Våga anställ och ta ditt företag till nästa nivå

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA I semestertider tenderar man att börja reflektera över sin jobbsituation, speciellt som egenföretagare. Att ha ett eget företag är fantastiskt men det är också mycket slit och hårt jobb. Jag höra allt för många som inte vågar anställa och sliter på själva. Så det är till er jag vill skriva denna krönika – om att våga anställa och ta ditt företag till nästa nivå.

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Min egen resa började för snart nio års sedan när jag och min vän Mikael startade Advant, en produktionsbyrå i Karlstad med idag snart 17 anställda. Det var inte så att vi från början planerat att anställa utan vi märkte efter några slitiga år att kunderna började hitta oss och att vi inte riktigt hann med allt själva. Inom vår bransch, marknadsföring och kommunikation, är det vanligt med praktik i utbildningar så där började det för oss. Vi fick in duktiga praktikanter som fick en chans att testa på oss och vi dem. Dock kunde vi inte anställa dem direkt utan de hade egna företag som vi samarbetade med innan vi kunde anställa dem på heltid.

Praktik är en fantastisk möjlighet för både praktikant och företag. Här trycker jag att du som arbetsgivare ett stort ansvar att se till att praktiken blir meningsfull och lärorik! Jag tänker på de praktikplatser jag hade under min skoltid. Ingen av dem var speciellt bra och jag blev aldrig delaktig i att verkligen lära mig yrket. Gör inte själva om det misstaget. Se till att ge din praktikant de bästa förutsättningarna, få vara med och göra verkliga uppgifter och skapa förståelse för din bransch och företag. Detta blir win-win för er båda. 

Inte bara praktik har varit en framgångsfaktor för oss utan våra egna nätverk har varit en viktig del i att hitta bra personer att anställa. Leta i dina egna nätverk. Finns det någon duktig person som du kanske redan känner och litar på som kan vara aktuell? Eller känner du någon du litar på – som i sin tur känner någon bra person som skulle passa? Var inte rädd att fråga och berätta om dig och ditt företag. Detta är ett bra sätt för att veta att personerna du får rekommenderade till dig har ett gott rykte och är duktiga på det du behöver.

Att välja rätt person att anställa beskrivs alltid som en svår process. Visst jag hålla med om att det inte alltid är lätt – men detta behöver också avdramatiseras kan jag tycka. Välj personer med rätt värderingar för ditt företag och som brinner för det de gör! Det är ju trots allt de som ska möta kunderna varje dag och bygga företagets varumärke. Lita på din magkänsla! Ta också en chans att testa dem först, som jag beskriver ovan – via ett samarbete i deras egna företag eller via exempelvis en praktik. Detta ger dig en tydlig bild av hur de kommer att agera mot dina kunder och vad de har för kunskaper och erfarenheter.

Tänk också på det positiva med att anställa! I första steget behöver du säkert någon som är duktig i yrket och som kan jobba med det som är din kärnverksamhet och som du tjänar pengar på. Men kan du få ut något mer av den personen och dess kompetens på köpet? Kanske är du inte så bra på att sälja och behöver någon som har mycket kontakter, är säljande och duktig på marknadsföring? Eller behöver du ett bollplank för att kunna utveckla dina affärer och skapa struktur i företaget? Tänkt till här och försök hitta en person som har fler kompetenser än yrkeskompetensen så kan ni utveckla företaget vidare ihop – det blir så mycket roligare!

Att anställa innebär ju ett ekonomiskt ansvar, så räkna baklänges innan du anställer, se till att du har ett underlag och att det bär sig. Visst kan man chansa och ”hoppas att det löser sig” men vi vet alla som har företag att det är ett hårt slit för att lyckas så jag tycker att det är bättre att vara på den säkra sidan. Har du inget underlag för att anställa direkt – samarbeta då en period med någon annan duktig person innan du anställer. Ta också hjälp med avtal och försäkringar kring anställningen så att allt blir rätt. Du har ett ansvar som arbetsgivare och det är viktigt att allt blir rätt. Då kan både du och den anställde sova gott om natten.

Vi på Advant blir som sagt var 17 personer i höst och jag är superstolt över det vi gör tillsammans varje dag. Advant skulle inte vara där det är idag om det inte vore för alla engagerade och duktiga medarbetare. Så fortsätt din semester i lugn och ro – men varför inte till hösten börja fundera på hur du ska ta ditt företag till nästa nivå?

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 - Vilken kommun har det bästa företagsklimatet?

FÖRETAGSKLIMAT Varje år genomför Svenskt Näringsliv en undersökning om lokalt företagsklimat i landets kommuner. Snart är det dags för årets ranking. Vilken värmländsk kommun toppar listan och vilken får jumboplatsen? Vilken kommun är årets raket och vilken blir årets sjunkbomb? På tisdag 24 september vet vi - då presenteras årets rankingresultat.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ska bli en möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Frida Pettersson är centerpartistiskt kommunalråd i Karlstad och ordförande i kommunstyrelsens tillväxtutskott. Som en del av arbetet med att förbättra kommunens företagsklimat har man nu bestämt sig för att pröva vingarna med hjälp av Rättsviksmodellen.
NYHET Publicerad:

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

REGELKRÅNGEL Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.
NYHET Publicerad:

Sågverket mitt i byn

JOBBSKAPARNA Det är nu den fjärde generationen som inte bara äger det värmländska företaget AB Hilmer Andersson utan likväl är operativt aktiva. Man är verkligen sågverket mitt i byn men Kari Andersson, VD sedan förra året menar att företagets placering ger fler fördelar än nackdelar.
NYHET Publicerad:

Kommunala möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Forshaga var en av de kommuner som visade på positiv utveckling i Svenskt Näringslivs senaste företagsklimatundersökning och även om det fortsatt finns utvecklingspotential har man slagit in på rätt väg. Göran Adrian (C) är kommunalråd på deltid med särskilt ansvar för näringsliv och delar här med sig av sina tankar om vad han som politiker kan och vill göra för ett levande företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMAT Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATT Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Valfrihet ger personlig service och stöd

JOBBSKAPARNA Sedan snart ett år tillbaka är Ingrid Hildén VD och ägare för Awilja Management. Företaget erbjuder ett brett utbud av stöd och service och sätter de enskilda människornas behov i fokus. Bakom sig har Ingrid en lång karriär inom den offentliga sektorn och menar att kommunerna har mycket att lära av privata utförare när det gäller bemötande och delaktighet för den som har behov av stöd.
NYHET Publicerad:

Lågt intresse för offentliga upphandlingar oroar

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Fler patentansökningar, men få varumärkesansökningar

PATENT Värmländska företag ansökte i högre utsträckning om nationella patent under 2018 jämfört med under 2017. Det är dock fortfarande så att Värmland ligger långt under rikssnittet för antal patentansökningar från länet i relation till antalet invånare. Rikssnittet ligger på 17,9 patentansökningar per 100.000 invånare, siffran för Värmland under 2018 är 11,4.
NYHET Publicerad:

Akademi med starkt branschstöd och lokal förankring

SKOLA När Per Johansson, skolchef för ForshagaAkademin år 1997 började arbetet på skolan hade man 16 elever och 3 anställda. Med åren har verksamheten växt till 300 elever och en personalstyrka på 60 stycken. Per är noga med att poängtera vikten av en stark koppling till näringslivet, god relation till kommunen och en familjär miljö.
NYHET Publicerad:

Långsiktiga regelverk kan få fler fartyg att lämna hamn

JOBBSKAPARNA Även om Peter Anderson varit i branschen sedan 1982 har han bara varit VD för Ahlmark Lines i två år. Idag är fokuset på att utveckla detta värmländska företag och navigera i politiskt osäkra vatten.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar trevlig sommar

SOMMARKRÖNIKA Värmland lämnar bakom sig en stark vår med rekordmånga kommuner i Värmland som får bra betyg för sitt lokala företagsklimat. När de flesta av oss nu närmar sig semestern hoppas vi att den inte bara ska vara solig, utan även ge kraft att under hösten fortsätta arbetet med att stärka och utveckla det värmländska företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv presenterar reformförslag för svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 6,9 procent finns fortfarande stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Värmland. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Lokala företagsänglar öppnar porten till arbete

JOBBSKAPARNA Pappersarbete, planering, nätverkande, intervjuer med potentiella medarbetare, personalmöten och till och med några koppar kaffe. Mitt i allt detta är VD Gunilla Eriksson spindeln i nätet vilken vill öppna arbetsmarknaden för samtliga som har rätt engagemang och driv.
NYHET Publicerad:

Förbättrad folkhälsa för företagens, elevernas och samhällets skull

JOBBSKAPARNA Cirka 1000 medlemmar blåser fortfarande liv i IF Göta som är en idrottsförening med anor från tidigt 1900-tal. Man har genom nyfikenhet, samhällsengagemang och samverkan med näringslivet rönt sportsliga framgångar och är en central del av det lokala samhället. Målet är att vara en aktiv samhällspartner och bidra till både ett levande Karlstad och bättre folkhälsa.
NYHET Publicerad:

Delat ledarskap ett medel för bra arbetsmiljön

JOBBSKAPARNA En stor del av dygnets timmar spenderar vi på arbetet. För många kan livspusslet vara svårt att få ihop, särskilt om man har familj och vill prestera bra på jobbet. Om vi frågar ledningen på IP Station i värmländska Hagfors är det självklart att livet ska gå ihop, även om man är som chef.
NYHET Publicerad:

Så funkar Europaparlamentsvalet 2019

EU Snart är det dags för val, men inte vilket val som helst. Mellan den 23:e och 26:e maj 2019 väljer medborgarna i EU:s 27 medlemsländer sina ledamöter till Europaparlamentet. Valet är ett av de största valen i världen och är av stor betydelse för svenskars vardag. Trots det ser vi en oroande utveckling med ett sjunkande valdeltagande.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommuner I Värmland får bra betyg för företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Rekordmånga kommuner i Värmland får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs nya enkätundersökning med svar från 1500 värmländska företagare.
NYHET Publicerad:

Hur matchar vi inför framtiden?

SKOLA-NÄRINGSLIV Varje år lämnar tusentals ungdomar skolan för att antingen påbörja ett första jobb eller fortsätta i vidare studier. Oavsett vilket de väljer är det långsiktiga målet ett produktivt och framgångsrikt yrkesliv. Hur kan då skolan och näringslivet samverka för att matcha dagens elever för morgondagens efterfrågade arbetskraft? Detta var några av frågorna på den årliga SSA-konferensen.