NYHET16 november 2016

Stor skillnad mellan kommunerna i Värmland

Skillnaderna mellan avgifterna för - och nivån på - kommunernas service till företagarna är stor i Värmland. Det visar Näringslivets Regelnämnds, NNR, stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna där sex områden av särskild vikt för företagen kartläggs.

De sex rapporterna om regeltillämpning handlar om företagslotsar, upphandling, serveringstillstånd, bygglov, miljöfarlig verksamhet och livsmedelskontroll.

Ansatsen hos kommunerna är för det mesta god, påpekar August Liljeqvist, sakkunnig, Näringslivets Regelnämnd, NNR under sitt besök i Karlstad. Exempelvis är det en majoritet av landets kommuner som har inrättat en företagslots som ska hjälpa företagen att hitta rätt när det kommer till tillstånd, och andra regelverk.

Däremot är det bara 21 procent som erbjuder företagen att följa någon av ärendetyperna på nätet och bara en procent av kommunerna har gjort det möjligt att följa alla sina ärenden på samma vis. Bara i 100 kommuner har företagslotsarna mandat att ge en något högre grad av service till företagen.

- Att så många kommuner har inrättat företagslotsar visar att man vill väl och har en ansats att förbättra klimatet för de lokala företagarna. Men ofta stannar det tyvärr just vid en ansats. Att inte fler kommuner erbjuder möjligheten att följa sina ärenden på nätet är svårförståeligt. Dagens teknik erbjuder alla möjligheter att underlätta inte bara för företagen, utan också för kommunens handläggare, säger August Liljeqvist.

Men det är stor skillnad i både handläggningstider och avgifter mellan kommunerna i Värmland. Ett enkelt bygglovsärende kan ta allt mellan en och åtta veckor att hantera, visar NNRs kartläggning. Det skiljer hela 69 000 kronor i ansökningskostnader mellan den billigaste och dyraste kommunen i Värmland.

- Skillnaderna är svårmotiverade och det finns all anledning för kommunerna att titta på hur avgifterna kan skilja sig så mycket. Avgifterna ska motsvara arbetsinsatsen och det är svårt att se att de verkligen gör det i det här fallet, säger August Liljeqvist.

Samma sak gäller om du driver restaurang eller livsmedelsbutik i Värmland. NNRs rapporter visar att tillståndsprövningen av ett utskänkningstillstånd tar mellan en och åtta veckor beroende på vilken kommun du söker i, och avgiften för en livsmedelskontroll varierar mellan 5 310 och 28 000 kronor. En kontroll som beräknas ta allt mellan en och åtta timmar – trots att det skulle bedömas var likvärdigt.

Positivt är dock att många av kommunerna har minskat sina handläggningstider sedan den förra undersökningen genomfördes. Kommunerna Eda och Grums är exempel på kommuner i länet som har sänkt sina handläggningstider.

Många kommuner sätter också upp garantitider för olika tillståndsprövningar, men ofta överstiger de med råge de genomsnittliga handläggningstiderna och blir därför meningslösa både för företagare och för kommunen. Dessutom är det bara 16 procent av landets kommuner som utlovar någon form av kompensation om de utlovade handläggningstiderna överskrids – och då är de ofta obetydliga. I Värmland är det bara Hammarö och Karlstad som utlovar någon form av kompensation. På Hammarö återbetalar man tillståndsavgiften och i Karlstad gör man ett avdrag på avgiften.

En del har också blivit dyrare sedan sist. 79 procent av kommunerna i landet har till exempel höjt sina tillsynsavgifter för miljöfarlig verksamhet, i länet som mest med 6 880 kr. Nivåer som ligger långt över såväl konsumentprisindex som löneökningar under samma tid.

Ofta saknas en tydlig koppling till kommunernas motprestation i miljötillsynen. Avgifter tas ut oavsett om tillsyn genomförs eller ej – bara 10 procent av kommunerna i landet återbetalar tillsynsavgifter om ingen miljötillsyn genomförs. Det är en liten förbättring jämfört med förra undersökningen, men fortfarande en alldeles för låg siffra. I Värmland gör ingen kommun detta. Både avgifter för miljötillsyn och avgifter för livsmedelskontroll bör i högre utsträckning tas ut i samband med tillsynen/kontrollen eller vid genomgång av företagens dokumentation, säger August Liljeqvist.

De flesta kommuner prioriterar kontroll av brister högst vid ett tillsynsbesök, samtidigt som det finns en hel del kommuner som fokuserar på dialog och rådgivning till företagarna.

Svenskt Näringslivregler
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist