Våga anställ och ta ditt företag till nästa nivå

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA I semestertider tenderar man att börja reflektera över sin jobbsituation, speciellt som egenföretagare. Att ha ett eget företag är fantastiskt men det är också mycket slit och hårt jobb. Jag höra allt för många som inte vågar anställa och sliter på själva. Så det är till er jag vill skriva denna krönika – om att våga anställa och ta ditt företag till nästa nivå.

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Min egen resa började för snart nio års sedan när jag och min vän Mikael startade Advant, en produktionsbyrå i Karlstad med idag snart 17 anställda. Det var inte så att vi från början planerat att anställa utan vi märkte efter några slitiga år att kunderna började hitta oss och att vi inte riktigt hann med allt själva. Inom vår bransch, marknadsföring och kommunikation, är det vanligt med praktik i utbildningar så där började det för oss. Vi fick in duktiga praktikanter som fick en chans att testa på oss och vi dem. Dock kunde vi inte anställa dem direkt utan de hade egna företag som vi samarbetade med innan vi kunde anställa dem på heltid.

Praktik är en fantastisk möjlighet för både praktikant och företag. Här trycker jag att du som arbetsgivare ett stort ansvar att se till att praktiken blir meningsfull och lärorik! Jag tänker på de praktikplatser jag hade under min skoltid. Ingen av dem var speciellt bra och jag blev aldrig delaktig i att verkligen lära mig yrket. Gör inte själva om det misstaget. Se till att ge din praktikant de bästa förutsättningarna, få vara med och göra verkliga uppgifter och skapa förståelse för din bransch och företag. Detta blir win-win för er båda. 

Inte bara praktik har varit en framgångsfaktor för oss utan våra egna nätverk har varit en viktig del i att hitta bra personer att anställa. Leta i dina egna nätverk. Finns det någon duktig person som du kanske redan känner och litar på som kan vara aktuell? Eller känner du någon du litar på – som i sin tur känner någon bra person som skulle passa? Var inte rädd att fråga och berätta om dig och ditt företag. Detta är ett bra sätt för att veta att personerna du får rekommenderade till dig har ett gott rykte och är duktiga på det du behöver.

Att välja rätt person att anställa beskrivs alltid som en svår process. Visst jag hålla med om att det inte alltid är lätt – men detta behöver också avdramatiseras kan jag tycka. Välj personer med rätt värderingar för ditt företag och som brinner för det de gör! Det är ju trots allt de som ska möta kunderna varje dag och bygga företagets varumärke. Lita på din magkänsla! Ta också en chans att testa dem först, som jag beskriver ovan – via ett samarbete i deras egna företag eller via exempelvis en praktik. Detta ger dig en tydlig bild av hur de kommer att agera mot dina kunder och vad de har för kunskaper och erfarenheter.

Tänk också på det positiva med att anställa! I första steget behöver du säkert någon som är duktig i yrket och som kan jobba med det som är din kärnverksamhet och som du tjänar pengar på. Men kan du få ut något mer av den personen och dess kompetens på köpet? Kanske är du inte så bra på att sälja och behöver någon som har mycket kontakter, är säljande och duktig på marknadsföring? Eller behöver du ett bollplank för att kunna utveckla dina affärer och skapa struktur i företaget? Tänkt till här och försök hitta en person som har fler kompetenser än yrkeskompetensen så kan ni utveckla företaget vidare ihop – det blir så mycket roligare!

Att anställa innebär ju ett ekonomiskt ansvar, så räkna baklänges innan du anställer, se till att du har ett underlag och att det bär sig. Visst kan man chansa och ”hoppas att det löser sig” men vi vet alla som har företag att det är ett hårt slit för att lyckas så jag tycker att det är bättre att vara på den säkra sidan. Har du inget underlag för att anställa direkt – samarbeta då en period med någon annan duktig person innan du anställer. Ta också hjälp med avtal och försäkringar kring anställningen så att allt blir rätt. Du har ett ansvar som arbetsgivare och det är viktigt att allt blir rätt. Då kan både du och den anställde sova gott om natten.

Vi på Advant blir som sagt var 17 personer i höst och jag är superstolt över det vi gör tillsammans varje dag. Advant skulle inte vara där det är idag om det inte vore för alla engagerade och duktiga medarbetare. Så fortsätt din semester i lugn och ro – men varför inte till hösten börja fundera på hur du ska ta ditt företag till nästa nivå?

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Goda relationer viktiga i den byråkratiska djungeln

REGELKRÅNGEL Dagligen möter svenska företagare en tjock regelbok vilken kan ta både tid och energi som annars kunnat läggas på att expandera verksamheten. Husbilslandet är ett av de företag som ändock lyckats väl i den byråkratiska djungeln. 
NYHET Publicerad:

Kommunerna måste vårda relationen till företagare

FÖRETAGSKLIMAT Patrik Ekman är företagaren och möjliggöraren som byggt en koncern med omsättning på över 100 miljoner kring de värmländska gemenskaperna. Hans budskap till kommunala politiker och tjänstemän är att de måste bli bättre på att vårda relationen till företagare och börja kommunicera proaktivt.
NYHET Publicerad:

Högre energikrav för både privata och offentliga aktörer

JOBBSKAPARE I en bransch som ständigt förändras är VVS Plan en stabil aktör som bistår både företag som söker miljöcertifiering och offentliga förvaltare som vill bygga smartare.
NYHET Publicerad:

Hållbart fiskrökeri investerar för framtiden

HÅLLBARHET Sedan 30 år tillbaka har familjeföretaget Lillängshamnens fiskrökeri varit ett litet men välmående företag. Göran och Krister Fransson har nu lämnat över till Kristers två söner Andreas och Adam vilka vill skapa ett välgenomtänkt varumärke präglat av hållbar produktion och hög kvalité.
NYHET Publicerad:

Lagligt, lämpligt och listigt

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en hel del som en kommun eller offentlig aktör kan göra för att arbeta för en sundare konkurrens med näringslivet, det menar Stefan Sagebro, expert hos Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Företag skapar välfärd

KRÖNIKA Den som har varit uppmärksam på vår facebook-sida den senaste veckan har sett att vi lagt ett stort fokus på att lyfta fram företagens innebörd för vår gemensamma välfärd.
NYHET Publicerad:

Kommunal myndighetsutövning i Värmland - så tycker de lokala företagen 

FÖRETAGSKLIMAT  Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn. Frågan är hur bra din hemkommun hanterar frågorna om tillstånd, tillsyn eller kontroll. Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen betygsätter kommunen. 
NYHET Publicerad:

Mindre prat och mer verkstad 

REGELKRÅNGEL Hur får man ett företag med mer än 70 år på nacken att växa? Ett första steg kan vara att lyssna till vd:n och delägaren för Filipstads Elbyrå som lyckats med detta. Budskapet till politikerna runt om i landet är att man måste snacka mindre och faktiskt arbeta hårdare för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Sunne i toppen och Hammarö i botten

FÖRETAGSKLIMAT Värmlands bästa företagsklimat finns återigen i Sunne som hamnar på 20:e plats i landet. Det visar Svenskt Näringslivs nya ranking av kommunernas företagsklimat 2019. Årets klättrare i Värmland är Eda kommun.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 - Vilken kommun har det bästa företagsklimatet?

FÖRETAGSKLIMAT Varje år genomför Svenskt Näringsliv en undersökning om lokalt företagsklimat i landets kommuner. Snart är det dags för årets ranking. Vilken värmländsk kommun toppar listan och vilken får jumboplatsen? Vilken kommun är årets raket och vilken blir årets sjunkbomb? På tisdag 24 september vet vi - då presenteras årets rankingresultat.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ska bli en möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Frida Pettersson är centerpartistiskt kommunalråd i Karlstad och ordförande i kommunstyrelsens tillväxtutskott. Som en del av arbetet med att förbättra kommunens företagsklimat har man nu bestämt sig för att pröva vingarna med hjälp av Rättsviksmodellen.
NYHET Publicerad:

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

REGELKRÅNGEL Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.
NYHET Publicerad:

Sågverket mitt i byn

JOBBSKAPARNA Det är nu den fjärde generationen som inte bara äger det värmländska företaget AB Hilmer Andersson utan likväl är operativt aktiva. Man är verkligen sågverket mitt i byn men Kari Andersson, VD sedan förra året menar att företagets placering ger fler fördelar än nackdelar.
NYHET Publicerad:

Kommunala möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Forshaga var en av de kommuner som visade på positiv utveckling i Svenskt Näringslivs senaste företagsklimatundersökning och även om det fortsatt finns utvecklingspotential har man slagit in på rätt väg. Göran Adrian (C) är kommunalråd på deltid med särskilt ansvar för näringsliv och delar här med sig av sina tankar om vad han som politiker kan och vill göra för ett levande företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMAT Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATT Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Valfrihet ger personlig service och stöd

JOBBSKAPARNA Sedan snart ett år tillbaka är Ingrid Hildén VD och ägare för Awilja Management. Företaget erbjuder ett brett utbud av stöd och service och sätter de enskilda människornas behov i fokus. Bakom sig har Ingrid en lång karriär inom den offentliga sektorn och menar att kommunerna har mycket att lära av privata utförare när det gäller bemötande och delaktighet för den som har behov av stöd.
NYHET Publicerad:

Lågt intresse för offentliga upphandlingar oroar

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Fler patentansökningar, men få varumärkesansökningar

PATENT Värmländska företag ansökte i högre utsträckning om nationella patent under 2018 jämfört med under 2017. Det är dock fortfarande så att Värmland ligger långt under rikssnittet för antal patentansökningar från länet i relation till antalet invånare. Rikssnittet ligger på 17,9 patentansökningar per 100.000 invånare, siffran för Värmland under 2018 är 11,4.
NYHET Publicerad:

Akademi med starkt branschstöd och lokal förankring

SKOLA När Per Johansson, skolchef för ForshagaAkademin år 1997 började arbetet på skolan hade man 16 elever och 3 anställda. Med åren har verksamheten växt till 300 elever och en personalstyrka på 60 stycken. Per är noga med att poängtera vikten av en stark koppling till näringslivet, god relation till kommunen och en familjär miljö.