsocenter. I det anrika tegelbruket, på en area om 1500 kvm, huserar idag ett omfattande hälsoteam. I sina 40 mottagningsrum och i gym med kompletterande besökslounger, erbjuds kompetenser inom såväl frisk- och hälsovård som sjukvård. Mottagningen har idag runt 70 medarbetare.

Men, Mats Brolins väg fram till Ekeby Hälsocenter har varit brokig. Från resor, biståndsarbete och en journalistkarriär till produktutveckling inom filmproduktion och IT.

– Vi skapade ett Youtube före Youtube. Men då var timingen inte rätt och vi fick till slut stänga den dörren. Samtidigt som det var ett bakslag, väcktes en önskan om att återuppta ett humanistiskt engagemang och verka på ett område som ligger mig varmare om hjärtat. I efterdyningarna började jag, min bror och min svägerska bolla idéer om att ta steget ut i vårdsektorn. När min bror föreslog sin tidigare möbelbutik som mottagningslokal, tog det inte många timmar innan processen var igång.

Ett år senare, sommaren 2011, beviljades deras LOV-avtalsansökan. I november samma år slog Mats, tillsammans med tio medarbetare, upp dörrarna till Ekeby Hälsocenter.

– Sedan dess har vi växt. Med höga ambitioner om att vara tillgängliga för våra patienter, med öppenhet för nya idéer och med marknadsföring fokuserad på våra profilfrågor, psykisk ohälsa och förebyggande arbete inom fysisk aktivitet, har vi blivit ett uppskattat alternativ.

Tack vare den digitala tjänsten Lättakuten, erbjuds patienterna sedan i maj möjligheten att effektivisera sina besök på Ekeby Hälsocenter. Via skärmar kan besökare själva registrera sin ankomst och ange det besvär de söker hjälp för. Nytt för i höst, är möjligheten att registrera besöket redan i hemmet. Med den nylanserade mobiltjänsten är allt som behövs vid ankomsten incheckning och betalning.

– Jag motiveras av att kunna underlätta och effektivisera tillgängligheten för våra patienter, såväl som arbetet för våra medarbetare, med hjälp av modern teknik! Lättakuten, utvecklad av läkaren Staffan Bjessmo, visar hur vi med innovationskraft kan använda digitala modeller för att effektivisera primärvården inom existerande regelsystem.

Med Lättakuten tillkommer fler värdefulla funktioner. Bland andra patienternas möjligheter att direkt återkoppla och betygsätta besöket via sms. Data från Ekeby Hälsocenters Lättakut för perioden maj-november 2018, visar att det genomsnittliga betyget, baserat på fem frågor som behandlar olika moment under besöket, uppgick till 2,64 (0–3).

– Ska vi attrahera kunder måste vi vara lyhörda för deras upplevelser och ständigt förbättra vår tillgänglighet. En aspekt som blir särskilt viktigt när det kommer till vården är just tid. Blir man sjuk eller orolig vill man ha snabb och säker hjälp.

Vidare lyfter Mats de privata aktörernas inträde i välfärdssektorn som en bidragande faktor till utvecklingen och kvalitetshöjningen inom primärvården.

– Utvecklingen visar på vilket sätt konkurrens är bra. Patienter är rörliga, de går dit där tillgängligheten är god, bemötandet är bra och vårdkvalitén hög. Innan privata aktörer var med i bilden saknades incitament att konkurrera och att utveckla verksamheter, alla vårdcentraler såg likadana ut. Nu får den som söker vård välja själv och primärvården har blivit mycket bättre!

Samtidigt poängterar Mats att fokus på innovation är närvarande hos såväl Landstingsdrivna som privata mottagningar idag. En fördel med att vara en mindre privat aktör, är däremot möjligheten att snabbare kunna fatta beslut.

– Här är beslutsnivåerna få och vi uppmuntrar våra medarbetare att lyfta sina idéer. Att vi idag har en prickmottagning, är ett exempel på hur vi kan erbjuda fler tjänster tack vare initiativ från våra läkare. Via en app har vi direktkontakt med hudspecialister och kan därigenom reducera antalet onödiga ingrepp. Nästa steg är att vi på ett smartare och effektivare sätt ska kunna bestämma rätt åtgärder, på rätt vårdnivå för varje patient.

Idag handlar de största utmaningarna om att få resurserna att räcka till.

– Begränsade resurser sätter press. Å ena sidan driver det utvecklingen framåt, samtidigt begränsas möjligheterna att fullt ut nyttja utvecklingspotentialen. Vi vill och måste prioritera patienterna och driften av verksamheten för att klara ekonomin. Konsekvenserna blir att vi inte fullt ut kan fördela resurser till kreativa och innovativa processer.

Mats lyfter flera nödvändiga förutsättningar som ska till för att välfärdssektorn ska hänga med i samhällsutvecklingen. Däribland ökade resurser till primärvården och ett regelverk som skapar förutsättningar för ett kreativt och innovativt arbete på mottagningar såväl som digitalt.

– Det är viktigt att politiker ser vilka möjligheter ett bättre anpassat regelverk öppnar upp för. En sådan sak som att vi idag kan teckna flera vårdavtal och erbjuda kunderna ett team av vårdgivare - där barnmorskor, allmänläkare och gynekologer arbetar sida vid sida - gör skillnad. Det illustrerar fördelarna med att erbjuda kompletterande verksamheter, vi vill se fler sådana möjligheter!

I siktet finns flera mål. Ännu kvarstår att uppnå 10 000 listade, något som drivit dem sedan starten. I takt med att verksamheten har expanderat har också målbilden vidgats.

– För några månader sedan förvärvade vi Aros Läkarmottagning, en ny systermottagning i vår lilla koncern. Parallellt driver vi också Ability Care där vi initialt hade HVB-hem för ensamkommande och nu utökar verksamheten med behandlingsteam för unga med psykisk ohälsa. Nu fokuserar vi på att konsolidera befintliga verksamheter och att utveckla koncernen med fler företag inom omsorgs- och vårdsektorn. Vi har fler projekt på gång!

VälfärdEntreprenörskap
Skriven avHanna Johansen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist