Sommarkrönika Johan Olsson
Foto: Mostphotos/Ernst Henry Photography AB

Johan Olsson, Utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv

Det blir inte alltid som man har tänkt sig

NYHET Publicerad

KRÖNIKA Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Det här året gäller också det i högre grad än annars. Enligt Ungdomsbarometern (UB) säger tre av tio gymnasieungdomar att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin. Oftast handlar det om inställda resor och utlandsstudier och att fler valt att söka utbildning till hösten, trots att de hellre velat jobba. Enligt UB svarar även drygt hälften av sistaårseleverna att deras möjligheter att få jobb till hösten är ganska eller mycket dåliga.

Det gör att fler kommer studera och utbildning är alltid viktig, men i sämre tider är det ännu viktigare att det också är rätt utbildning. Vad som är rätt kan såklart betyda olika saker. Men det är viktigt att välja något man är intresserad av, som också är relevant och att det både är efterfrågat på arbetsmarknaden samt att utbildningen sker i samarbete med arbetslivet. För det är avgörande att företagen hittar rätt kompetens. Oavsett konjunkturläge är det svårt för företag att hitta rätt medarbetare och ungefär var femte rekryteringsförsök misslyckas. Matchningen på arbetsmarknaden behöver förbättras och trösklarna till det första jobbet behöver sänkas.

Människors kreativitet, mod och initiativkraft är det som lägger grunden för ökad ekonomisk utveckling och ökat välstånd. Ett vitalt näringsliv med många entreprenörer skapar jobb och de skatteintäkter som finansierar välfärden. Det är också avgörande för att lösa många av de problem vi ser idag, inte minst med miljö och klimat.

Därför är Ung Företagsamhet viktigt. Elever som drivit UF-företag på gymnasiet startar oftare eget företag, tjänar bättre och har lägre arbetslöshet än andra. Eleverna utvecklar också förmågor som inte bara har med företagandet att göra, exempelvis samarbete, planering, ansvarstagande och självförtroende. Idag är det ungefär en tredjedel av en årskurs som driver ett UF-företag. Det borde bli fler.

Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar. Enligt UB uppger hälften av gymnasieungdomarna att de är oroliga inför framtiden, att jämföra med tre av tio när de ställde samma fråga hösten 2019.

För framtiden blir inte ljus av sig självt. Vi skapar den tillsammans och unga måste vara både involverade och engagerade. Unga måste få möjlighet att skaffa sig verktyg att lösa problem, dagens såväl som framtidens. Kunskap, kreativitet och initiativkraft är viktigt - och företagande skapar möjligheter.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

En visionär syn på vårt miljöarbete

KRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete". Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Löfbergs, omställning och frågor för framtiden

FÖRETAGANDE I maj besökte vi digitalt Lars Appelqvist, vd för familjeföretaget Löfbergs.
NYHET Publicerad:

"Samhället bör ta ett gemensamt ansvar"

SKOLA & NÄRINGSLIV Viktoria Sundeskog driver Sun Screen AB i Sunne och har ett stort engagemang för att föra skola och näringsliv närmare varandra. 
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

KRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Det blir inte alltid som man har tänkt sig

KRÖNIKA Tre av tio gymnasieungdomar säger att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin och hälften av sistaårseleverna säger att deras möjligheter att få jobb till hösten är ganska eller mycket dåliga.
NYHET Publicerad:

Viktigt att föra skola och näringsliv närmare varandra

SKOLA & NÄRINGSLIV "Jag upplever att man ibland pratar lite olika språk. Skolan pratar om drömmar, och det är bra, men arbetsgivare och näringslivet kanske snarare pratar om anställningsbarhet."
NYHET Publicerad:

Regionen hjälper företagen att navigera rätt

STÖD I spåren av coronavirusets framfart är Region Värmland en av många aktörer som försöker tänka nytt när det kommer till att kroka arm med näringslivet.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

”Brott mot företag måste få fortsatt fokus”

FÖRETAGSKLIMAT ”Näringslivets problem med otrygghet och utsatthet för brott behöver få ytterligare fokus”, anser Anna Hedberg, regionchef Svenskt Näringsliv i Värmland.
NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Kommunen som går utanför ramarna i coronatider

CORONAKRISEN De flesta av landets kommuner har satt ihop olika åtgärdspaket för att stödja det lokala näringslivet i spåren av coronaviruset. Munkfors går dock steget längre för att tillsammans med näringslivet rida ut stormen.
NYHET Publicerad:

Så påverkas företagen i Värmland av brott och otrygghet

BROTTSLIGHET Otrygghet och brottslighet är ett allt större problem för många företag i Värmland. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv med 1556 företag.
NYHET Publicerad:

Högt tryck på omställning – så stöttar TRR företagen

OMSTÄLLNING Jonas Björkman, regionchef för TRR i Värmland, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Värmland

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning.
NYHET Publicerad:

Dramatiskt läge och dyster framtidstro bland företagen

DET EKONOMISKA LÄGET Läget är fortfarande mycket allvarligt och framtiden ter sig dyster för företagen i både Sverige och Värmland, det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel.
NYHET Publicerad:

Ökat samarbete mellan skola och näringsliv

NY MEDARBETARE Under de närmsta två åren kommer Simon Sjögren att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i Västra Götaland, Halland, Jönköpings län samt Värmland.
NYHET Publicerad:

Mitt i katastrofen sitter alla i samma båt

CORONAKRISEN Rädsla, envishet, gemenskap och en vilja att ta sig igenom krisen är alla ord som kan beskriva de senaste veckornas vardag på Swenströmskas Stenungsbageri i Karlstad.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen tär på den värmländska industrin

CORONAKRISEN Coronakrisen drabbade i början främst besöksnäringen. Nu drabbas dock även allt fler industriföretag, inte minst i Värmlands län. I alla kommuner i länet utom tre är industriföretag största privata arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Hög andel permitterade i Värmland

CORONAKRISEN Sedan den 7 april har det inkommit 941 ansökningar om korttidspermittering till Tillväxtverket från företagen i Värmland och 621 av dessa har hittills beviljats. Totalt innebär det att 5035 eller 7,1 procent av de anställda inom näringslivet i länet nu är korttidspermitterade.