ICA Sillerud 1.jpg

Teknisk innovation för en levande landsbygd

NYHET Publicerad

DIGITALISERING Rikard Ohlin är ICA-handlaren och entreprenören med många bollar i luften. Butiken han driver tillsammans med sin personal tar nu nästa steg i utvecklingen och under en testperiod erbjuder man dramatiskt förbättrade öppettider.  

ICA Sillerud 2.jpg

Rikard Ohlin samt en kollega från ICA centralt (från avdelningen ICAx vilket är en utvecklingsenhet för företagets digitala ekosystem).

Trots en ökad digitalisering är handeln ett segment av det svenska näringslivet som för de flesta ter sig tämligen bekant över tid. Visst kan man allt oftare beställa sina varor över nätet men butiksupplevelsen i sig har genom åren i stora drag förblivit den samma. Rikard Ohlin menar att företagare i dagligvarubranschen likt han själv måste bli ännu bättre på att möta kundernas förändrade behov. 

— Vi pratar alltid om att man måste handla på bygden, men vilka möjligheter ger vi egentligen människor att göra detta, frågar sig den erfarne ICA-handlaren. 

Nu prövar man därför att hålla ICA-butiken i Sillerud öppen även före och efter ordinarie öppettider där kunderna erbjuds att med hjälp av ett bank-ID ta sig in i affären, plocka på sig de varor man önskar för att avslutningsvis betala i självbetjäningskassan. Rikard har klurat på idéen under ett antal år och med stöd från ICA centralt samt Region Värmland kan man under en testperiod nu göra slag i saken. 

— Två saker sticker ut. För det första ser vi en påtaglig ökning med närmare trettio procent av de yngre kunderna. Vilket jag tycker visar att vi måste hänga med i tiden, förstå nya kundmönster och vara en del av den framtida handeln. Det andra är att femtio procent av kunderna är sådana vi inte hade förut. Vilket jag tycker är riktigt roligt! 

Tanken är att fas ett av experimentet ska avslutas i slutet av februari. Sedan kommer man ta tid att analysera resultaten och se hur man kan föra investeringen framåt. Men Rikard är än så länge nöjd. Kombinationen av nya och yngre kunder skvallrar om en potentiell inkomstkälla för de mindre lanthandlarna som finns runt om i Sverige. 

— Det här en är en positiv landsbygdsatsning som utökar servicen för de som bor här. Men det är också en innovativ satsning som kanske kan ge underlag för butiker i bygder som idag saknar egna handlare, menar Rikard. 

Även om det är spännande och välkommet med investeringar i ny teknik vill Rikard skynda långsamt. Kundupplevelsen måste alltid stå i centrum oavsett hur banbrytande idéer man som företagare än tycker sig ha. Ifall kunden inte uppskattar det man lanserar finns helt enkelt ingen lönsamhet. 

— Det vi gör handlar ju om att fokusera än mer på våra kunder. Exempelvis har jag en referensgrupp som består av lokala besökare. De ger insikt i hur kunden ser på det vi gör. Ibland kan det vi tycker är genialt upplevas som krångligt av våra besökare. Därför måste vi se till att de är med på satsningarna vi gör och än så länge har responsen på den här investeringen varit riktigt positiv. 

Text: Simon Sjögren 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv Väst startar podd

PODCAST Svenskt Näringsliv i Väst startar 'Näringslivspodden'. En podcast om aktuella frågor inom politik och näringsliv i Västsverige.
NYHET Publicerad:

"Vi måste fokusera på att undvika massarbetslöshet"

CORONAKRISEN Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har lagt fram ytterligare ett krispaket på nästan elva miljarder kronor med fokus på jobb och omställning. ”Flera av utbildnings- och omställningssatsningarna är bra. Samtidigt måste vi fokusera på att undvika massarbetslöshet och rädda jobb och företag. Därför är det av yttersta vikt att förstärka systemet för korttidspermittering", säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Prövande tider för företagen

KRÖNIKA Det är prövande tider vi befinner oss i. Ingen är oberörd av den framfart som coronaviruset har, vare sig på det personliga planet eller i företagens verksamhet. För många av oss har hjulen saktat ned för att slutligen mer eller mindre stanna av.
NYHET Publicerad:

Näringslivets röst i Europa 

EU Trots att Storbritannien nu lämnat EU går det enligt chefen för Svenskt Näringslivs EU-kontor, Anders Edholm, inte att sitta still i båten. Med frågor så som klimatomställningen, sociala pelaren, industristrategi och geopolitiska utmaningar knackar framtiden på dörren.
NYHET Publicerad:

Teknisk innovation för en levande landsbygd

DIGITALISERING Rikard Ohlin är ICA-handlaren och entreprenören med många bollar i luften. Butiken han driver tillsammans med sin personal tar nu nästa steg i utvecklingen och under en testperiod erbjuder man dramatiskt förbättrade öppettider. 
NYHET Publicerad:

Energifylld och idérik mässa

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade. 
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning kräver aktivt engagemang

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Negativa konsekvenser i form av uteblivna expansioner och missade arbetstillfällen på grund av misslyckade rekryteringar är kännbara. På Munkfors Sawmill Support arbetar man aktivt med att locka ungdomar till industrin och satsar på att lära upp på plats. Men, för att lyckas krävs också vilja från skolan och lokala politiker. 
NYHET Publicerad:

Anna Hedberg – Ny regionchef för Svenskt Näringsliv i Värmland

NY REGIONCHEF Den 1 mars tillträder Anna Hedberg tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv Värmland. Vem är Anna, hur ser hon på Värmland utifrån ett näringslivsperspektiv och vad hoppas hon uppnå i sin nya roll?
NYHET Publicerad:

Laddat inför inspirerande UF-mässa

UF Den som är i Karlstad den 19/2 gör bäst i att inte missa den regionala UF-mässan som i år samlar imponerande 280 utställande UF-företagare. Ung Företagsamhet (UF) är en viktig del av många värmländska gymnasieungdomars skoltid och för vissa en början på karriären som entreprenör och företagare.
NYHET Publicerad:

Tydligare rutiner och effektivare handläggning

SERVICEINRIKTAD MYNDIGHETSUTÖVNING Även den mest entusiastiske entreprenör kan drabbas av tvivel ifall man råkar snubbla över byråkratiska bygglovsregler. Sedan några år tillbaka försöker handläggarna i kommunerna Forshaga och Munkfors arbeta för att inte bara ge en positiv bild av kommunen utan även för garantera en mer effektiv handläggning när människor söker bygglov.
NYHET Publicerad:

Nu rullar Lillerudsgymnasiets reklamfilm

UNG FÖRETAGSAMHET Förra året utsågs Lillerudgymnasiet i Vålberg utanför Karlstad till Årets UF-skola av Visma. Priset bestod av reklamtid till ett värde av en kvarts miljon kronor och nu har skolans reklamfilm börjat visas i TV4 i Värmland.
NYHET Publicerad:

Bättre pejl inför gymnasievalet

UTBILDNING Drygt 3000 niondeklassare i Värmlands län ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta val presenterar Ekonomifakta i samverkan med Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiepejl med fakta om alla gymnasieskolor och program i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Efteravgifter och en tydlig kommunikation som ledstjärna

MYNDIGHETSUTÖVNING De senaste åren visar en märkbart positiv trend för företagsklimatet i Kils kommun. Myndighetsutövningen är ett område där man arbetat allra mest och även visat på framgångar. För myndighetschef Alija Tandirovic och hans personal är ledstjärnan efteravgifter och en tydlig kommunikation.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar god jul

KRÖNIKA Vi närmar oss slutet på ett händelserikt år där Värmland presterar med ett företagsklimat på toppnivå. Men efter julledigheten finns fortsatt mycket att göra och vi hoppas på ett företagsamt år 2020.
NYHET Publicerad:

Onödigt regelkrångel gynnar ingen

REGELKRÅNGEL Då effektiva regelverk övergår till regelkrångel hämmas alltid tillväxt och utveckling. Victoria Svanberg är delägare i NWT-gruppen och förklarar hur ett politiskt förslag med i grund och botten goda avsikter kommer få negativa effekter om det genomförs.
NYHET Publicerad:

Haltande kompetensförsörjning sätter krokben för tillväxten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företagare är tydliga med att kompetensförsörjningen, eller snarare bristen av den, står i vägen för nyanställningar och expansion. Ett välmående och växande företag som skulle kunna stöta på patrull på grund av detta är Triton Valsteknik i Grums.
NYHET Publicerad:

Företagare mötte riksdagspolitiker för att diskutera näringslivsfrågor

FÖRETAGARDAGEN I Stockholm möttes under veckan 140 företagare och 60-talet riksdagsledamöter för rundabordssamtal i mindre grupper där man kunde diskutera näringslivsrelaterade frågor.