NYHET5 juni 2018

Vi måsta komma i tid till framtiden

För att ta sig ut till ICA Maxi på Bergvik i Karlstad behöver de flesta kunderna passera ett antal andra välfyllda affärer där de kan få liknande varor som på ICA Maxi. Frågan är därför vad som lockar dem till just Christer Johanssons butik. ”Vi är en stormarknad där du ska kunna hitta ett bredare utbud till ett bra pris. Därför ser vi att många storhandlar hos oss. Men den främsta tillgången vi har är våra medarbetare”, förklarar Christer.

Christer provade på att arbeta i fler ICA-butiker och även Intersport innan han tillslut bestämde sig för att bli ICA-handlare. Intresset att driva egen butik hade han tidigt men det var först lite senare i livet som han sporrades till att ta steget och hittade sig en butik i Karlstad. Efter det har verksamheten utvecklats i hög takt och i och med bygget av Bergviks köpcentrum växte butiken från 3000 kvadratmeter till dagens 10 000 kvadratmeter.

– Vi flyttade hit till Karlstad och jag började driva butiken år 2000. Jag minns att jag besökte andra större butiker som skulle bli våra konkurrenter. Deras utbud och service sporrade mig att utveckla vår verksamhet, berättar Christer då han förklarar butikens resa fram till idag.

Christer menar att det är svårt att exakt veta hur marknaden kommer förändras i framtiden. Men han är säker på att det kommer gå fort och att företag behöver bli bättre på att snabbare anpassa sin verksamhet till de nya möjligheterna som finns.

– Allting kretsar kring att vi ska underlätta kundernas vardag. När jag var butiksanställd i Sala tog vi emot telefonbeställningar och plockade ihop matkassar åt kunderna. Idag kan de beställa via mobilen, betala via scanner och hämta sina varor via vår Drive Thru. Vad som är nästa steg får vi se men det viktiga är att vi kan möta kunderna där det är som enklaste och bekvämast för dem, menar Christer som även poängterar att även fast den digitala handeln växer snabbt är det fortfarande över 90 % som handlar sina varor i deras fysiska butik.

Dagligvaruhandeln har precis som övriga näringslivet sina utmaningar. Men enligt Christer är dessa en del av vardagen. Men om det är något som är centralt och som underlättar för verksamheten är det att politiska beslut som berör företagandet är långsiktiga. Det är mycket svårare att driva en framgångsrik verksamhet om man inte vet de långsiktiga spelreglerna.

– Vi måste budgetera och lägga kronor och ören på våra investeringar. För att vi ska kunna göra detta krävs en långsiktighet i de politiska besluten så att vi kan planera verksamheten, avslutar Christer

Text: Simon Sjögren

Gilla Jobbskaparna#GILLAJOBBSKAPARNA.Lokalt FöretagsklimatFöretagsamhetValet 2018Näringsliv
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist