Våga anställ och ta ditt företag till nästa nivå

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA I semestertider tenderar man att börja reflektera över sin jobbsituation, speciellt som egenföretagare. Att ha ett eget företag är fantastiskt men det är också mycket slit och hårt jobb. Jag höra allt för många som inte vågar anställa och sliter på själva. Så det är till er jag vill skriva denna krönika – om att våga anställa och ta ditt företag till nästa nivå.

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Min egen resa började för snart nio års sedan när jag och min vän Mikael startade Advant, en produktionsbyrå i Karlstad med idag snart 17 anställda. Det var inte så att vi från början planerat att anställa utan vi märkte efter några slitiga år att kunderna började hitta oss och att vi inte riktigt hann med allt själva. Inom vår bransch, marknadsföring och kommunikation, är det vanligt med praktik i utbildningar så där började det för oss. Vi fick in duktiga praktikanter som fick en chans att testa på oss och vi dem. Dock kunde vi inte anställa dem direkt utan de hade egna företag som vi samarbetade med innan vi kunde anställa dem på heltid.

Praktik är en fantastisk möjlighet för både praktikant och företag. Här trycker jag att du som arbetsgivare ett stort ansvar att se till att praktiken blir meningsfull och lärorik! Jag tänker på de praktikplatser jag hade under min skoltid. Ingen av dem var speciellt bra och jag blev aldrig delaktig i att verkligen lära mig yrket. Gör inte själva om det misstaget. Se till att ge din praktikant de bästa förutsättningarna, få vara med och göra verkliga uppgifter och skapa förståelse för din bransch och företag. Detta blir win-win för er båda. 

Inte bara praktik har varit en framgångsfaktor för oss utan våra egna nätverk har varit en viktig del i att hitta bra personer att anställa. Leta i dina egna nätverk. Finns det någon duktig person som du kanske redan känner och litar på som kan vara aktuell? Eller känner du någon du litar på – som i sin tur känner någon bra person som skulle passa? Var inte rädd att fråga och berätta om dig och ditt företag. Detta är ett bra sätt för att veta att personerna du får rekommenderade till dig har ett gott rykte och är duktiga på det du behöver.

Att välja rätt person att anställa beskrivs alltid som en svår process. Visst jag hålla med om att det inte alltid är lätt – men detta behöver också avdramatiseras kan jag tycka. Välj personer med rätt värderingar för ditt företag och som brinner för det de gör! Det är ju trots allt de som ska möta kunderna varje dag och bygga företagets varumärke. Lita på din magkänsla! Ta också en chans att testa dem först, som jag beskriver ovan – via ett samarbete i deras egna företag eller via exempelvis en praktik. Detta ger dig en tydlig bild av hur de kommer att agera mot dina kunder och vad de har för kunskaper och erfarenheter.

Tänk också på det positiva med att anställa! I första steget behöver du säkert någon som är duktig i yrket och som kan jobba med det som är din kärnverksamhet och som du tjänar pengar på. Men kan du få ut något mer av den personen och dess kompetens på köpet? Kanske är du inte så bra på att sälja och behöver någon som har mycket kontakter, är säljande och duktig på marknadsföring? Eller behöver du ett bollplank för att kunna utveckla dina affärer och skapa struktur i företaget? Tänkt till här och försök hitta en person som har fler kompetenser än yrkeskompetensen så kan ni utveckla företaget vidare ihop – det blir så mycket roligare!

Att anställa innebär ju ett ekonomiskt ansvar, så räkna baklänges innan du anställer, se till att du har ett underlag och att det bär sig. Visst kan man chansa och ”hoppas att det löser sig” men vi vet alla som har företag att det är ett hårt slit för att lyckas så jag tycker att det är bättre att vara på den säkra sidan. Har du inget underlag för att anställa direkt – samarbeta då en period med någon annan duktig person innan du anställer. Ta också hjälp med avtal och försäkringar kring anställningen så att allt blir rätt. Du har ett ansvar som arbetsgivare och det är viktigt att allt blir rätt. Då kan både du och den anställde sova gott om natten.

Vi på Advant blir som sagt var 17 personer i höst och jag är superstolt över det vi gör tillsammans varje dag. Advant skulle inte vara där det är idag om det inte vore för alla engagerade och duktiga medarbetare. Så fortsätt din semester i lugn och ro – men varför inte till hösten börja fundera på hur du ska ta ditt företag till nästa nivå?

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Fler patentansökningar, men få varumärkesansökningar

PATENT Värmländska företag ansökte i högre utsträckning om nationella patent under 2018 jämfört med under 2017. Det är dock fortfarande så att Värmland ligger långt under rikssnittet för antal patentansökningar från länet i relation till antalet invånare. Rikssnittet ligger på 17,9 patentansökningar per 100.000 invånare, siffran för Värmland under 2018 är 11,4.
NYHET Publicerad:

Akademi med starkt branschstöd och lokal förankring

SKOLA När Per Johansson, skolchef för ForshagaAkademin år 1997 började arbetet på skolan hade man 16 elever och 3 anställda. Med åren har verksamheten växt till 300 elever och en personalstyrka på 60 stycken. Per är noga med att poängtera vikten av en stark koppling till näringslivet, god relation till kommunen och en familjär miljö.
NYHET Publicerad:

Långsiktiga regelverk kan få fler fartyg att lämna hamn

JOBBSKAPARNA Även om Peter Anderson varit i branschen sedan 1982 har han bara varit VD för Ahlmark Lines i två år. Idag är fokuset på att utveckla detta värmländska företag och navigera i politiskt osäkra vatten.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar trevlig sommar

SOMMARKRÖNIKA Värmland lämnar bakom sig en stark vår med rekordmånga kommuner i Värmland som får bra betyg för sitt lokala företagsklimat. När de flesta av oss nu närmar sig semestern hoppas vi att den inte bara ska vara solig, utan även ge kraft att under hösten fortsätta arbetet med att stärka och utveckla det värmländska företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv presenterar reformförslag för svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 6,9 procent finns fortfarande stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Värmland. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Lokala företagsänglar öppnar porten till arbete

JOBBSKAPARNA Pappersarbete, planering, nätverkande, intervjuer med potentiella medarbetare, personalmöten och till och med några koppar kaffe. Mitt i allt detta är VD Gunilla Eriksson spindeln i nätet vilken vill öppna arbetsmarknaden för samtliga som har rätt engagemang och driv.
NYHET Publicerad:

Förbättrad folkhälsa för företagens, elevernas och samhällets skull

JOBBSKAPARNA Cirka 1000 medlemmar blåser fortfarande liv i IF Göta som är en idrottsförening med anor från tidigt 1900-tal. Man har genom nyfikenhet, samhällsengagemang och samverkan med näringslivet rönt sportsliga framgångar och är en central del av det lokala samhället. Målet är att vara en aktiv samhällspartner och bidra till både ett levande Karlstad och bättre folkhälsa.
NYHET Publicerad:

Delat ledarskap ett medel för bra arbetsmiljön

JOBBSKAPARNA En stor del av dygnets timmar spenderar vi på arbetet. För många kan livspusslet vara svårt att få ihop, särskilt om man har familj och vill prestera bra på jobbet. Om vi frågar ledningen på IP Station i värmländska Hagfors är det självklart att livet ska gå ihop, även om man är som chef.
NYHET Publicerad:

Så funkar Europaparlamentsvalet 2019

EU Snart är det dags för val, men inte vilket val som helst. Mellan den 23:e och 26:e maj 2019 väljer medborgarna i EU:s 27 medlemsländer sina ledamöter till Europaparlamentet. Valet är ett av de största valen i världen och är av stor betydelse för svenskars vardag. Trots det ser vi en oroande utveckling med ett sjunkande valdeltagande.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommuner I Värmland får bra betyg för företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Rekordmånga kommuner i Värmland får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs nya enkätundersökning med svar från 1500 värmländska företagare.
NYHET Publicerad:

Hur matchar vi inför framtiden?

SKOLA-NÄRINGSLIV Varje år lämnar tusentals ungdomar skolan för att antingen påbörja ett första jobb eller fortsätta i vidare studier. Oavsett vilket de väljer är det långsiktiga målet ett produktivt och framgångsrikt yrkesliv. Hur kan då skolan och näringslivet samverka för att matcha dagens elever för morgondagens efterfrågade arbetskraft? Detta var några av frågorna på den årliga SSA-konferensen.
NYHET Publicerad:

Lillerudsgymnasiet bäst i Sverige på entreprenörskap bland eleverna

UNG FÖRETAGSAMHET Lillerudsgymnasiet i Vålberg utanför Karlstad är bäst i Sverige på att jobba med entreprenörskap bland eleverna. Under tisdagskvällen avgjordes SM i Ung Företagsamhet (UF) på Stockholmsmässan i Älvsjö och skolan fick ta emot Vismas pris Årets UF-skola 2019.
NYHET Publicerad:

Guldregn till Värmland

HALLÅ DÄR Den 6–7 maj hölls nationella finalen för Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan i Älvsjö. Vi fick en kort pratstund med Anna Forsberg, regionchef Ung Företagsamhet Värmland.
NYHET Publicerad:

Så kan man lyckas med generationsväxling i företaget

JOBBSKAPARNA. Hagfors är kanske allra mest känt för att man är hem åt Uddeholms AB med både huvudkontor och produktion. Men Hagfors är även hem åt det något mindre företaget Autofric som med utmärkelsen Årets företagare är ett bra exempel på framgångsrik generationsväxling.
NYHET Publicerad:

Egendesignad utbildning för att trygga kompetensförsörjningen

JOBBSKAPARNA IP Station i Hagfors arbetar med immaterialrätt och berör frågor så som patent, design och varumärkesskydd. Detta kräver högkvalificerade medarbetare som både kan sina områden men även kan arbeta gentemot kunder. Att designa en egen utbildning blev tillslut vägen framåt för IP Station.
NYHET Publicerad:

Dubblerad omsättning hotas av personalbrist

JOBBSKAPARNA Tamtron AB med huvudkontor i Karlstad är specialiserade och ledande inom vägning för den tunga industrin. Vid många tillfällen, exempelvis då LKAB väger sitt råmaterial vägs det tunga materialet på vågar producerade av Tamtron. Framöver ser VD Thomas Larsson en dubblerad omsättning, förutsatt att de lyckas hitta personal.
NYHET Publicerad:

Forshagas näringslivsutvecklare: ”vi måste visa att vi är på tå”

FÖRETAGSKLIMAT Service, dialog och nulägesanalys är tre viktiga ledord för Forshaga kommun i arbetet om att förbättra det lokala företagsklimatet. Under Svenskt Näringslivs Inspirationsdag berättar Linda-Marie Fors, näringslivsutvecklare, vad kommunens fokuserar på under 2019.
NYHET Publicerad:

Näringslivschefen: ”finns inte i min värld att vi ska luta oss tillbaka”

FÖRETAGSKLIMAT. Det blev en tredje plats i Värmland för Munkfors kommun på 2018 års ranking av företagsklimatet. Svenskt Näringsliv har träffat turism- och näringslivschefen, Birgitta Svensson, för att höra vad kommunen fokuserar på under året i arbetet för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Affärer med offentlig sektor en stor möjlighet

UPPHANDLING. Drygt 40-talet företagare hade slutit upp vid tisdagens företagarlunch för att lyssna på och ställa frågor till Birgitta Laurent, Svenskt Näringslivs upphandlingsexpert. Lunchen arrangerades av Svenskt Näringsliv i samverkan med Arvika kommun.
NYHET Publicerad:

Kommunalrådet: "Karlstads kommun ska inte vara en bromskloss"

FÖRETAGSKLIMAT Alexander Torin tog steget in i Moderaterna år 2010 och har sedan valet 2018 varit kommunalråd för Moderaterna i Karlstad. ”Det är genom välmående företag som man kan förbättra servicen och levnadsstandarden för alla kommuninvånare därför är det viktigt att kommunen inte blir en bromskloss”, säger Alexander.