NYHET2 juli 2020

Regionen hjälper företagen att navigera rätt

I spåren av coronavirusets framfart är Region Värmland en av många aktörer som försöker tänka nytt när det kommer till att kroka arm med näringslivet. Ett av de mer uppskattade dragen har varit den jourtelefon som tidvis gått varm.

Politik tar tid. Men när väl politiken agerar med alltifrån ny lagstiftning till ekonomisk hjälp kan det vara den enskilde företagaren nästintill övermäktigt att reda ut frågan hur detta påverkar det egna företaget. Vad ger den senaste regeringsförordningen för chans att anpassa verksamheten efter den nya verkligheten? Vilket andrum ger de snabbt formulerade myndighetsdirektiven? Har jag och mitt företag rätt till någon del ur det ekonomiska stödpaket som nu sjösätts? Alla förståeliga frågor där snabba svar kan vara behövliga men svåra att greppa.

Framförallt den sista frågan kan vara extra pressande. Många företagare fick snabbt inse att kundunderlaget på mycket kort tid helt försvann och frågan om ekonomiskt stöd för att överleva under övergångsperioden har för många varit helt avgörande. I slutet av mars startade därför Region Värmland sin jourtelefon. Anna Stålhammar är projektledare och förklarar att man ville hjälpa företagen att navigera rätt bland stödpaket och arbetsmarknadsregleringar.

— Det uppstod ett behov att få guidning bland stödpaketen där framförallt många småföretagare hade svårt att tolka vilka som var relevanta och möjliga att söka. Utöver frågor om stödpaketen har många även undrat över korttidspermitteringar, hyresreduceringar, skatter och finansieringslösningar.

Sedan starten har man tagit emot över 340 samtal. I början var trycket på jourtelefonen som störst och en period hade man 33 aktiva rådgivare. Vid extra svåra fall har man kunnat hänvisa till den nationella jourtelefonen där företagare kan få upp till 20 timmars expertrådgivning. Anna vittnar om att det i huvudsak har varit små- och medelstora företag som sökt stöd hos regionen.

— Till en övervägande del har det varit de mindre företagen som kontaktat oss. Därigenom förstod vi även tidigt att det saknades en del ekonomiskt stöd till de mindre företagen som ofta är enskilda firmor. Därigenom skapade vi omställningscheckar som riktar sig till företag med maximalt 49 anställda och där man kan få upp emot 150 000 kronor. Fokuset är att småföretag ska få en chans att ta sig ur denna tillfälliga men svåra svacka som de inte kunnat förutse.

Text: Simon Sjögren

Svenskt Näringsliv
Skriven avAnna Hedberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist