NYHET28 augusti 2017

Åkeriföretagen: Glömska straffas hårdare än fusk

Det är billigare att fuska än att göra fel. Det är innebörden i en dom från Högsta förvaltningsdomstolen och som upprör åkerinäringen. Minsta fel i hanteringen av färdskrivarna bestraffas obönhörligen med höga böter medan fifflarna kommer undan med mindre belopp. "Det är en käftsmäll mot hela åkerinäringen", säger åkeriföretagen.

Syftet är gott: säkrare trafik och tydliga regler för företag och förare. Men systemet med färdskrivare för yrkestrafiken har utvecklats till ett stelbent regelsystem som där minsta misstag omedelbart ger böter. Har chauffören glömt registrera rasten, böter 4 000 kronor, missat att registrera destinationen, 2 000 kronor, flyttat bilen på parkeringen utan att slå på färdskrivaren, 3 000 kronor och så vidare. Böterna staplas på varandra och blir snabbt till stora belopp. I sin tur påverkar det arbetsmiljön när företaget hela tiden måste hålla efter chaufförerna för att slippa betala böterna.

– Oftast är det vanlig mänsklig glömska som ligger bakom men det tar reglerna inte hänsyn till, vi får inte korrigera uppenbara fel. Istället är det böter som gäller, säger Ulrika Dorsch, vd för UT Transporter i Norr AB i Umeå.

Än mer märkligt blir det faktum att de små misstag som begås ute på landets åkerier – regelverket är så komplicerat att i princip alla gör fel förr eller senare – bedöms hårdare än ett medvetet fiffel med färdskrivarna. Det visar en dom från Högsta förvaltningsdomstolen. Då dömdes ett åkeri som avslöjats med att medvetet ha manipulera färdskrivaren, vilket gett konkurrensfördelar, till 100 000 kronor i böter.

Kontrasten är tydlig mot det ärligt företag som råkat vara försenad med besiktningen av färdskrivaren och som dömts till 200 000 kronor i böter.

Inte oväntat är det en dom som upprör åkerinäringen. Det handlar om ett vanligt mänskligt misstag, inte att färdskrivaren hållits gömd eller att innehållet förvanskats. Besiktningen blev bara försenad.

– Det är en käftsmäll mot hela åkerinäringen att det lönar sig att fuska, säger Ulric Långberg, branschchef på Sveriges Åkeriföretag.

Transport
Skriven avAnders Carlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist