Våga anställ och ta ditt företag till nästa nivå

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA I semestertider tenderar man att börja reflektera över sin jobbsituation, speciellt som egenföretagare. Att ha ett eget företag är fantastiskt men det är också mycket slit och hårt jobb. Jag höra allt för många som inte vågar anställa och sliter på själva. Så det är till er jag vill skriva denna krönika – om att våga anställa och ta ditt företag till nästa nivå.

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Min egen resa började för snart nio års sedan när jag och min vän Mikael startade Advant, en produktionsbyrå i Karlstad med idag snart 17 anställda. Det var inte så att vi från början planerat att anställa utan vi märkte efter några slitiga år att kunderna började hitta oss och att vi inte riktigt hann med allt själva. Inom vår bransch, marknadsföring och kommunikation, är det vanligt med praktik i utbildningar så där började det för oss. Vi fick in duktiga praktikanter som fick en chans att testa på oss och vi dem. Dock kunde vi inte anställa dem direkt utan de hade egna företag som vi samarbetade med innan vi kunde anställa dem på heltid.

Praktik är en fantastisk möjlighet för både praktikant och företag. Här trycker jag att du som arbetsgivare ett stort ansvar att se till att praktiken blir meningsfull och lärorik! Jag tänker på de praktikplatser jag hade under min skoltid. Ingen av dem var speciellt bra och jag blev aldrig delaktig i att verkligen lära mig yrket. Gör inte själva om det misstaget. Se till att ge din praktikant de bästa förutsättningarna, få vara med och göra verkliga uppgifter och skapa förståelse för din bransch och företag. Detta blir win-win för er båda. 

Inte bara praktik har varit en framgångsfaktor för oss utan våra egna nätverk har varit en viktig del i att hitta bra personer att anställa. Leta i dina egna nätverk. Finns det någon duktig person som du kanske redan känner och litar på som kan vara aktuell? Eller känner du någon du litar på – som i sin tur känner någon bra person som skulle passa? Var inte rädd att fråga och berätta om dig och ditt företag. Detta är ett bra sätt för att veta att personerna du får rekommenderade till dig har ett gott rykte och är duktiga på det du behöver.

Att välja rätt person att anställa beskrivs alltid som en svår process. Visst jag hålla med om att det inte alltid är lätt – men detta behöver också avdramatiseras kan jag tycka. Välj personer med rätt värderingar för ditt företag och som brinner för det de gör! Det är ju trots allt de som ska möta kunderna varje dag och bygga företagets varumärke. Lita på din magkänsla! Ta också en chans att testa dem först, som jag beskriver ovan – via ett samarbete i deras egna företag eller via exempelvis en praktik. Detta ger dig en tydlig bild av hur de kommer att agera mot dina kunder och vad de har för kunskaper och erfarenheter.

Tänk också på det positiva med att anställa! I första steget behöver du säkert någon som är duktig i yrket och som kan jobba med det som är din kärnverksamhet och som du tjänar pengar på. Men kan du få ut något mer av den personen och dess kompetens på köpet? Kanske är du inte så bra på att sälja och behöver någon som har mycket kontakter, är säljande och duktig på marknadsföring? Eller behöver du ett bollplank för att kunna utveckla dina affärer och skapa struktur i företaget? Tänkt till här och försök hitta en person som har fler kompetenser än yrkeskompetensen så kan ni utveckla företaget vidare ihop – det blir så mycket roligare!

Att anställa innebär ju ett ekonomiskt ansvar, så räkna baklänges innan du anställer, se till att du har ett underlag och att det bär sig. Visst kan man chansa och ”hoppas att det löser sig” men vi vet alla som har företag att det är ett hårt slit för att lyckas så jag tycker att det är bättre att vara på den säkra sidan. Har du inget underlag för att anställa direkt – samarbeta då en period med någon annan duktig person innan du anställer. Ta också hjälp med avtal och försäkringar kring anställningen så att allt blir rätt. Du har ett ansvar som arbetsgivare och det är viktigt att allt blir rätt. Då kan både du och den anställde sova gott om natten.

Vi på Advant blir som sagt var 17 personer i höst och jag är superstolt över det vi gör tillsammans varje dag. Advant skulle inte vara där det är idag om det inte vore för alla engagerade och duktiga medarbetare. Så fortsätt din semester i lugn och ro – men varför inte till hösten börja fundera på hur du ska ta ditt företag till nästa nivå?

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Vi måste fokusera på att undvika massarbetslöshet"

CORONAKRISEN Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har lagt fram ytterligare ett krispaket på nästan elva miljarder kronor med fokus på jobb och omställning. ”Flera av utbildnings- och omställningssatsningarna är bra. Samtidigt måste vi fokusera på att undvika massarbetslöshet och rädda jobb och företag. Därför är det av yttersta vikt att förstärka systemet för korttidspermittering", säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Prövande tider för företagen

KRÖNIKA Det är prövande tider vi befinner oss i. Ingen är oberörd av den framfart som coronaviruset har, vare sig på det personliga planet eller i företagens verksamhet. För många av oss har hjulen saktat ned för att slutligen mer eller mindre stanna av.
NYHET Publicerad:

Näringslivets röst i Europa 

EU Trots att Storbritannien nu lämnat EU går det enligt chefen för Svenskt Näringslivs EU-kontor, Anders Edholm, inte att sitta still i båten. Med frågor så som klimatomställningen, sociala pelaren, industristrategi och geopolitiska utmaningar knackar framtiden på dörren.
NYHET Publicerad:

Teknisk innovation för en levande landsbygd

DIGITALISERING Rikard Ohlin är ICA-handlaren och entreprenören med många bollar i luften. Butiken han driver tillsammans med sin personal tar nu nästa steg i utvecklingen och under en testperiod erbjuder man dramatiskt förbättrade öppettider. 
NYHET Publicerad:

Energifylld och idérik mässa

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade. 
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning kräver aktivt engagemang

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Negativa konsekvenser i form av uteblivna expansioner och missade arbetstillfällen på grund av misslyckade rekryteringar är kännbara. På Munkfors Sawmill Support arbetar man aktivt med att locka ungdomar till industrin och satsar på att lära upp på plats. Men, för att lyckas krävs också vilja från skolan och lokala politiker. 
NYHET Publicerad:

Anna Hedberg – Ny regionchef för Svenskt Näringsliv i Värmland

NY REGIONCHEF Den 1 mars tillträder Anna Hedberg tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv Värmland. Vem är Anna, hur ser hon på Värmland utifrån ett näringslivsperspektiv och vad hoppas hon uppnå i sin nya roll?
NYHET Publicerad:

Laddat inför inspirerande UF-mässa

UF Den som är i Karlstad den 19/2 gör bäst i att inte missa den regionala UF-mässan som i år samlar imponerande 280 utställande UF-företagare. Ung Företagsamhet (UF) är en viktig del av många värmländska gymnasieungdomars skoltid och för vissa en början på karriären som entreprenör och företagare.
NYHET Publicerad:

Tydligare rutiner och effektivare handläggning

SERVICEINRIKTAD MYNDIGHETSUTÖVNING Även den mest entusiastiske entreprenör kan drabbas av tvivel ifall man råkar snubbla över byråkratiska bygglovsregler. Sedan några år tillbaka försöker handläggarna i kommunerna Forshaga och Munkfors arbeta för att inte bara ge en positiv bild av kommunen utan även för garantera en mer effektiv handläggning när människor söker bygglov.
NYHET Publicerad:

Nu rullar Lillerudsgymnasiets reklamfilm

UNG FÖRETAGSAMHET Förra året utsågs Lillerudgymnasiet i Vålberg utanför Karlstad till Årets UF-skola av Visma. Priset bestod av reklamtid till ett värde av en kvarts miljon kronor och nu har skolans reklamfilm börjat visas i TV4 i Värmland.
NYHET Publicerad:

Bättre pejl inför gymnasievalet

UTBILDNING Drygt 3000 niondeklassare i Värmlands län ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta val presenterar Ekonomifakta i samverkan med Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiepejl med fakta om alla gymnasieskolor och program i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Efteravgifter och en tydlig kommunikation som ledstjärna

MYNDIGHETSUTÖVNING De senaste åren visar en märkbart positiv trend för företagsklimatet i Kils kommun. Myndighetsutövningen är ett område där man arbetat allra mest och även visat på framgångar. För myndighetschef Alija Tandirovic och hans personal är ledstjärnan efteravgifter och en tydlig kommunikation.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar god jul

KRÖNIKA Vi närmar oss slutet på ett händelserikt år där Värmland presterar med ett företagsklimat på toppnivå. Men efter julledigheten finns fortsatt mycket att göra och vi hoppas på ett företagsamt år 2020.
NYHET Publicerad:

Onödigt regelkrångel gynnar ingen

REGELKRÅNGEL Då effektiva regelverk övergår till regelkrångel hämmas alltid tillväxt och utveckling. Victoria Svanberg är delägare i NWT-gruppen och förklarar hur ett politiskt förslag med i grund och botten goda avsikter kommer få negativa effekter om det genomförs.
NYHET Publicerad:

Haltande kompetensförsörjning sätter krokben för tillväxten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företagare är tydliga med att kompetensförsörjningen, eller snarare bristen av den, står i vägen för nyanställningar och expansion. Ett välmående och växande företag som skulle kunna stöta på patrull på grund av detta är Triton Valsteknik i Grums.
NYHET Publicerad:

Företagare mötte riksdagspolitiker för att diskutera näringslivsfrågor

FÖRETAGARDAGEN I Stockholm möttes under veckan 140 företagare och 60-talet riksdagsledamöter för rundabordssamtal i mindre grupper där man kunde diskutera näringslivsrelaterade frågor.
NYHET Publicerad:

Goda relationer viktiga i den byråkratiska djungeln

REGELKRÅNGEL Dagligen möter svenska företagare en tjock regelbok vilken kan ta både tid och energi som annars kunnat läggas på att expandera verksamheten. Husbilslandet är ett av de företag som ändock lyckats väl i den byråkratiska djungeln.