Mats Brolin framför Lättakuten
Foto: Hanna Johansen

Tack vare den digitala tjänsten Lättakuten, erbjuds patienterna sedan i maj möjligheten att effektivisera sina besök på Ekeby Hälsocenter.

Privata aktörer bidrar till utveckling och kvalitetshöjning inom primärvården

NYHET Publicerad

VÄLFÄRD Innovationer är nödvändiga för att vi ska klara välfärden. I en tid präglad av omfattande demografiska förändringar, där allt fler äldre ska besörjas av allt färre i arbetsför ålder, behöver vi tänka nytt. Med en välfärdssektor öppen för privata aktörer, tillåts entreprenörer med viljan att göra skillnad visa sin fulla potential.

Lena Eddelid Strömberg, Ann-Sofi Nordh, medicinska sekreterare
Foto: Hanna Johansen

Idag har mottagningen runt 70 medarbetare. Lena Eddelid Strömberg och Ann-Sofi Nordh arbetar båda som medicinska sekreterare på Ekeby Hälsocenter.

På vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala, har innovation och företagsamhet skapat nya möjligheter att såväl effektivisera som förbättra primärvården.

Det var sju år sedan Mats Brolin slog upp dörrarna till Ekeby Hälsocenter. I det anrika tegelbruket, på en area om 1500 kvm, huserar idag ett omfattande hälsoteam. I sina 40 mottagningsrum och i gym med kompletterande besökslounger, erbjuds kompetenser inom såväl frisk- och hälsovård som sjukvård. Mottagningen har idag runt 70 medarbetare.

Men, Mats Brolins väg fram till Ekeby Hälsocenter har varit brokig. Från resor, biståndsarbete och en journalistkarriär till produktutveckling inom filmproduktion och IT.

– Vi skapade ett Youtube före Youtube. Men då var timingen inte rätt och vi fick till slut stänga den dörren. Samtidigt som det var ett bakslag, väcktes en önskan om att återuppta ett humanistiskt engagemang och verka på ett område som ligger mig varmare om hjärtat. I efterdyningarna började jag, min bror och min svägerska bolla idéer om att ta steget ut i vårdsektorn. När min bror föreslog sin tidigare möbelbutik som mottagningslokal, tog det inte många timmar innan processen var igång.

Ett år senare, sommaren 2011, beviljades deras LOV-avtalsansökan. I november samma år slog Mats, tillsammans med tio medarbetare, upp dörrarna till Ekeby Hälsocenter.

– Sedan dess har vi växt. Med höga ambitioner om att vara tillgängliga för våra patienter, med öppenhet för nya idéer och med marknadsföring fokuserad på våra profilfrågor, psykisk ohälsa och förebyggande arbete inom fysisk aktivitet, har vi blivit ett uppskattat alternativ.

Tack vare den digitala tjänsten Lättakuten, erbjuds patienterna sedan i maj möjligheten att effektivisera sina besök på Ekeby Hälsocenter. Via skärmar kan besökare själva registrera sin ankomst och ange det besvär de söker hjälp för. Nytt för i höst, är möjligheten att registrera besöket redan i hemmet. Med den nylanserade mobiltjänsten är allt som behövs vid ankomsten incheckning och betalning.

– Jag motiveras av att kunna underlätta och effektivisera tillgängligheten för våra patienter, såväl som arbetet för våra medarbetare, med hjälp av modern teknik! Lättakuten, utvecklad av läkaren Staffan Bjessmo, visar hur vi med innovationskraft kan använda digitala modeller för att effektivisera primärvården inom existerande regelsystem.

Med Lättakuten tillkommer fler värdefulla funktioner. Bland andra patienternas möjligheter att direkt återkoppla och betygsätta besöket via sms. Data från Ekeby Hälsocenters Lättakut för perioden maj-november 2018, visar att det genomsnittliga betyget, baserat på fem frågor som behandlar olika moment under besöket, uppgick till 2,64 (0–3).

– Ska vi attrahera kunder måste vi vara lyhörda för deras upplevelser och ständigt förbättra vår tillgänglighet. En aspekt som blir särskilt viktigt när det kommer till vården är just tid. Blir man sjuk eller orolig vill man ha snabb och säker hjälp.

Vidare lyfter Mats de privata aktörernas inträde i välfärdssektorn som en bidragande faktor till utvecklingen och kvalitetshöjningen inom primärvården.

– Utvecklingen visar på vilket sätt konkurrens är bra. Patienter är rörliga, de går dit där tillgängligheten är god, bemötandet är bra och vårdkvalitén hög. Innan privata aktörer var med i bilden saknades incitament att konkurrera och att utveckla verksamheter, alla vårdcentraler såg likadana ut. Nu får den som söker vård välja själv och primärvården har blivit mycket bättre!

Samtidigt poängterar Mats att fokus på innovation är närvarande hos såväl Landstingsdrivna som privata mottagningar idag. En fördel med att vara en mindre privat aktör, är däremot möjligheten att snabbare kunna fatta beslut.

– Här är beslutsnivåerna få och vi uppmuntrar våra medarbetare att lyfta sina idéer. Att vi idag har en prickmottagning, är ett exempel på hur vi kan erbjuda fler tjänster tack vare initiativ från våra läkare. Via en app har vi direktkontakt med hudspecialister och kan därigenom reducera antalet onödiga ingrepp. Nästa steg är att vi på ett smartare och effektivare sätt ska kunna bestämma rätt åtgärder, på rätt vårdnivå för varje patient.

Idag handlar de största utmaningarna om att få resurserna att räcka till.

– Begränsade resurser sätter press. Å ena sidan driver det utvecklingen framåt, samtidigt begränsas möjligheterna att fullt ut nyttja utvecklingspotentialen. Vi vill och måste prioritera patienterna och driften av verksamheten för att klara ekonomin. Konsekvenserna blir att vi inte fullt ut kan fördela resurser till kreativa och innovativa processer.

Mats lyfter flera nödvändiga förutsättningar som ska till för att välfärdssektorn ska hänga med i samhällsutvecklingen. Däribland ökade resurser till primärvården och ett regelverk som skapar förutsättningar för ett kreativt och innovativt arbete på mottagningar såväl som digitalt.

– Det är viktigt att politiker ser vilka möjligheter ett bättre anpassat regelverk öppnar upp för. En sådan sak som att vi idag kan teckna flera vårdavtal och erbjuda kunderna ett team av vårdgivare - där barnmorskor, allmänläkare och gynekologer arbetar sida vid sida - gör skillnad. Det illustrerar fördelarna med att erbjuda kompletterande verksamheter, vi vill se fler sådana möjligheter!

I siktet finns flera mål. Ännu kvarstår att uppnå 10 000 listade, något som drivit dem sedan starten. I takt med att verksamheten har expanderat har också målbilden vidgats.

– För några månader sedan förvärvade vi Aros Läkarmottagning, en ny systermottagning i vår lilla koncern. Parallellt driver vi också Ability Care där vi initialt hade HVB-hem för ensamkommande och nu utökar verksamheten med behandlingsteam för unga med psykisk ohälsa. Nu fokuserar vi på att konsolidera befintliga verksamheter och att utveckla koncernen med fler företag inom omsorgs- och vårdsektorn. Vi har fler projekt på gång!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Svensk e-identitet ”ser till att du är du”

ENTREPRENÖRSKAP I SVT:s gamla lokaler på Svartbäcksgatan huserar IT-företaget Svensk e-identitet. Företaget grundades för tio år sedan efter att matchningstjänsten Connect fört tre Uppsalaentreprenörer samman; Mikael Westöö, Jörgen Hellgren och Patrik Sandberg hade på var sitt håll fått upp ögonen för nya behov och en ny bransch.
NYHET Publicerad:

Sjukskrivna medarbetare och läkarintyg – vad gäller egentligen?

WEBBINAR I detta webbinar tillsammans med Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv och Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan får du svar på några av frågorna som uppstår i samband med sjukskrivna medarbetere och de sjukintyg som ligger till grund för sjukskrivningen.
NYHET Publicerad:

TRR stöttar vid omställning “idag, igår & imorgon”

OMSTÄLLNING Digitalisering, Brexit och demografisk utveckling är faktorer som ökar kraven på dagens företagare. För vissa kan det skapa behov av omställning och uppsägning. Men, hur informerar man på bästa sätt sina medarbetare? Vilka framtidsmöjligheter har medarbetare efter uppsägning? och vad är egentligen en “people plan?” Det var frågor som Erica Sundberg och Susanne Corse från TRR besvarade under årets arbetsgivardag i Västerås.
NYHET Publicerad:

Arbetsbyrån UF hjälper unga ut i arbete

UNG FÖRETAGSAMHET Jadd Saliba, Kevin Amin och Mathias Lind går sista året på Celsiusskolans Handels- och administrationsprogram. Som gymnasieprojekt driver de UF-företaget Arbetsbyrån. I februari går startskottet för deras event som ska föra samman arbetsgivare och arbetssökande.
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Blanka läkarintyg ska inte förekomma!

SJUKFRÅNVARO Vad gäller när en anställd blir sjuk? Hur hanterar du som arbetsgivare ett blankt eller innehållsfattigt sjukintyg? Enligt Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan, måste fler arbetsgivare bli medvetna om vad som gäller och hur man hjälper den anställde tillbaka till arbete.
NYHET Publicerad:

Bygglovhjälpen gör det lätt att göra rätt

FÖRETAGSKLIMAT Ofullständiga bygglovsansökningar ställer till det för både kunder och medarbetare. I Uppsala kommun ska den nylanserade tjänsten “Bygglovhjälpen” göra det lättare för företagare och privatpersoner att ansöka om bygglov. Yvonne Fredriksson, Enhetschef för bygglovhandläggning i Uppsala kommun, berättar om den digitala tjänsten som kan effektivisera ärendehanteringen för både kunder och medarbetare.
NYHET Publicerad:

Bygglovsprocessen - en brobyggare i Enköping

FÖRETAGSKLIMAT På Enköpings miljö- och byggnadsförvaltning upplevde medarbetare att kommunen och företagare talade om varandra snarare än med varandra. För att ta reda på vart det skavde antog förvaltningen en ny strategi. Med en fikakorg i handen begav de sig ut till de stora byggföretagen för att lyssna till deras upplevelser av förvaltningens hantering av bygglovsprocessen. "Vi såg möjligheten att bryta ett mönster av dåliga relationer", säger Magnus Holmberg Muhr förvaltningschef på miljö- och byggnadsförvaltningen.
NYHET Publicerad:

"Vill lära ut mer om företagande och samhällsekonomi"

SKOLNÄTVERK "Fler elever skulle kunna göra rationella beslut om sin framtid och även inspireras till att välja andra typer av yrken med mer kunskap inom företagande och samhällsekonomi" säger Jens Lepikko som är ny skolnätverksansvarig till Svenskt Näringslivs regionkontor i Uppsala. Jens kommer i sin roll som skolnätverksansvarig att arbeta med att öka samverkan mellan skola och näringsliv genom att förmedla Svenskt Näringslivs kostnadsfria skolmaterial.
NYHET Publicerad:

Ledarskapspolicy - lösningen på destruktivt ledarskap

ARBETSGIVARDAGEN Forskning om ledarskap har gått in i en ny fas. Från att ha betraktat ledarskap som att “göra rätt saker, eller göra saker rätt,” till att uppmärksamma att även ledare gör fel. "Vi ställer ofta höga krav på ledare och förväntar oss att de ska vara superhjältar, men man får göra fel. Ett destruktivt ledarskap uppstår först när medarbetare systematiskt och under en längre tid påverkas på ett sätt som de upplever som negativt", säger Maria Fors Brandebo, Fil dr på Försvarshögskolans ledarskapscentrum.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Ökad frihet att anpassa lönesättningen – optimalt för Tebex

AVTAL 2020 Förberedelserna inför avtalsrörelsen 2020 är i full gång. Redan i december ska industrins arbetsgivare och fackförbund byta avtalskrav inför 2020 års avtalsförhandlingar. Denna gången mot bakgrunden av konjunkturavmattning, Brexit och risken för ett internationellt handelskrig. För Tebex med 36 anställda och arbetskraftskostnader som uppgår till 40 procent av företagets kostnader, blir den stundande avtalsrörelsen viktig. Både för Tebex fortsatta konkurrenskraft och möjligheten att anställa nya medarbetare.
NYHET Publicerad:

AquaOnTime UF sätter klimat och hälsa i centrum

UNG FÖRETAGSAMHET Bakom UF-företaget AquaOnTime står fyra aktiva tjejer från idrottsgymnasiet Celsiusskolan i Uppsala. När de kom på sig själva med att ofta dricka mer kaffe än vatten för att hålla uppe tempot under dagarna, bestämde de sig för att ta fram en affärsidé som kunde vända trenden.
NYHET Publicerad:

Med cirkulärt tänk omvandlas avfall till resurs

CIRKULÄR EKONOMI Klimat- och miljöfrågan stod på agendan när Svenskt Näringslivs arbetsgivardag gick av stapeln. Enligt Jenny Svärd, ansvarig för miljöpolicy, är dessa frågor viktiga för Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer. Lika viktigt är det att med rätt investeringar och effektiv resurshantering spelar näringslivet en avgörande roll i arbetet mot att uppnå FN:s klimatmål. Men, hur ska företag göra för att effektivt nyttja sina resurser? Vad är cirkulär ekonomi? Och, vad finns för det för hinder? Under seminariet “Hållbarhet behöver vara lönsamt” inspirerar Jenny till att tänka cirkulärt.
NYHET Publicerad:

Hållbarhet och personalfrågor i fokus under Arbetsgivardagen i Västerås

ARBETSGIVARDAG Under arbetsgivardagen kunde deltagarna besöka flertalet seminarier som avhandlade de viktiga frågor och utmaningar som arbetsgivare idag står inför. Bland annat diskuterades hållbarhet, personalförändringar i företag och den kommande avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

Höjt Rut-avdrag bidrar till ökad hemkänsla

RUT 2003 startade Maria Danielsson städhjälpsföretaget Företag & Hemkänsla. Tack vare duktig personal och nöjda kunder har företaget gradvis vuxit. När taket för Rut-avdraget höjdes från 25 000 till 50 000 kr per person och år gick telefonen på kontoret i Enköping varm.
NYHET Publicerad:

Högt tryck på Bivaxfabriken UF

UNG FÖRETAGSAMHET Albin Ljudén och Victor Olsmats går båda sista året på Lundellska Skolan i Uppsala. I höst driver de som valfri gymnasiekurs företaget Bivaxfabriken UF och vid terminsstarten var de redan i full gång med försäljningen av klimatsmarta bivaxdukar. De har höga målsättningar för sitt UF-år, samtidigt som de ser kursen som en chans att få med sig praktiska kunskaper kring företagande. "Drömmen är såklart att komma till SM i UF-företagande".
NYHET Publicerad:

Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna

PRAO Sedan en tid är prao återigen obligatoriskt i högstadiet. Det innebär en utmaning för både skolor och företag i Uppsalaregionen, men de många fördelarna överväger. "Prao är suveränt. Det är det enda sättet vi kan få ungdomar att förstå vad det handlar om. Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna att de saknar förståelse och erfarenhet om inte vi företagare drar vårt strå till stacken och erbjuder dem det", säger Michael Prising som driver Feskarn i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Norrtäljes nya näringslivsperspektiv har revolutionerande effekter

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs ranking av Sveriges kommuners företagsklimat har släppts och Norrtälje klättrar två placeringar upp till en 196:e plats bland landets 290 kommuner. Trots att utvecklingen går i rätt riktning, tar nu politiker och tjänstemän stora krafttag för att boosta företagsklimatet ytterligare. "Nu satsar vi på att ändra attityden till entreprenörskap och företagande! Företagarna är våra värdeskapare, vårt jobb som kommun ska vara att förvalta och fördela", säger Bino Drummond, kommunstyrelseordförande i Norrtälje kommun.