NYHET27 april 2018

Fler ska #GillaJobbskaparna!

Svenskt Näringsliv, Företagarna och LRF har tillsammans drivit kampanjen Gilla Jobbskaparna under april för att öka förståelsen om företagens betydelse för Värmland. Men resan tar inte slut vid månadsskiftet.

Förutom att stort genomslag i sociala medier har kampanjen Gilla Jobbskaparna, som i Värmland arrangeras av Svenskt Näringsliv, LRF och Företagarna tillsammans, gjort ett nedslag i Kristinehamn där ett stort antal företagare deltog i aktiviteten. Det genom att dela ut material i form av muggar med solrosfrön i och samtala med sina kunder och media om företagens betydelse för Kristinehamn.

Bakgrunden och initiativet till Gilla Jobbskaparna är små- och medelstora företagare runt om i landet som kände av en bristande förståelse för deras förutsättningar och deras betydelse i samhället i form av arbetstillfällen och skatteintäkter. Att jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag.

Många företagare som vi möter konstaterar att utvecklingen går att fel håll, och att det är mindre fokus på företagande och företagsamhet. Med bättre förutsättningar skulle jobben kunna vara ännu fler. Istället för att förbättra gör regeringen tvärtom och försämrar företagsklimatet.

Symbolen för gemensamma aktiviteten var en solrosmugg med solrosfrö i. Tusentals solrosmuggar har därför delats ut runt omkring i Värmland hos företagare, på caféer, på hotell och restauranger samt gator och torg. Fler och fler får nu upp ögonen för vikten av företag och företagsamma personer, som skapar arbeten till andra med sina produkter eller tjänster. Men ännu fler behöver förstå det. Därför slutar vi inte. Så även om Gilla Jobbskaparna har varit igång ett tag inser vi att den kommer pågå länge till. Vi har bara börjat skrapa på ytan för att skapa förståelse för företagens betydelse i samhället.

Så fortsättning följer! Fler företagare ska bli stolta över vad de bidrar med, fler ska förstå företagens betydelse i samhället och för vår gemensamma välfärd, och fler politiker ska träffa Jobbskapare i regionen. Om politiker ger dem bättre förutsättningar – förutsättningar som speglar världen och samhället idag – så kommer de att växa, skapa jobb och framtidstro. Likt ett solrosfrö.

#GILLAJOBBSKAPARNA.
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist